*NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Finns det nån som vet vad dom här "klackarna" (grönmarkerade) är till för . Skulle behöva kapa bort den övre så att den inte tar i chassit vid fjädring. Pv:n blir ju låååg . Det är en 240 Turbo axel. /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Det är mycket nu.... Vädret är vackert (eller har varit iaf, just nu en skur) och det är mycket att fixa utomhus för en husägare Körde ris hela dagen igår och nu svetsar jag pressening. Ska bli nytt pooltäcke. Kul att testa även den svetsningen Leistring heter det.
Det verkar som om de flesta bilbyggare gör annat. Tycker det är ont om uppdateringar på STS just nu.
Nu är skuren över så nu bliré "svetsning" igen. /NXJ
Det verkar som om de flesta bilbyggare gör annat. Tycker det är ont om uppdateringar på STS just nu.
Nu är skuren över så nu bliré "svetsning" igen. /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Motor
Har funderingar på motor till Pv:n. Jag har ingen större koll på detta men med ert stöd och forumet mm ska det nog gå bra.
- Jag räknar med att kunna "hitta" billiga delar eftersom jag inte har bråttom.
- Räknar med att göra det mesta jobbet själv.
- Ska utgå från en "typ" B230. Jag har ju "skohornat" in en sån men M45 låda så därför tänkte jag utgå från en det. (Behöver inte vara den som nu sitter i såklart, men den "typen" )
MÅL:
- Turbo såklart
- Ca 250 hk men gärna med möjlighet att få mer...
- Byggkostnad... Hur långt kommer man med 20000kr
Har någon nått bra "koncept" på detta vore jag tacksam. Alla tankar/funderingar är välkomna.
/NXJ
- Jag räknar med att kunna "hitta" billiga delar eftersom jag inte har bråttom.
- Räknar med att göra det mesta jobbet själv.
- Ska utgå från en "typ" B230. Jag har ju "skohornat" in en sån men M45 låda så därför tänkte jag utgå från en det. (Behöver inte vara den som nu sitter i såklart, men den "typen" )
MÅL:
- Turbo såklart
- Ca 250 hk men gärna med möjlighet att få mer...
- Byggkostnad... Hur långt kommer man med 20000kr
Har någon nått bra "koncept" på detta vore jag tacksam. Alla tankar/funderingar är välkomna.
/NXJ
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den ons maj 17, 2006 5:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Du kommer en bra bit med 20000:-
Börja med att köpa ett bra sprut, gjärna med integrerad tändning, typ VEMS eller MS och Edis.
Sen så kan du ragga tag på en 16v topp och en hyffsat stor snurra.
Om det e en b230 med tändsticks stakarna byt då stakar i den och svarava av kolvarna lite..
Sen så har du maskin som borde klara 250hk och som e drift säker, om den inte börjar spika och äta kolvar..
Börja med att köpa ett bra sprut, gjärna med integrerad tändning, typ VEMS eller MS och Edis.
Sen så kan du ragga tag på en 16v topp och en hyffsat stor snurra.
Om det e en b230 med tändsticks stakarna byt då stakar i den och svarava av kolvarna lite..
Sen så har du maskin som borde klara 250hk och som e drift säker, om den inte börjar spika och äta kolvar..
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Tack Melkutt. Mer info vore inte fel...Melkutt skrev:Du kommer en bra bit med 20000:-
Börja med att köpa ett bra sprut, gjärna med integrerad tändning, typ VEMS eller MS och Edis.
Sen så kan du ragga tag på en 16v topp och en hyffsat stor snurra.
Om det e en b230 med tändsticks stakarna byt då stakar i den och svarava av kolvarna lite..
Sen så har du maskin som borde klara 250hk och som e drift säker, om den inte börjar spika och äta kolvar..
- Finns det bara 1 modell av 16v topp? Vilka modeller å årsmodeller har en sån?
- "Hyfsat stor snurra" Vad är det för turbo...
- Är B230 bästa blocket? Isåfall vilken modell å årsmodell å i vilken Volvo sitter dom.
