ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Uppdaterad 7/8)
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Det har varit lite du och så med skruvningen... Jag och Andreas har varit på plats de flesta tisdagar som har passerat sen sista uppdateringen men det har kommit saker mellan. Igår gjorde vi faktiskt nåt och plåtade igen torpedväggen framför "passageraren". Vi gjorde började också med främre karossinfästningen. Vi ska skruva lös en lämplig bromscylinder från nån lämplig bil och börja bygga det snart.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Lite bilder
Från 1:a maj. Andreas och Fredrik svängde ihop en mobil grill
Plåtat igen "passagerar"-sidan
Fästplåt för bromsservot (Volvo 940 ABS modell med endast två utgångar)
Pedalen. Vi har tänkt borra om till 1:7 utväxlingsförhållande (orginal 1:5) iom att vi skippar bromsservot.
Vinkelslipen, vårt bästa verktyg
Bromspedalställ
Med obligatoriska lättningshål
Vi har köpt 6x1,5 stålrör från Hydroscand som vi har tänkt använda som bromsrör. Godkända för 750 bar.
Jag köpte även skärringskopplingar -> M10x1 (konisk) Tänkte använda dessa istället för den "vanliga" konade anslutningen. Skärringskopplingen är bara godkänd för 100 bar. Har inte hunnit räkna på vilka tryck som kan uppstå i bromsystemet. Så det återstår att se om vi kan använda som eller om vi måste försöka kona stålrören.
Från 1:a maj. Andreas och Fredrik svängde ihop en mobil grill
Plåtat igen "passagerar"-sidan
Fästplåt för bromsservot (Volvo 940 ABS modell med endast två utgångar)
Pedalen. Vi har tänkt borra om till 1:7 utväxlingsförhållande (orginal 1:5) iom att vi skippar bromsservot.
Vinkelslipen, vårt bästa verktyg
Bromspedalställ
Med obligatoriska lättningshål
Vi har köpt 6x1,5 stålrör från Hydroscand som vi har tänkt använda som bromsrör. Godkända för 750 bar.
Jag köpte även skärringskopplingar -> M10x1 (konisk) Tänkte använda dessa istället för den "vanliga" konade anslutningen. Skärringskopplingen är bara godkänd för 100 bar. Har inte hunnit räkna på vilka tryck som kan uppstå i bromsystemet. Så det återstår att se om vi kan använda som eller om vi måste försöka kona stålrören.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
En dum fråga, varför inte köpa vanliga bromsrör och ett koningsverktyg?
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
larsat: Ingen dum fråga alls! Vi har tolkat DRT 3.1 till att vi måste använda stålrör eller DOT, DIN/ISO godkända bromsrör. Det senare tolkar jag som fabrikstillverkade bromsrör som sitter "orginal" i en bil. Om vi köper vanliga bromsrör på löpmeter och konar själva så är de inte godkända.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Tror att till och med ractemas bromsrör på metervara fyller den spec ( DOT, DIN/ISO ) som krävs.
MVH Göran
MVH Göran
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Hmm. Det här måste vi kolla upp mer, så vi inte har gjort oss besvär i onödan.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Vilken fin grill Ja faenskapet är oxå
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Det måsta vara stålrör eller stålomspunnen slang!.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Står ju fortfarande lite otydligt. Vad som menas är att bromsrör ska vara i stål och bromsslangar stålomspunna eller dot iso godkända slangar. Men som det nu är skrivet i tekniska reglerna så kan man ju tolka det som att bromsrör som är dot/iso godkända går bra och det torde väl vanliga bromsrör nuförtiden vara. I t.ex competition reglerna är det omskrivet som det nog egentligen skulle stått hela tiden, dock så var nog reglerna om det här i skrivet för längesen när det inte fanns bra bromsrör i annat än stål.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Fredde, tack för info! Det klarnade en del! Stålrör är vad som gäller då, inga tvivel om den saken.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Kopparnickel är väl både DOT och ISO godkända. Det är mig veterligen stämplat så på rören och dessa finns på metervara.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Husse1: Jo, men om jag förstår fredde rätt så är det slangarna som får vara stålomspunna ELLER dot/iso godkända. Rören finns det inget alternativ på.
Pedalstället klart, fastpunktat i bilen, men det blev det ingen bild på...
Pedalstället klart, fastpunktat i bilen, men det blev det ingen bild på...
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
and then?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)
Sommarlov...
Jag bygger garage, och haft stor hjälp av Andreas!
Vi får se när tisdagsskruvningen återupptas. Jag kommer att fokusera på att få portar på plats på garaget och få det färdigisolerat innan det blir för kallt.
Edit:
Bjuder på en bonusbild på Andreas gamla grill som jag tog över och gjorde nytt innanmäte på
Jag bygger garage, och haft stor hjälp av Andreas!
Vi får se när tisdagsskruvningen återupptas. Jag kommer att fokusera på att få portar på plats på garaget och få det färdigisolerat innan det blir för kallt.
Edit:
Bjuder på en bonusbild på Andreas gamla grill som jag tog över och gjorde nytt innanmäte på