Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 8:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 05, 2014 6:38 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Osäker på om det är nyare eller äldre kaross, men samma fram till -91 -92 eller nåt.
Har i alla fall tagit delar från den till en -91 och där var allt lika i alla fall.
Sen en bit in på -90talet blev det en helt ny kaross.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 05, 2014 10:39 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Inlägg: 1833
Ort: Kalix
Då är det den nya...bra att veta!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 09, 2014 1:12 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
En bild på kärran sista svängen innan vintervila.
Syns något bättre på den här bilden hur bra 295'orna passar.

Bild

Sorry för kvaliten, fotat med telefonen.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 09, 2014 2:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 39
Ort: Nora
Ser riktigt rå ut


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 20, 2014 12:48 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Har nu äntligen fått tid att kolla på Passat kuggstången.
Kan inte bli mycket bättre än vad denna blir.
Passatens kuggstång har ca 590 mm mellan de inre lederna
och Commodoren har ca 605 mm mellan de inre/parallelstagets leder.
Så får man bara kuggstången på samma höjd och samma mått från balken som original styrstag, så borde denna bli helt perfekt, utan bumpsteer.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 22, 2014 10:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2322
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Det låter som att Passatens kuggstång kommer passa din bil bra.

Försök att sätta kuggstången så långt fram om det bara går, med styrstagen pekandes bakåt när hjulen står rakt.
Annars kommer innerhjulets länkage bli väldigt utsträckt vid fullt utslag, så att det finns risk att det knäar över på fel håll.

(Paralellstaget rör ju sig framåt när man styr, så att med snäcka finns inte det problemet)

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 22, 2014 9:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 400
Ort: Jönköping
[quote="Daniel-635"](Paralellstaget rör ju sig framåt när man styr, så att med snäcka finns inte det problemet)[/qoute]

Nja...

På Opel Commodore A/Rekord C sitter styrarmarna på snäckan och Pitmanarmen framåt, så när man svänger borde paralellstaget flytta sig bakåt lite grann.
Rekord C har ganska långa styrarmar ute vid spindeln och ungefär fyra rattvarv mellan fulla rattutslag.
Commodore A har lite kortare armar ute vid spindeln och längre på snäckan och Pitmanarmen, sen är det nog annan utväxling i snäckan också.
På vissa modeller sitter det en styrdämpare på paralellstaget, hade det på en -70 coupé som jag ägde.

Jag mixtrade en hel del med styrningen på min Rekord C, testade kuggstång från Golf 2 och diverse ihopplock med snäcka och grejer.
Det funkade bra med kuggstången när jag hade fyrcylindrig motor i bilen, när jag stoppade i sexan blev det lite tungt att ratta.
Testade med snäcka och korta yttre styrarmar, då fick jag snabb styrning men dålig rattåtergång, troligen pga att det knäade över som sagt.

Har sett i din BMW-tråd att styrarmen på snäckan är riktad bakåt så där borde det ju bli som du skriver att staget rör sig framåt.

Båda varianterna verkar ju funka iofs, jag kör bana med min Commodore B och det funkar hur bra som helst med original styrning. Kanske inte den rappaste och mest precisa styrningen som finns, men den är följsam och smidig. Ca 3 rattvarv mellan fulla rattutslag.
Ingen bumpsteer att tala om, däremot lite nervös styrning när man kör på spårig landsväg men det beror på lågt ET och toe-out.

Husse1: Jag tror också på Passatens kuggstång, gör infästningarna justerbara till en början och testa lite olika placering. Det går ju även att göra distanser så du kan flytta ut de inre styrlederna lite ifall det skulle behövas.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 24, 2014 3:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Är ju egentligen nöjd med originalstyrningen, både vad det gäller styrrespons samt tyngd att ratta (med en Rekord E2 ratt).
Men mitt problem är platsen, har fått svetsa om åttans och sjuans rör på vänster headers för att få plats, med ett mindre bra resultat vad det gäller tömning av avgaserna på åttans cylinder.
Så varför jag funderar på kuggstång är ju dels pga ovanstående samt dels för att få servo.
Men det var kanonbra att ni nämnde detta med placeringen av stången i längsled, för jag hade totalt missat detta med att paralellstaget flyttar sig något vid styrning.
Det mindre bra med detta däremot, är att jag måste något bakåt med kuggstången och jag har redan fått kapa lite i oljetråget.
Nu måste jag nog kapa ytterligare något i tråget OM jag inte kan flytta tillbaka hela drivlinan något.
Men kan jag flytta tillbaka drivlinan ca 30-40mm vinner jag flera fördelar:
1. Behöver inte svetsa om tråg.
2. Får bak tyngdpunkten lite till, vilket behövs för fästet.
3. Det bästa är (om jag kan flytta bak drivlinan) att jag slipper göra en ny kardan, då den blev ca 30mm "för kort" efter byte av låda av annan typ.
Så ska ur med maskin och låda nu och mäta lite så får vi se hur det blir.

Sen har jag även fått ett superbra tips ang. bromsar fram på bilen. Det blir framok från tidiga BMW 7-serie med E23 kaross.
Dessa har fyrkolvsok med 40mm kolvar och i stort samma fysiska mått som originaloken, t.om bulthålen har samma mått.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 24, 2014 8:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2322
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Aha, Opeln har "bakvänd" länkning på parallellstaget :idea:
Nåja, det väckte ju några tankar, vilket var huvudsaken :wink:

Bromsoken du söker verkar finnas för två olika tjocka skivor.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... fg=05&hl=1

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 25, 2014 12:16 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Ja, det är 22mm skivor fram till 09/82 och sedan 25mm skivor från 10/82.
Tror det är de äldre oken till 22mm skivor jag ska ha.
Vad jag kan se är det bara detta som skiljer, övriga mått är lika.
I vilket fall riktigt billiga för att få lite bättre bromsar.
Utbytes ok för 1600 styck ut till kund.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 22, 2014 7:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Hittat nya bakljus som jag tror kan bli rätt OK.
Bild

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 22, 2014 7:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Hmm, vilket gigantiskt bildformat det blev. Märkligt!

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 08, 2016 12:05 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Bild

Sent ska syndaren vakna.
Hoppas hinna det viktigaste innan all snö är borta och bilen ska ut.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 6:09 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Bara för att ha slängt i nya lager mm i maskin, detta för att kunna bränna lite gummi på vårat årliga springmeet, utan att vara rädd för motorskott.
Så rasar givetvis växellådan efter knappt ett cruisingvarv.
Så det blev ingen bra start på säsongen,.
Men skam den som ger sig, nu är lådan renoverad och väntar bara på ledig dag för montering.https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10213844447372346&set=p.10213844447372346&type=3

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gson adak och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010