- Vilka B230 har "tänsticksstakar"
- "svarva av kolvarna lite". Hur mycket är lite?
Mvh/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Tror att 16v toppen till marin motorer är den bästa, fråga ej varför har ingen aning.
B230FK är det bästa du kan bygga på för det e olje sprut under kolvarna på dom men annars om du hittar en 89 eller nyare så duger det om man sätter i ft-stakarna.
B230 85-88 e dom som det sitter "tändsticks stakar" i, så håll dig undan från dom.
Vet ej hur mkt du kan ta i från kolvarna, bror sig på vilket komp du vill ha.
kapa isär en kolv och kolla hur mkt gods det är i.
Är ej säker på turbo som blir bra till detta bygge, men en hx35 eller en T04e skulle nog passa bra.
Det bror sig óm du vill ha en turbo som arbetar redan på lägre varv eller en som kommer senare..
B230FK är det bästa du kan bygga på för det e olje sprut under kolvarna på dom men annars om du hittar en 89 eller nyare så duger det om man sätter i ft-stakarna.
B230 85-88 e dom som det sitter "tändsticks stakar" i, så håll dig undan från dom.
Vet ej hur mkt du kan ta i från kolvarna, bror sig på vilket komp du vill ha.
kapa isär en kolv och kolla hur mkt gods det är i.
Är ej säker på turbo som blir bra till detta bygge, men en hx35 eller en T04e skulle nog passa bra.
Det bror sig óm du vill ha en turbo som arbetar redan på lägre varv eller en som kommer senare..
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Hejdupejon skrev: Tjabba brodern, jag vet nog av ett sprut från en B 230. Den går nog att få billigt. Det kan även vara en topp med på samma gång.
Jag ska kolla.
Om jag inte ska ha det själv förstås?
Det kan ju passa bra i min PV åckså.
Mvh Peter
Kul att höra nåt från dig, på forumet alltså .
Det låter kanon med sprutet. Är det en 16v topp . Kolla upp det å återkom är du bussig.
Din Pv ska ju ha dubbla Weber 48or... har jag hört
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Helst en b230 ft/fk 95 och nyare (kolvkylning) gärna med 16v topp.
Tror inte det är någon skillnad på topparna som sitter på bilar org.
R-sport hamnar nog en bit utanför budgeten, vetefan om den är så mycket bättre (ingen erfarenhet av den), men jag har för mig att det ska kunna vara problem med vissa delar?
Osäker på detta med r-sport, rätta gärna.
Om du inte behöver så mycket utvecklingsmöjligheter kan nog en b23et vara minst lika bra, då den verkar vara tåligare org.
230:n blir dock kraftigare med andra kolvar och stakar.
Tror inte det är någon skillnad på topparna som sitter på bilar org.
R-sport hamnar nog en bit utanför budgeten, vetefan om den är så mycket bättre (ingen erfarenhet av den), men jag har för mig att det ska kunna vara problem med vissa delar?
Osäker på detta med r-sport, rätta gärna.
Om du inte behöver så mycket utvecklingsmöjligheter kan nog en b23et vara minst lika bra, då den verkar vara tåligare org.
230:n blir dock kraftigare med andra kolvar och stakar.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Det rullar på... Svetsar för fullt. Har fått dit nya "bakramen". Jag tycker det blir skitbra. Hoppas SFRO tycker de me Ska bli kul när hon står på hjulen igen. /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Idag har jag fortsatt svetsningen och tjejens kusin har börjat rengöra bakaxeln. Har jag ork å lust imorgon så blir det målning av underredet .
Känns lite segt just nu. Det är tråkigt å skitigt jobb och svårt att komma åt , krypande under bilen för att svetsa å slipa... Suck!
När det väl är klart med bakaxeln har jag kommit låångt, tycker jag
Nu ska jag ta en whisky eller 2...
/NXJ
Känns lite segt just nu. Det är tråkigt å skitigt jobb och svårt att komma åt , krypande under bilen för att svetsa å slipa... Suck!
När det väl är klart med bakaxeln har jag kommit låångt, tycker jag
Nu ska jag ta en whisky eller 2...
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -