Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 5:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 25, 2011 1:03 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Har skrivit och tittat på andras byggen här på forumet nu ett tag, så det är väl dags att starta en egen tråd då.
Ska samla ihop lite info (var att tag sedan man började med bilen, så man har glömt en del) så att ni får hela historien.
Här några smakprov så länge.

Först en bild på besiktnings "stuket".

Bild

Sen en bild på utprovningen av nya bakaxeln och 11" fälgarna.

Bild

Kommer mer så fort jag kan.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 25, 2011 8:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:50 pm
Inlägg: 816
Ort: Karlstad
Så trevligt att du starta en projekttråd.. hoppas den blir välfylld med bilder och info ! 8)

_________________
http://www.hotrodnisse.n.nu/ https://www.youtube.com/user/HotRodNisse1
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 25, 2011 9:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Är i dagsläget utan garage då jag la ner firman i höstas, så några nya uppdateringar blir det inte än på ett tag.
Men jag tänkte visa lite bilder från projektets början, så får det bli aktuella bilder när jag får bilen under tak igen.
Men här i alla fall en bild på turbos,IC och primärtryckrör monterat.

Bild

Och här även med sekundär tryckrör på plats.

Bild

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 26, 2011 7:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Inlägg: 250
Ort: Månkarbo
var får man tag i sånna 11" fälgar?

_________________
NBR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 26, 2011 8:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Vet inte riktigt, jag hade turen att hitta dom på Blocket för en massa år sen.
Men jag har inte kunnat montera dom förrän jag bytte axel, då dom breddar 180mm inåt så tog dom i innerskärmarna med originalaxeln.
Men axeln jag har på nu är ca 50mm bredare/sida och då gick det precis.
på bilden ovan är det bara 245/60x15 däck men jag har nu 275/50x15 på och då fick rondellen jobba lite på skärmarna bak.
Ska på med breddare till sommarn.
Ska lägga ut lite mer bilder som visar/förklarar "problemet".

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 26, 2011 8:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Här syns det lite hur djupa dom är innåt.
Monterade på Dana 35 axeln, hade precis fått drivaxlarna omborrade till 120x5, kvar var här att kapa gamla fästen och svetsa dit nya.

Bild

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 26, 2011 8:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Det roliga med "nya" axeln och fälgarna är att spårvidden skiljer bara lite mot originalet.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 28, 2011 2:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Letar febrilt efter all beskrivning av bygget, men måste tyvärr få igång gamla datorn då den finns i den.

Men under tiden bjuder jag på några fler bilder.

Vänster downpipe påbörjad:
Bild

Här en bild på kardantunneln färdig svetsad:
Bild

Samma tunnel målad:
Bild

Fjäderbenen som ska på bak:
Bild

Skärmbreddningen som tyvärr måste till för att rymma 275 eller möjligen 295 däcken:
Bild

Sittastillstol:
Bild

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 28, 2011 8:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Skoj med en tråd!

Ska bli kul att se hur det funkar med dubbelturbo :)

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 03, 2011 1:09 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Med en bil på 1200-1300kg och kanske +500hk så lär det nog skjuta på rätt ok tror/hoppas jag.
Får jag dessutom råd med M/H gatslicksen (325/50x15) jag kollat på så tror jag inte att det blir nåt problem med fästet.
Om tiden räcker till ska jag iväg på fredag och kolla på c4 lådan jag har blivit erbjuden.
Följde även med en "ny" converter med ca 2400rpm i stall.
Med lite tur har jag fullt ladd vid ca 2500rpm så det ser ut att kunna bli en bra kombo.
Men det är alltid lite lurt med converters, det som på en motor stallar vid 2400 kan ju på en annan motor stalla både högre och lägre.
Så framtiden får väl visa hur det blir med den saken.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 03, 2011 8:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Inlägg: 804
Ort: Gällivare
Har du tänkt göra något åt topparna eller så?

Har liggandes ett par E7TE toppar samt insug + gasspjäll från min Mustang...

_________________
Ford Mustang Turbo -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 04, 2011 9:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Ang. mina toppar så är dom helt STD, är ju ganska lågt komp å så då motorn är "smoggad", så jag hade tänkt köra med dom från början.
Men annars lät ju dina toppar lite intressanta freddan302.

Passar på att lägger in även här mitt svar på en fråga jag fick om min bakaxeljigg i min tråd på filmer/bilder.

Då jag skulle på med mina 11" fälgar bak, som har extremt högt ET (breddar 80mm mer inåt) 180mm djupa på insidan, så behövde jag en axel som var lite bredare.
Alternativet hade annars varit inflyttning av hjulhus eller spacers.

Så valet föll på en Dana 35 från en Jeep Cherokee.
Denna axel är ca 50mm bredare/sida än originalet dessutom har de flesta Jeepaxlar en bra diff som bromsar diffen hårt.

Ang. jiggen så är det busenkelt att göra. (Har den en bit hemifrån så bilder kommer vid ett annat tillfälle.)

Det jag gjorde var att svetsa ett stort T av 50x50 fyrkantprofil.
Sen kapade jag ett 50mm långt 3" rör och delade det på mitten så jag fick 2 C-formade halvor, dessa svetsade jag sedan på 2 lika långa stumpar av 25x25 fyrkantsprofil som sedan svetsades på varsin sida av T-ets tak.
Sen svetsades en justerskruv på T-ets ben (för att kunna justera pinion-vinkeln).

Nu kunde jag lägga på en original axel på jiggen, axelrören i de C-formade rörhalvorna och diffhusets främre del (strax bakom medbringaren) på justerskruven.

Nästa steg var att mäta in mitten på både axeln och jiggen och se till att dessa hamnade i linje, samt att sen justera in medbringaren i 90gr vinkel mot jiggen.
När detta var gjort skruvade jag fast ett rör med rätt innerdiameter (så originalbultarna passade) i varje originalfäste.

Sen när det var gjort svetsade jag stag från dessa rör ner till jiggen och då det var gjort så var det bara att ta bort bultarna och lyfta bort axeln.
Nu sitter det alltså rör på rätt ställe i förhållande till jiggen.
Sen kan man antingen gör egna fästöron eller göra som jag gjorde, man är ju lite bekväm av sig, jag kapade helt enkelt bort fästena från originalaxeln.

NU ÄR DET DAGS FÖR DEN NYA AXELN!!!!!
Efter att alla fästen var bortkapade på Dana axeln så lade jag den i jiggen och mätte in mitten och pinionvinkeln.
Sen skruvade jag fast fästena i rören som jag hade svetsat tidigare i jiggen och VIPS så sitter alla fäste i rätt vinkel och på rätt plats.
Sen är det bara att svetsa fast dessa i axeln, MEN, svetsa lite växelvis mot föregående så inte axeln slår sig.
Sen är det bara att skruva lös den nya axeln från jiggen och montera den på bilen.
HEPP!

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 06, 2011 7:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Då jag fortfarande har gamla datorn "trasig" (där all bygginfo finns) så kan jag bara bjuda på lite bilder.
Men här är i alla fall en bild på "hjärnan"/sprutet:
Bild

Den tillfälliga tanken (en omsvetsad 10l Jeepdunk):
Bild

Turbo grenrören:
Bild

Och här även en bild på det vänstra röret efter omsvetsning för att gå fri från styrsnäckan:
Bild

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 07, 2011 12:20 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Det skulle vara väldigt roligt med lite kommentarer eller frågor, för då kanske jag kommer på saker jag ev. har glömt.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2011 3:01 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Nån som har nåt bra förslag på hur man skall kalibrera mina wastegate's?
Vill ju att dom ska öppna lika på båda aggen.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010