ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Uppdaterad 7/8)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Nova Jörgen »

egut skrev:Sen till den frågan som verkligen spelar roll..
Vi är alltså helt gröna på detta med dragracing( ingen av oss har kört tidigare) mer än på skojj i korsningar.. så är det självmord att gå ut så här hårt till en början? :doh:

här får ni en bonusbild på vortecens bästa kompis!
Bild
Det beror alldeles på vad ni har för ambitioner.

Har ni som mål att lära er hur man tävlar i Dragracing och kanske vinna nå'n tävling.
Då är en "liten" motor med stor turbo och mycket effekt absolut rena självmordet.
En driftsäker, lättkörd och framför allt hållbar motor, gärna skapligt med effekt, som repeterar runda efter runda är det bästa, billigaste och snabbaste sättet att lära sig från grunden.

Bygg drivlinan bakifrån och framåt, se till att bakaxel, kardan och låda med koppling eller turbin klarar betydligt mer effekt än vad motorn levererar. Driftsäkerhet är "viktigare" än prestandan, tar man sig inte i mål då vinner man aldrig.

En annan viktig grej med driftsäkerhet och repeterbarhet är att förare och team kan skaffa sig en väl fungerande rutin på startplattan. Något som snabbt betalar sig när det blir allvar, struligt och stressigt.

Några misstag som många gör:
Lägger precis alla pengar på racebilen, men ordnar inte till allt som behövs runt om kring. T.ex. vettig utrustning för transport av racebilen. Boende på banan, bra utrustning i Depån m.m.

Kommer till banan med en bil som inte är riktigt klar. Har stressmekat in i det sista och hafsat ihop nödlösningar. Det resulterar alltid i mer meckande än körande och kostar alltid onödiga pengar.

Det går att skriva en hel avhandling i det här ämnet, efter att ha hållit på med Dragracing på ena eller andra viset i snart 30 år, så har jag hunnit med en hel del misstag och skaffat en och annan erfarenhet.

Är ni bara ute efter ett fränt tidkort att vifta med...då är det bara att ladda på med så mycket effekt ni kan, redan från början. För till slut så lyckas man med den där speciella rekordrepan, då är dom andra inte fullt så lyckade reporna ganska betydelselösa. Inte spelar det någon större roll om man är först i mål eller inte heller.

Förresten...riktigt ballt bygge. Kämpa på :thumbright:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Fredrik Y »

Vårat mål är nog igentligen att bygga en dragrace bil som förhoppningsvis blir sfi godkänd.
Sen är det en bonus att få köra med den. Tanken var väl från början att testa på om det är något för oss och sedan sattsa fullt sommaren därpå.
Vi har sagt lite skämtsamt att vi ivf ska köra en nia första året. Värst kan man aldrig bli..
Ang motorerna så är båda smidda. Bromsade och genomgågna så dom 'ska' inte rackla. Men självklart är m20in mer ansträngd men vi har redan bakaxel. Låda. Koppling som pallar med den. Om vi byter till vortecen så kommer vi vara tvugna att gå igenom bakaxeln och låda kommer vi vara tvungen att köpa. Men då har vi en motor som är mindre ansträngd osv.
Ja... Det krävs att fundera på.
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Matte »

Tjena. Verkar som att BMW konceptet är mer färdigt så det skulle jag satsa på för det är snart sommar och ni har en del kvar..
Ni kan nog skruva ner effekten ganska mycket och ändå åka 9:or. Prova räkna hur mycket effekt som krävs : http://www.norberg-racing.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det är mycket svårare att tävla på riktigt med turbo och manuellt som Jörgen skrev.
Bild
storerik
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån sep 06, 2010 5:34 pm
Ort: Harads Boden

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av storerik »

Jag röstar på v8 8)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Nicklas Eriksson »

BMW konceptet kan tyckas mer färdigt, men vi har några saker på listan även där, svetsa om lådan för rakställd motor, nytt grenrör och ev nytt insug, och specialkardan. Men nu är det väl mer eller mindre V8:an som gäller?

Hursomhelst här kommer lite bilder:

Bild
Såhär skulle det ju kunna se ut? :)

Bild
Tog av ett ekerhjul, tur det för lagret på högra sidan var s-l-u-t.

