Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
har aldrig sysslat med Twin turbo men min spontana tanke är att sätta en laddtrycksmätare på varje kompressorhus till aggen sen borde du ju kunna be en polare kolla hur dom beter sig vid laddtryck och utifrån det justera in det manuellt med t.ex. fjädrar eller om du skruvar .
bästa vore ju om man kunde logga skiten men hur gör man det med 1 ladd sensor i ms:et?
bästa vore ju om man kunde logga skiten men hur gör man det med 1 ladd sensor i ms:et?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Ingen som har nåt mer förslag?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
borde det inte gå att trycksätta wastegaten löst för att se när de öppnar?
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
givetvis bör du för justera med tryckluften
min tanke var mer när du väl börjar mappa, kan vara skönt att ha koll på hur aggregaten beter sig vid körning då fin justering nästan alltid behövs.
min tanke var mer när du väl börjar mappa, kan vara skönt att ha koll på hur aggregaten beter sig vid körning då fin justering nästan alltid behövs.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Hittade en bild till, här med ic på plats och Saab 99 framlysen.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Så var man då i "väntans tider", har lagt en beställning från Summit på en ny flexplatta.
Hoppas bara den kommer innan sommaren är slut.
Hoppas bara den kommer innan sommaren är slut.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Ska du köra någon form av laddtrycksstyrning på wastegatsen? Typ mottryck eller magnetventil?
Chevelle SS -65
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Ang. Wastegates och två aggregat.
Nu har jag ju interna wastegates i mina aggregat.
Men jag har justerat in så att båda öppnar på samma tryck, så noga det går på arbetsbänken.
Utan att mäta turbinvarvtalet har man ju ingen aning om hur illa det är, men för mig har det funkat problemfritt.
Jag tror att eftersom det är samma mängd avgaser som driver de båda aggregaten, och samma belastning på kompressorerna, så hjälper det till att balansera ut det.
Nu har jag ju interna wastegates i mina aggregat.
Men jag har justerat in så att båda öppnar på samma tryck, så noga det går på arbetsbänken.
Utan att mäta turbinvarvtalet har man ju ingen aning om hur illa det är, men för mig har det funkat problemfritt.
Jag tror att eftersom det är samma mängd avgaser som driver de båda aggregaten, och samma belastning på kompressorerna, så hjälper det till att balansera ut det.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Jo borde åtminstone vara samma avgaser. Men cylindrarna på ena sidan kan ju vara mer sliten t.ex. Men man bör ju ha gemensamt plenum till båda aggregaten så får man samma tryck på alla cylindrarna ändå. Jag skulle justera in wastegatsen med kompressor innan men du lär väl ska mappa på ett lägre tryck ändå.
Chevelle SS -65
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Det blir ju typ samma plenum till båda aggen då IC'n har två ingångar men bara en 3" utgång.
Kommer inte ha nån laddtrycksstyrning mer än en slang från insuget som jag splittar till båda aggen.
Tänkte koppla så redan på "bänken" och mäta öppningen av de interna wastegatsen med ett skjutmått. (Tänkte lägga ett väldigt lågt laddtryck så först, för att vara säker.)
Sen när när det sitter på plats på bilen så får jag se vad jag får för tryck i insuget och justera upp det lite i taget genom att vrida lika på båda stängerna.
Tror ni att detta skulle funka?
Kommer inte ha nån laddtrycksstyrning mer än en slang från insuget som jag splittar till båda aggen.
Tänkte koppla så redan på "bänken" och mäta öppningen av de interna wastegatsen med ett skjutmått. (Tänkte lägga ett väldigt lågt laddtryck så först, för att vara säker.)
Sen när när det sitter på plats på bilen så får jag se vad jag får för tryck i insuget och justera upp det lite i taget genom att vrida lika på båda stängerna.
Tror ni att detta skulle funka?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Ja kommer fungera! Men kolla så att wastegatsen inte läcker. Tänkte så ena har mer läckage än den andra. Så ena turbon har mycket högre tryck än den andra och pressar luft bakvägen på den andra turbon
Chevelle SS -65
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Bra tanke, är ju ingen större konst att montera extra mätare även på varje kompressorhus.
Finns ju utgångar på dessa som jag ändå inte tänkt använda för styrning, då jag tänkte ha den gemensam för båda aggen.
Btw. Stener, vad tar du för bredbandslambdan?
Du kan ju svara på PM om du inte vill svara här.
Finns ju utgångar på dessa som jag ändå inte tänkt använda för styrning, då jag tänkte ha den gemensam för båda aggen.
Btw. Stener, vad tar du för bredbandslambdan?
Du kan ju svara på PM om du inte vill svara här.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Äntligen är väntan över, har nu nya B&M flexplattan med tillhörande ARP bultar hemma.
Nu ska det mekas så jag hinner gasa lite innan snön kommer.
Nu ska det mekas så jag hinner gasa lite innan snön kommer.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Så var då också lådan hämtad.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Satans jävla Murphy, givetvis så är det nya bekymmer!!!!!!!!!!!!
Convertern jag fick med till lådan har fel årsmodell, så den passar givetvis inte.
Bellhouse(svepet) på lådan är ju också fel, passar i bultmönstret på blocket men är på tok för liten för både converter och nya flexplattan.
Så kåpan är troligen till en v6'a.
SKIT OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!
Så nu ska jag och min ytterst händige svåger, kapa sönder en av dom trasiga AOD lådorna, ta svepet från den och försöka göra en egen kåpa och om det lyckas så blir det original flexplatta, så då har jag köpt en sådan också helt i onödan.
Convertern jag fick med till lådan har fel årsmodell, så den passar givetvis inte.
Bellhouse(svepet) på lådan är ju också fel, passar i bultmönstret på blocket men är på tok för liten för både converter och nya flexplattan.
Så kåpan är troligen till en v6'a.
SKIT OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!
Så nu ska jag och min ytterst händige svåger, kapa sönder en av dom trasiga AOD lådorna, ta svepet från den och försöka göra en egen kåpa och om det lyckas så blir det original flexplatta, så då har jag köpt en sådan också helt i onödan.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)