*NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Även bygger om tornen måste du ha ledat både upptill och letat.
Till exempel vanlig bussning nedtill och topplagring/kulled upptill.
Inte i normala fall men nu om du ska använda ex McPhearson.
Vill inte va negg men det vor nog bäst , enklast och smidigast att inte använda McPhearson.
Det blir sjukt långa ben med lång fjädringsväg och knepigt att hamna bra i höjd för dämpningen.
För du ska väl fortfarande köra med dubbla A-arm?
Till exempel vanlig bussning nedtill och topplagring/kulled upptill.
Inte i normala fall men nu om du ska använda ex McPhearson.
Vill inte va negg men det vor nog bäst , enklast och smidigast att inte använda McPhearson.
Det blir sjukt långa ben med lång fjädringsväg och knepigt att hamna bra i höjd för dämpningen.
För du ska väl fortfarande köra med dubbla A-arm?
VW & Volvo.
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Kolla in coils till hotrods dom är korta , har tänkt att själv använda sådana till min amazon som ser liknande ut .
/ Peter
/ Peter
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Hej Lillen, PHedman
Naturligtvis måste det vara ledade/bussningar/topplagring etc både upptill och nertill!
Jag har inte haft planer på att bulta fast stumt!!
Coilovers som passar någorlunda på 140framvagn bör vara max ca 35 cm långa och väldigt avsmalnande översta 10cm eftersom tornet är så smalt och koniskt.
De coils jag försöker få dit är 44cm och har en fjäderdimeter på 87mm. De är helgängad nedre delen av dämpare så det går bra att justera höjden. Fjäderförspänningen är ju oxå justerbar såklart Sen finns det ju genomslagsgummi både uppåt å neråt på 140 som går att justera
Det är ont om info på nätet om coilovers på 140framvagn så det finns inget att kopiera än så länge... Det hade varit enklare men inte lika kuligt
Jag pysslar vidare å kanske får jag till det eller oxå inte
Tack för kritisk granskning och era synpunkter Grymt mycket roligare än när det är helt tyst
NXJ
Naturligtvis måste det vara ledade/bussningar/topplagring etc både upptill och nertill!
Jag har inte haft planer på att bulta fast stumt!!
Coilovers som passar någorlunda på 140framvagn bör vara max ca 35 cm långa och väldigt avsmalnande översta 10cm eftersom tornet är så smalt och koniskt.
De coils jag försöker få dit är 44cm och har en fjäderdimeter på 87mm. De är helgängad nedre delen av dämpare så det går bra att justera höjden. Fjäderförspänningen är ju oxå justerbar såklart Sen finns det ju genomslagsgummi både uppåt å neråt på 140 som går att justera
Det är ont om info på nätet om coilovers på 140framvagn så det finns inget att kopiera än så länge... Det hade varit enklare men inte lika kuligt
Jag pysslar vidare å kanske får jag till det eller oxå inte
Tack för kritisk granskning och era synpunkter Grymt mycket roligare än när det är helt tyst
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Kapa bort pottorna som är där och sätt dit högre? Måste väl vara en smal sak.
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Kopiera var det ja.
Jag ha ju varit klar en gång.... men....
Ja nu är jag oklar igen .... kapade bort för att förbättra
Ska bara göra nya fästen igen så kanske de kommer en bild.
Jag köpte ju GAZ justerbara i egenvald längd.
Jag ha ju varit klar en gång.... men....
Ja nu är jag oklar igen .... kapade bort för att förbättra
Ska bara göra nya fästen igen så kanske de kommer en bild.
Jag köpte ju GAZ justerbara i egenvald längd.
VW & Volvo.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Ungefär så tänker jag oxå Blev mycket problemfokus ett tag Kanske var jag som var otydlig?MatsN skrev:Kapa bort pottorna som är där och sätt dit högre? Måste väl vara en smal sak.
Ingen som vet svaret på nedan fråga??
Godkänner SBP eller motsvarande att man kopplar in hydraulisk handbroms direkt till oken som används till huvudbroms?
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Vet tyvärr inte svaret helt på din fråga men vad jag vet är att dom kräver en mekanisk broms, skild från det hydrauliska, till parkeringsbroms.
