MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc
här tänkte jag lägga in lite bilder o info vad jag pysslar med.
bilen i fråga är en 70års 144 som jag köpte 2001 och är i orginal skick, sen dess har det passerat 4st b20 med olika trimningsgrad. nu sitter en rakställd b230 i som varit dröm motor sen man var 15år och sprang runt i depåer på rally/rallycross. den består av 91 b230fb ballanserad o invägd underdel flata kolvar 531a med 48/40ventil insprut med induviduella runners kamaxel köpt av tg och slipad av cat cams med deras 13,9/13,6 flat nose nockvinkel 108g.
övrigt är väl 6kg svänghjul med 900tplatta och nira i3+ styrsystem.
det mesta är byggt eller modifierat av mig.
lite film!
http://media.savarturbo.se/blandat/mhr144_b230_2007.avi" onclick="window.open(this.href);return false;
bilen i fråga är en 70års 144 som jag köpte 2001 och är i orginal skick, sen dess har det passerat 4st b20 med olika trimningsgrad. nu sitter en rakställd b230 i som varit dröm motor sen man var 15år och sprang runt i depåer på rally/rallycross. den består av 91 b230fb ballanserad o invägd underdel flata kolvar 531a med 48/40ventil insprut med induviduella runners kamaxel köpt av tg och slipad av cat cams med deras 13,9/13,6 flat nose nockvinkel 108g.
övrigt är väl 6kg svänghjul med 900tplatta och nira i3+ styrsystem.
det mesta är byggt eller modifierat av mig.
lite film!
http://media.savarturbo.se/blandat/mhr144_b230_2007.avi" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Martin H den sön sep 14, 2014 7:57 pm, redigerad totalt 48 gång.
Kul att du bemästrat teknikens under så vi inte missar vackra detaljer !
Skicka mig filmen du hade på din bil via MSN så lägger jag den på media-servern.
Skicka mig filmen du hade på din bil via MSN så lägger jag den på media-servern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- S.Strömbäck
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
- Ort: Luleå/Kalix
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm
Snyggt insug!
Var det mycket jobb med spjällhusen?
Var det mycket jobb med spjällhusen?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
jo det var lite jobb då tillverkade spjäll,axlar,hus,reglage och insug hur lång tid det tog har jag förträngt. men med tanke på vad sånt kostar att köpa så är det helt klart värt det och de blir roligare att använda då. dessa har funkat mycket bra har inte rört en skruv sen jag monterade ihop dem.j björk skrev: Var det mycket jobb med spjällhusen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
idag vaknade man och solen sken, bestämde mig för att ta en premiär långtur hem till mor o far 10mil enkel. vägen dit gick bra, på vägen hem 21:30 började det mulna på och regna första tanken är "bara jag tar mig hem" och vad fan händer, 5mil hem börjar motorn dö av, rullar in på en parkering och häller i reserv dunken med tron på soppa torsk in i bilen och vrider om nyckeln då låter bränsle pumpen som en el tandborste och bygger inte upp en gnutta tryck. "säg godag då" där står man mitt på skogen i spöregn kl22:00. jaja ringde hjälp så man fick åka biltrailer hem.
men det är då typiskt att det ända som inte är special utan bara köpt o dit moterat ska gå sönder
Imorrn ska jag kolla lite ventilspel och passa på att knäppa kort på kammen så ska ni få se en lite annorlunda profil
men det är då typiskt att det ända som inte är special utan bara köpt o dit moterat ska gå sönder
Imorrn ska jag kolla lite ventilspel och passa på att knäppa kort på kammen så ska ni få se en lite annorlunda profil
Det kanske var nån gammal pump som jobbat i 30.000 mil och tyckte det var nog?
Men det kan ju bero på hur du kopplat pumpen, dom gillar inte att tugga skräp.
Men det kan ju bero på hur du kopplat pumpen, dom gillar inte att tugga skräp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.