Bild
Tanken var att kolla om dessa frontrunners passade. Men icke tyvärr...

Bild
Tja... nog är det ju fränt med V8 :)

Bild
Sätter man fast röret fel så får man ta lös det igen... :)

Bild
Emma fixar fler rör...

Bild

Bild

Bild
Jag har beslutsångest över kvaliten på notchningen...

Bild

Bild
Genier spekulerar... Om vi gör såhär... eller såhär... eller kanske såhär?!

Bild
Mer rör....
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jan 05, 2011 3:54 pm
Ort: finspång

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av cheva_nova »

coolt! :thumbright:
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Thed_J »

Den är så cool. Blir snygg rördragning med. Är det förresten en Oldsaxel ni har på? Tycker mig känna igen trummorna. Den är ju aptung.. Men ska tydligen hålla rätt bra.
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Fredrik Y »

Vi är ganska övertygade att det är en tidig 9tummare möjligen från en edsel.
Har faktiskt hänt grejer i veckan men inte allt för mycket på race bilen.
Vi gjorde i ordning eriks s4 som är nere i umeå på vems koppling. Osv
Men vi har väl 2rör kvar bakåt men vi lämnar dom tills vi har lyft av karossen. Tror det är motorplåt som står på chemat nu när vi har fått våran nya låda.
Mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Användarvisningsbild
417Donovan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: lör maj 13, 2006 6:13 pm
Ort: Skellefteå

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av 417Donovan »

Alltid kul med nya byggen! Hoppas man får se den på nån strip i sommar!
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Henka_ »

Tror detta kan vara något för er :)

http://www.svda.se/" onclick="window.open(this.href);return false; kika gärna in där och snoka runt lite.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Fredrik Y »

Börjar vara dax att ta tag i lisens tagandet nu när chassiet står klart. Mer eller mindre...
Läste igenom kravet vi fick för en godkänd svets och där står det att det ska vara minst 0.3mm inbränning. Alltså inte genombränning...
Min syn på det är att man då har kvar 2.7mm som jag ser som bindfel??
Alltså nå ska man väl ändå svetsa så det blir en gämn genombränning (inte bullar utan gämn)?
Har jag missup fattat det hela? Alltså 0.3mm blir juh bara man slår på tiggen..
Sen har vi detta med a-mått.. Finns inget ang det heller? Vad brukar ni andra köra på? Blir inte mycket med en tig men ändå..
Har svetsat tig i 8år från och till men mest alu, så är inte helt grön men man får väl nöta ett tag tills man får till den där perfekta färgen och fjällen..
Någon som har licensen och kan ge nå åsikter?
Mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Här har det hänt lite grejer...

Plastkarossen och diverse delar är nu på blocket så förhoppningsvis kommer det in lite fler friska kulor till projektet...
Om det är nån som har över ett 5" rostfritt rör så hör gärna av er. Skulle passa finfint till vårt tänkta avgasrör.

Bild
Nu är det väl ganska bestämt att det blir v8 kan man ju säga :)

Bild
Lillturbon... :whistle:

Bild
Eller hur var det nu... var det här den stora kanske? :twisted:

Bild

Bild

Bild
Delbar rattstång med volvo knutkors.

Bild
Främre motorfästen.

Bild

Bild
Turbons placering blir nåt sånt här, fast högre upp. kompressorhuset vridet med utlopp snett neråt/framåt och avgashus vridet med inlopp snett neråt bakåt. Vi har dock konstaterat att ett grenrör som bär turbons vikt är inget vi ska försöka oss på i det här fallet... :)

Bild
Kl racings cellpaket... går tydligen inte att köpa utan gavlar...

Bild
Så då får man kapa sönder dom...

Bild
Vi köpte två, ett var lite för litet så det ska smidas ihop till en fräsig intercooler som passar karossen... :)
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av D.Svanberg »

fram/skivbromsar är ju för töntar :hihi:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Bromsa? Det är väl lite motverkande för syftet? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: ESP - Faenskapet, SFI 25.4 / ET 7.50 (Nu med V8+turbo)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad blir det för hjulbas? vist blir den gansk lång?

bra jobbat :thumbright:
Skriv svar