Men vill bara flika in med ett förslag till skarpare original 240 som min far körde med under sin rallytid. Dom förlängde staget där man fäster vajern med 1.5-2cm och fick där av mer hävstång. Funkade för dom i skogen och på rallysprinten...
Men vill bara flika in med ett förslag till skarpare original 240 som min far körde med under sin rallytid. Dom förlängde staget där man fäster vajern med 1.5-2cm och fick där av mer hävstång. Funkade för dom i skogen och på rallysprinten...
NU KÖR VI!!
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Finns ett par fina wilwood handbromsok på blocket
https://www.blocket.se/stockholm/Wilwoo ... ?ca=12&w=3
//Tobbe
https://www.blocket.se/stockholm/Wilwoo ... ?ca=12&w=3
//Tobbe
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Formellt sett så kan man säga att bromssystemet ska bromsa alla fyra hjul samtidigt, med ungefär samma kraft, och det får inte finnas anordningar för att manuellt variera bromskraften.
Baserat på det, så är det min tolkning att rent formellt sett så ska man inte ha en "sladdbroms" i en bil som går på gata, risken att ett besiktningsorgan slår ned på det är uppenbar.
Samtidigt kan man ju enkelt bygga ett system där man sätter dit manöverorganen (=spaken) för sladdbromsen bara när man kör på bana - huvudcylindern för sladdbromsen kan ju sitta kvar, utan spak går den inte att manövrera.
Min uppfattning om 240 parkeringsbroms är att just som parkeringsbroms fungerar den oftast utmärkt och jag ser ingen anledning att byta bort den (om man inte har problem med att få dit vajrarna eller så).
Gustaf
Baserat på det, så är det min tolkning att rent formellt sett så ska man inte ha en "sladdbroms" i en bil som går på gata, risken att ett besiktningsorgan slår ned på det är uppenbar.
Samtidigt kan man ju enkelt bygga ett system där man sätter dit manöverorganen (=spaken) för sladdbromsen bara när man kör på bana - huvudcylindern för sladdbromsen kan ju sitta kvar, utan spak går den inte att manövrera.
Min uppfattning om 240 parkeringsbroms är att just som parkeringsbroms fungerar den oftast utmärkt och jag ser ingen anledning att byta bort den (om man inte har problem med att få dit vajrarna eller så).
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Tack för era svar/tankar Erikwdt, Tobago, Therealpinto
Hydraulisk sladdbroms kopplad till oken för huvudbroms är nog det klokaste alternativet. Sladdbromskryckan skall vara löstagbar för att kunna monteras vid bankörning
Handbroms som handbroms kommer jag att ha 240 original
NXJ
Hydraulisk sladdbroms kopplad till oken för huvudbroms är nog det klokaste alternativet. Sladdbromskryckan skall vara löstagbar för att kunna monteras vid bankörning
Handbroms som handbroms kommer jag att ha 240 original
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Ikväll blev det testning av K-Sport dämpare och fjäder till bakvagnen.
Passade över förväntan bra Kul att det är så ibland
Måste bara förlänga ställbara fjädersätet med rörbit som styrning för fjädern.
NXJ
Passade över förväntan bra Kul att det är så ibland
Måste bara förlänga ställbara fjädersätet med rörbit som styrning för fjädern.
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Sitter stötdämparen och fjädern på PVns org plats i karossen ?
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Ja ibland är gränsen hårfin...Lillen skrev:Succé
Fjädern sitter i originalhålet i karossen och i originalhålet i 240 bärarmen.p.hedman skrev:Sitter stötdämparen och fjädern på PVns org plats i karossen ?
Kommer inte ihåg var dämparen sitter original på PV. Jag har ju kapat ur golvet och byggt nya innerskärmar men dämparen sitter i 240ins originalhål i nedre bärarmen.
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Har inte skrivit det förut med K-Sport coilsen är byggda för att passa en Honda Civic Type-R FN2 -08
De hade blivit över hos Hondamannen Patrik Adolfsson Linköping
NXJ
De hade blivit över hos Hondamannen Patrik Adolfsson Linköping
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -