Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 4:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor aug 15, 2013 3:29 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Länge sedan jag skrev nåt här, men:
Håller på och byter vxl.låda för andra gången i år. :(
Det går f-n troll i mina lådor har tappat lite räkningen, men med en renovering av senaste C4'an och den jag har plockat ihop nu,
så är det nog 6 eller 7'nde lådan som åker i sen bilen byggdes. :doh:
Nu ska delarna som finns över (komplett men något trasig C4) preppas med det värsta som min plånbok klarar i vinter.
Och den som sitter i nu får sen bli en reservlåda.
Hoppas få den färdig till helgen då det ska åkas lite bana på Molanda raceway.
Om så blir fallet kommer det lite film.
Hade!

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 26, 2013 10:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Sket sig givetvis med nåt banåka.
När väl lådan var på plats och dyroljan var ifylld så var det dags för en test.
NADA hände, givetvis hade ju även convertern rasat, mest troligt den som var huvud felet.
Så nu blev det bråttom, vill ju hinna åka nåt i sommar och nu till helgen så är det dessutom Great lake run.
Sveriges äldsta Run.
Så med lite tur lyckades jag hitta denna:
Bild
Och en flexplatta som passar med rätt balans hade jag redan.
Så nu måste lådj-veln ner igen, samt att då denna platta har färre kugg (mindre diameter) och jag inte har rätt kåpa så stämmer inte startmotorn.
Men skam den som ger sig, tror mig ha en lösning på det problemet, så på lördag SKA den bara gå för egen maskin igen.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 6:52 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Då jag ska bygga om framvagnen så söker jag en kuggstång med kort/smalt hus, för montering bakom hjulcentrum.
Nån som har nåt tips, gärna nåt som finns med servo?

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 12:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis sep 14, 2010 6:47 am
Inlägg: 16
Ort: Finland
Toyo mr2 från 80's, den är mekanisk men dimensioner kunde passa bra till Commo tänker jag.

_________________
jävla finne med skrotbilar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 6:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 39
Ort: Nora
Tjenare, jag kör med en kuggstång från en gammal Saab 96 på min Commodore a. Och den stämmer på bredden med original länkarmsinfästningarna på framvagnsbalken. Vet dock inte om gammelSaabarna fanns med servo min kuggstång har det inte.

Mvh Tom


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 6:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Oki tack för tipsen.
Hur är din ang. bumpsteer, TomKorkeakoski?
Märkt nåt?

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 7:12 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 39
Ort: Nora
Den blev godkänd på sfro:s byggbesiktning, han hissade med domkraft och kollade. Rent körmässigt har jag inte märkt något dåligt men jag har inte kört så mycket, bilen har mest stått på pallbockar i garaget med olika problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 7:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 400
Ort: Jönköping
VW Golf mk2 finns med servo, inte så vanliga men det borde väl finnas nån på skroten. Sena årsmodeller isf.
Om jag inte minns helt fel så är det ca 570 mm mellan inre styrlederna på dem.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 7:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Tack för tips Anders.
Men alla dessa ni tipsat om sitter på baksidan om bryggan nu då?
Annars kan det bli lite tokigt när man styr! :P

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 30, 2013 11:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 400
Ort: Jönköping
Jag har själv kört med Golf mk2 kuggstång på min Rekord och den svängde åt rätt håll :thumbright:

Man får göra stabila fästen till kuggstången så den inte kan röra sig och mäta noga så den hamnar rätt i höjd och längsled, annars kan man få stora problem med bumpsteer och sånt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 01, 2013 12:52 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Ha ha, vad bra Anders, hade nog blivit en liten överraskning om den inte gjort det.
Tror jag vet hur jag ska göra med infästningen, sen får en "provkörning" visa om det blev rätt.
Hade monterat och gjort klart allt med en og Saab 900 kuggstång.
Använde mig av paralellstagets leder i hjälpstyrarmen och snäckarmen som utgångspunkt när jag mätte in fästet, så styrstagen gick ut till hjulen precis lika (höjd och vinkel) som original.
Men efter lite snack med vår lokala SFRO-gubbe så kom jag fram till att den blev för bred mellan lederna.
Så då fick originalsnäckan göra jobbet igen.
Men då jag har trångt vid åttans rör och lite plats för tråget så har jag som inte släppt tanken på en kuggstång.
Så tänkte försöka fixa det i vinter.
Tack alla, för alla tips och råd.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 01, 2013 4:19 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 39
Ort: Nora
Även min Saab kuggstång går åt rätt håll men det borde ju vara lite smidigare att få tag på en från en Golf 2:a.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 09, 2013 12:39 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 39
Ort: Nora
Hej kan det här vara något för dig Husse? http://www.blocket.se/jonkoping/Delar_cheva__rover_v8__commodore__volvo_240_50440910.htm?ca=8&w=3

Inte min annons, men det kanske är hyfsat bolton.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 09, 2013 7:55 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Tack för tipset, har kollat på den och kontaktat annonsören.
Men jag tror att det var en Saab 900 stång och om så är fallet så är den för bred (=Bumpstear).
Men ibland vill man bara slå sig själv i huvet för att man är så glömsk.
Hade totalt glömt att jag har en -88 Passat reservdelsbil i verkstan och var ner i går och kollade under huven på den.
Tror nog f-n att jag kan ta pump, kuggstång och rattaxel från den, ser ut att vara rätt bredd mellan inre lederna.
Dessutom GRATIS! ;)

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 04, 2014 5:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Inlägg: 1833
Ort: Kalix
Vilken av Passat 88orna är det? Den gamla kantiga modellen eller den nyare? De byter ju under modellåret.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010