*NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av Lillen »

Även bygger om tornen måste du ha ledat både upptill och letat.
Till exempel vanlig bussning nedtill och topplagring/kulled upptill.
Inte i normala fall men nu om du ska använda ex McPhearson.
Vill inte va negg men det vor nog bäst , enklast och smidigast att inte använda McPhearson.
Det blir sjukt långa ben med lång fjädringsväg och knepigt att hamna bra i höjd för dämpningen.
För du ska väl fortfarande köra med dubbla A-arm?
VW & Volvo.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av p.hedman »

Kolla in coils till hotrods dom är korta , har tänkt att själv använda sådana till min amazon som ser liknande ut .
/ Peter
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hej Lillen, PHedman :D

Naturligtvis måste det vara ledade/bussningar/topplagring etc både upptill och nertill!
Jag har inte haft planer på att bulta fast stumt!!

Coilovers som passar någorlunda på 140framvagn bör vara max ca 35 cm långa och väldigt avsmalnande översta 10cm eftersom tornet är så smalt och koniskt.

De coils jag försöker få dit är 44cm och har en fjäderdimeter på 87mm. De är helgängad nedre delen av dämpare så det går bra att justera höjden. Fjäderförspänningen är ju oxå justerbar såklart :) Sen finns det ju genomslagsgummi både uppåt å neråt på 140 som går att justera :)

Det är ont om info på nätet om coilovers på 140framvagn så det finns inget att kopiera än så länge... Det hade varit enklare men inte lika kuligt :hihi:

Jag pysslar vidare å kanske får jag till det eller oxå inte :lol:

Tack för kritisk granskning och era synpunkter :!: :!: Grymt mycket roligare än när det är helt tyst :?

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av MatsN »

Kapa bort pottorna som är där och sätt dit högre? Måste väl vara en smal sak.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av Lillen »

Kopiera var det ja.
Jag ha ju varit klar en gång.... men....
Ja nu är jag oklar igen .... kapade bort för att förbättra :doh:
Ska bara göra nya fästen igen så kanske de kommer en bild.
Jag köpte ju GAZ justerbara i egenvald längd.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av * * * NXJ * * * »

MatsN skrev:Kapa bort pottorna som är där och sätt dit högre? Måste väl vara en smal sak.
Ungefär så tänker jag oxå :D Blev mycket problemfokus ett tag :wink: Kanske var jag som var otydlig?

Ingen som vet svaret på nedan fråga??
Godkänner SBP eller motsvarande att man kopplar in hydraulisk handbroms direkt till oken som används till huvudbroms?

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av Erikwdt »

Vet tyvärr inte svaret helt på din fråga men vad jag vet är att dom kräver en mekanisk broms, skild från det hydrauliska, till parkeringsbroms.
Men vill bara flika in med ett förslag till skarpare original 240 som min far körde med under sin rallytid. Dom förlängde staget där man fäster vajern med 1.5-2cm och fick där av mer hävstång. Funkade för dom i skogen och på rallysprinten... :thumbright:
NU KÖR VI!!
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av tobmag »

Finns ett par fina wilwood handbromsok på blocket

https://www.blocket.se/stockholm/Wilwoo ... ?ca=12&w=3

//Tobbe
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av therealpinto »

Formellt sett så kan man säga att bromssystemet ska bromsa alla fyra hjul samtidigt, med ungefär samma kraft, och det får inte finnas anordningar för att manuellt variera bromskraften.

Baserat på det, så är det min tolkning att rent formellt sett så ska man inte ha en "sladdbroms" i en bil som går på gata, risken att ett besiktningsorgan slår ned på det är uppenbar.

Samtidigt kan man ju enkelt bygga ett system där man sätter dit manöverorganen (=spaken) för sladdbromsen bara när man kör på bana - huvudcylindern för sladdbromsen kan ju sitta kvar, utan spak går den inte att manövrera.

Min uppfattning om 240 parkeringsbroms är att just som parkeringsbroms fungerar den oftast utmärkt och jag ser ingen anledning att byta bort den (om man inte har problem med att få dit vajrarna eller så).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tack för era svar/tankar Erikwdt, Tobago, Therealpinto :!:

Hydraulisk sladdbroms kopplad till oken för huvudbroms är nog det klokaste alternativet. Sladdbromskryckan skall vara löstagbar för att kunna monteras vid bankörning :wink:

Handbroms som handbroms kommer jag att ha 240 original :D

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Ikväll blev det testning av K-Sport dämpare och fjäder till bakvagnen.
Passade över förväntan bra :D Kul att det är så ibland :lol:
Måste bara förlänga ställbara fjädersätet med rörbit som styrning för fjädern.

Bild

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av Lillen »

Succé
VW & Volvo.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av p.hedman »

Sitter stötdämparen och fjädern på PVns org plats i karossen ?
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Lillen skrev:Succé
Ja ibland är gränsen hårfin...
p.hedman skrev:Sitter stötdämparen och fjädern på PVns org plats i karossen ?
Fjädern sitter i originalhålet i karossen och i originalhålet i 240 bärarmen.
Kommer inte ihåg var dämparen sitter original på PV. Jag har ju kapat ur golvet och byggt nya innerskärmar men dämparen sitter i 240ins originalhål i nedre bärarmen.

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Har inte skrivit det förut med K-Sport coilsen är byggda för att passa en Honda Civic Type-R FN2 -08 :shock:
De hade blivit över hos Hondamannen Patrik Adolfsson Linköping :D

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Skriv svar