ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Uppdaterad 7/8)
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
tänkte lägga upp några bilder från gårdagen, men de verkar inte gå så bra. provar igen senare.
av någon anledning har Piraten glömt bort teamets 5:e medlem jag har kanske inte bidragit nog mkt...
av någon anledning har Piraten glömt bort teamets 5:e medlem jag har kanske inte bidragit nog mkt...
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
sådär ja, här kommer några bilder från igår.
utprovning med stolen. verkar bli bra
för närvarande gott om plats i bilen
efter några mått och fick karossen åka av igen...
utprovning med stolen. verkar bli bra
för närvarande gott om plats i bilen
efter några mått och fick karossen åka av igen...
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Det ser lovande ut!
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Jag har hört om bygget från både höger och vänster, det är ett kul och annorlunda bygge, och bra att ni verkar vara några som hjälps åt - ökar "risken" att det blir körbart i en nära framtid.
Det blir intressant att se hur den kommer se ut inför första provkörningarna!
Det blir intressant att se hur den kommer se ut inför första provkörningarna!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Hur går det ?
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Så här går det...
Nytt material till motorplåt i stöddig stålsort.
Här hade vi ju då lite bryderier. Vi konstaterade att vi borde vinkla de korta rören (#6A/B) bakåt för att flytta växellådsbalksröret (#6C) längre bak. Så vi gjorde om.
Nu är det här andra sidan än på bilden ovan men så här blev det nya konceptet.
Vi ska sträva upp med en framåtgående rörstump också.
Ett litet kryss har blivit till.
Nästan för korta för rör-notchen. Men eftersom vi är lite kluriga så löste vi det också..
Emma, min sambo (ekonomichef) och även vår femte teammedlem har nu också presenterat sig!
Allt för ikväll!
Nytt material till motorplåt i stöddig stålsort.
Här hade vi ju då lite bryderier. Vi konstaterade att vi borde vinkla de korta rören (#6A/B) bakåt för att flytta växellådsbalksröret (#6C) längre bak. Så vi gjorde om.
Nu är det här andra sidan än på bilden ovan men så här blev det nya konceptet.
Vi ska sträva upp med en framåtgående rörstump också.
Ett litet kryss har blivit till.
Nästan för korta för rör-notchen. Men eftersom vi är lite kluriga så löste vi det också..
Emma, min sambo (ekonomichef) och även vår femte teammedlem har nu också presenterat sig!
Allt för ikväll!
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Skitcoolt bygge. Kul att följa rörramsbygget och ballt karossval. Ser fram emot fler bilder.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Roligt projekt!
Ser på ritningarna att ni "väntat" med röret som bältet ska fästas i, är det för att få rätt bältesvinkel när ni provat med chaufför i stol?
Ser på ritningarna att ni "väntat" med röret som bältet ska fästas i, är det för att få rätt bältesvinkel när ni provat med chaufför i stol?
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Nu börjar man se vilket monster vi håller på att skapa
Kul att folk följer tråden
Mvh
Kul att folk följer tråden
Mvh
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Ikväll blev golvet helt uppunktat. Så vi började med dörrkrysen och fortsätter med dom i morgon.
Börjar inse hur mycket svetsande det är kvar sen när allt är punktat...
Börjar inse hur mycket svetsande det är kvar sen när allt är punktat...
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Lol balla bil!
Även om ni borde sänka ner taket en bit!
Även om ni borde sänka ner taket en bit!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
Mer bilder till folket!
Golvrören börjar ta plats.
Och här börjar golvet vara färdigupppunktat.
Dörrkrysset på G
Sådärja...
Dags att prova karossen, delvis för att vi skulle få lite koll på hur vi ska göra med dörrkrysset på förarsidan och så tog karossen en massa plats som behövdes för andra projekt.
Röret var avsiktligen för långt. Vi tänkte försöka göra karossfästen i ändarna av röret.
Vi har inte tänkt bygga en postbil utan provar hur mycket plats det är för benen med raka rör i dörrkrysset.
Fick nyss ett sms av teflonhjärna med funderingar om vi inte ska åka vinkeljärn med åtta burkar istället... Det här kan sluta hursomhelt
Golvrören börjar ta plats.
Och här börjar golvet vara färdigupppunktat.
Dörrkrysset på G
Sådärja...
Dags att prova karossen, delvis för att vi skulle få lite koll på hur vi ska göra med dörrkrysset på förarsidan och så tog karossen en massa plats som behövdes för andra projekt.
Röret var avsiktligen för långt. Vi tänkte försöka göra karossfästen i ändarna av röret.
Vi har inte tänkt bygga en postbil utan provar hur mycket plats det är för benen med raka rör i dörrkrysset.
Fick nyss ett sms av teflonhjärna med funderingar om vi inte ska åka vinkeljärn med åtta burkar istället... Det här kan sluta hursomhelt
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 10:15 pm
- Ort: Göteborg
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50
kan dra lite bakgrund till varför vi står lite i ett vägskäl nu.
Storerik som är teamets motordonator råkar ha två motorer över då hans håriga 242 inte kommer hinna plockas ihop tills sommaren.
Den ena är hans håriga m20 med massor med laddtryck och därav massor med effekt.
Den andra är hans vortec som har lite mer hästar än m20 fast vid 1kg övertryck.
Vi insåg att vi aldrig skulle ha råd att köpa en låda som klarar av vortecen på fullt laddtryck men om man bara håller sig till grundtryck så borde det gå bra(1kg)?
men det återstår lite funderande och vi ska väl göra en kalkyl så vi verkligen ser skilnaden på kostnaden beroende på vilken motor vi ska ha.
Sen till den frågan som verkligen spelar roll..
Vi är alltså helt gröna på detta med dragracing( ingen av oss har kört tidigare) mer än på skojj i korsningar.. så är det skälvmord att gå ut så här hårt till en början?
här får ni en bonusbild på vortecens bästa kompis!
Storerik som är teamets motordonator råkar ha två motorer över då hans håriga 242 inte kommer hinna plockas ihop tills sommaren.
Den ena är hans håriga m20 med massor med laddtryck och därav massor med effekt.
Den andra är hans vortec som har lite mer hästar än m20 fast vid 1kg övertryck.
Vi insåg att vi aldrig skulle ha råd att köpa en låda som klarar av vortecen på fullt laddtryck men om man bara håller sig till grundtryck så borde det gå bra(1kg)?
men det återstår lite funderande och vi ska väl göra en kalkyl så vi verkligen ser skilnaden på kostnaden beroende på vilken motor vi ska ha.
Sen till den frågan som verkligen spelar roll..
Vi är alltså helt gröna på detta med dragracing( ingen av oss har kört tidigare) mer än på skojj i korsningar.. så är det skälvmord att gå ut så här hårt till en början?
här får ni en bonusbild på vortecens bästa kompis!
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.