ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Uppdaterad 7/8)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Det har varit lite du och så med skruvningen... Jag och Andreas har varit på plats de flesta tisdagar som har passerat sen sista uppdateringen men det har kommit saker mellan. Igår gjorde vi faktiskt nåt och plåtade igen torpedväggen framför "passageraren". Vi gjorde började också med främre karossinfästningen. Vi ska skruva lös en lämplig bromscylinder från nån lämplig bil och börja bygga det snart.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Lite bilder :)

Från 1:a maj. Andreas och Fredrik svängde ihop en mobil grill :)
Bild

Bild

Bild
Plåtat igen "passagerar"-sidan

Bild
Fästplåt för bromsservot (Volvo 940 ABS modell med endast två utgångar)

Bild
Pedalen. Vi har tänkt borra om till 1:7 utväxlingsförhållande (orginal 1:5) iom att vi skippar bromsservot.

Bild
Vinkelslipen, vårt bästa verktyg ;)

Bild
Bromspedalställ

Bild
Med obligatoriska lättningshål :)

Vi har köpt 6x1,5 stålrör från Hydroscand som vi har tänkt använda som bromsrör. Godkända för 750 bar.
Jag köpte även skärringskopplingar -> M10x1 (konisk) Tänkte använda dessa istället för den "vanliga" konade anslutningen. Skärringskopplingen är bara godkänd för 100 bar. Har inte hunnit räkna på vilka tryck som kan uppstå i bromsystemet. Så det återstår att se om vi kan använda som eller om vi måste försöka kona stålrören.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av larsat »

En dum fråga, varför inte köpa vanliga bromsrör och ett koningsverktyg? :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

larsat: Ingen dum fråga alls! Vi har tolkat DRT 3.1 till att vi måste använda stålrör eller DOT, DIN/ISO godkända bromsrör. Det senare tolkar jag som fabrikstillverkade bromsrör som sitter "orginal" i en bil. Om vi köper vanliga bromsrör på löpmeter och konar själva så är de inte godkända.
gammal gubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av gammal gubbe »

Tror att till och med ractemas bromsrör på metervara fyller den spec ( DOT, DIN/ISO ) som krävs. :lol:
MVH Göran
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Hmm. Det här måste vi kolla upp mer, så vi inte har gjort oss besvär i onödan.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Vilken fin grill :thumbright: Ja faenskapet är oxå :thumbright: :D

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Toffe »

Det måsta vara stålrör eller stålomspunnen slang!.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Står ju fortfarande lite otydligt. Vad som menas är att bromsrör ska vara i stål och bromsslangar stålomspunna eller dot iso godkända slangar. Men som det nu är skrivet i tekniska reglerna så kan man ju tolka det som att bromsrör som är dot/iso godkända går bra och det torde väl vanliga bromsrör nuförtiden vara. I t.ex competition reglerna är det omskrivet som det nog egentligen skulle stått hela tiden, dock så var nog reglerna om det här i skrivet för längesen när det inte fanns bra bromsrör i annat än stål.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Fredde, tack för info! Det klarnade en del! Stålrör är vad som gäller då, inga tvivel om den saken.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Husse1 »

Kopparnickel är väl både DOT och ISO godkända. Det är mig veterligen stämplat så på rören och dessa finns på metervara.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Husse1: Jo, men om jag förstår fredde rätt så är det slangarna som får vara stålomspunna ELLER dot/iso godkända. Rören finns det inget alternativ på.

Pedalstället klart, fastpunktat i bilen, men det blev det ingen bild på...
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Robert Markström »

and then? :wink:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Sommarlov... :)
Jag bygger garage, och haft stor hjälp av Andreas!
Vi får se när tisdagsskruvningen återupptas. Jag kommer att fokusera på att få portar på plats på garaget och få det färdigisolerat innan det blir för kallt.

Edit:
Bjuder på en bonusbild på Andreas gamla grill som jag tog över och gjorde nytt innanmäte på :)
Bild
Skriv svar