Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Elias_ »

har aldrig sysslat med Twin turbo men min spontana tanke är att sätta en laddtrycksmätare på varje kompressorhus till aggen sen borde du ju kunna be en polare kolla hur dom beter sig vid laddtryck och utifrån det justera in det manuellt med t.ex. fjädrar eller om du skruvar .

bästa vore ju om man kunde logga skiten men hur gör man det med 1 ladd sensor i ms:et?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Ingen som har nåt mer förslag?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Fagervall »

borde det inte gå att trycksätta wastegaten löst för att se när de öppnar?
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Elias_ »

givetvis bör du för justera med tryckluften :thumbright:

min tanke var mer när du väl börjar mappa, kan vara skönt att ha koll på hur aggregaten beter sig vid körning då fin justering nästan alltid behövs.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Hittade en bild till, här med ic på plats och Saab 99 framlysen.
Bild
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Så var man då i "väntans tider", har lagt en beställning från Summit på en ny flexplatta.
Hoppas bara den kommer innan sommaren är slut.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Stener »

Ska du köra någon form av laddtrycksstyrning på wastegatsen? Typ mottryck eller magnetventil?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Daniel-635 »

Ang. Wastegates och två aggregat.

Nu har jag ju interna wastegates i mina aggregat.
Men jag har justerat in så att båda öppnar på samma tryck, så noga det går på arbetsbänken.

Utan att mäta turbinvarvtalet har man ju ingen aning om hur illa det är, men för mig har det funkat problemfritt.

Jag tror att eftersom det är samma mängd avgaser som driver de båda aggregaten, och samma belastning på kompressorerna, så hjälper det till att balansera ut det.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Stener »

Jo borde åtminstone vara samma avgaser. Men cylindrarna på ena sidan kan ju vara mer sliten t.ex. Men man bör ju ha gemensamt plenum till båda aggregaten så får man samma tryck på alla cylindrarna ändå. Jag skulle justera in wastegatsen med kompressor innan men du lär väl ska mappa på ett lägre tryck ändå.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Det blir ju typ samma plenum till båda aggen då IC'n har två ingångar men bara en 3" utgång.
Kommer inte ha nån laddtrycksstyrning mer än en slang från insuget som jag splittar till båda aggen.
Tänkte koppla så redan på "bänken" och mäta öppningen av de interna wastegatsen med ett skjutmått. (Tänkte lägga ett väldigt lågt laddtryck så först, för att vara säker.)
Sen när när det sitter på plats på bilen så får jag se vad jag får för tryck i insuget och justera upp det lite i taget genom att vrida lika på båda stängerna.

Tror ni att detta skulle funka?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Stener »

Ja kommer fungera! Men kolla så att wastegatsen inte läcker. Tänkte så ena har mer läckage än den andra. Så ena turbon har mycket högre tryck än den andra och pressar luft bakvägen på den andra turbon ;)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Bra tanke, är ju ingen större konst att montera extra mätare även på varje kompressorhus.
Finns ju utgångar på dessa som jag ändå inte tänkt använda för styrning, då jag tänkte ha den gemensam för båda aggen.

Btw. Stener, vad tar du för bredbandslambdan?
Du kan ju svara på PM om du inte vill svara här.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Äntligen är väntan över, har nu nya B&M flexplattan med tillhörande ARP bultar hemma.
Nu ska det mekas så jag hinner gasa lite innan snön kommer. :)

Bild
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Så var då också lådan hämtad.

Bild
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Inlägg av Husse1 »

Satans jävla Murphy, givetvis så är det nya bekymmer!!!!!!!!!!!!
Convertern jag fick med till lådan har fel årsmodell, så den passar givetvis inte.
Bellhouse(svepet) på lådan är ju också fel, passar i bultmönstret på blocket men är på tok för liten för både converter och nya flexplattan.
Så kåpan är troligen till en v6'a.
SKIT OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!
Så nu ska jag och min ytterst händige svåger, kapa sönder en av dom trasiga AOD lådorna, ta svepet från den och försöka göra en egen kåpa och om det lyckas så blir det original flexplatta, så då har jag köpt en sådan också helt i onödan.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Skriv svar