Sida 5 av 7

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: tor aug 15, 2013 3:29 am
av Husse1
Länge sedan jag skrev nåt här, men:
Håller på och byter vxl.låda för andra gången i år. :(
Det går f-n troll i mina lådor har tappat lite räkningen, men med en renovering av senaste C4'an och den jag har plockat ihop nu,
så är det nog 6 eller 7'nde lådan som åker i sen bilen byggdes. :doh:
Nu ska delarna som finns över (komplett men något trasig C4) preppas med det värsta som min plånbok klarar i vinter.
Och den som sitter i nu får sen bli en reservlåda.
Hoppas få den färdig till helgen då det ska åkas lite bana på Molanda raceway.
Om så blir fallet kommer det lite film.
Hade!

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: mån aug 26, 2013 10:24 pm
av Husse1
Sket sig givetvis med nåt banåka.
När väl lådan var på plats och dyroljan var ifylld så var det dags för en test.
NADA hände, givetvis hade ju även convertern rasat, mest troligt den som var huvud felet.
Så nu blev det bråttom, vill ju hinna åka nåt i sommar och nu till helgen så är det dessutom Great lake run.
Sveriges äldsta Run.
Så med lite tur lyckades jag hitta denna:
Bild
Och en flexplatta som passar med rätt balans hade jag redan.
Så nu måste lådj-veln ner igen, samt att då denna platta har färre kugg (mindre diameter) och jag inte har rätt kåpa så stämmer inte startmotorn.
Men skam den som ger sig, tror mig ha en lösning på det problemet, så på lördag SKA den bara gå för egen maskin igen.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 6:52 am
av Husse1
Då jag ska bygga om framvagnen så söker jag en kuggstång med kort/smalt hus, för montering bakom hjulcentrum.
Nån som har nåt tips, gärna nåt som finns med servo?

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 12:47 pm
av IrmscherRekord
Toyo mr2 från 80's, den är mekanisk men dimensioner kunde passa bra till Commo tänker jag.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 6:28 pm
av TomKorkeakoski
Tjenare, jag kör med en kuggstång från en gammal Saab 96 på min Commodore a. Och den stämmer på bredden med original länkarmsinfästningarna på framvagnsbalken. Vet dock inte om gammelSaabarna fanns med servo min kuggstång har det inte.

Mvh Tom

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 6:45 pm
av Husse1
Oki tack för tipsen.
Hur är din ang. bumpsteer, TomKorkeakoski?
Märkt nåt?

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 7:12 pm
av TomKorkeakoski
Den blev godkänd på sfro:s byggbesiktning, han hissade med domkraft och kollade. Rent körmässigt har jag inte märkt något dåligt men jag har inte kört så mycket, bilen har mest stått på pallbockar i garaget med olika problem.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 7:25 pm
av Anders_Karlsson
VW Golf mk2 finns med servo, inte så vanliga men det borde väl finnas nån på skroten. Sena årsmodeller isf.
Om jag inte minns helt fel så är det ca 570 mm mellan inre styrlederna på dem.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 7:56 pm
av Husse1
Tack för tips Anders.
Men alla dessa ni tipsat om sitter på baksidan om bryggan nu då?
Annars kan det bli lite tokigt när man styr! :P

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör nov 30, 2013 11:32 pm
av Anders_Karlsson
Jag har själv kört med Golf mk2 kuggstång på min Rekord och den svängde åt rätt håll :thumbright:

Man får göra stabila fästen till kuggstången så den inte kan röra sig och mäta noga så den hamnar rätt i höjd och längsled, annars kan man få stora problem med bumpsteer och sånt.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: sön dec 01, 2013 12:52 am
av Husse1
Ha ha, vad bra Anders, hade nog blivit en liten överraskning om den inte gjort det.
Tror jag vet hur jag ska göra med infästningen, sen får en "provkörning" visa om det blev rätt.
Hade monterat och gjort klart allt med en og Saab 900 kuggstång.
Använde mig av paralellstagets leder i hjälpstyrarmen och snäckarmen som utgångspunkt när jag mätte in fästet, så styrstagen gick ut till hjulen precis lika (höjd och vinkel) som original.
Men efter lite snack med vår lokala SFRO-gubbe så kom jag fram till att den blev för bred mellan lederna.
Så då fick originalsnäckan göra jobbet igen.
Men då jag har trångt vid åttans rör och lite plats för tråget så har jag som inte släppt tanken på en kuggstång.
Så tänkte försöka fixa det i vinter.
Tack alla, för alla tips och råd.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: sön dec 01, 2013 4:19 am
av TomKorkeakoski
Även min Saab kuggstång går åt rätt håll men det borde ju vara lite smidigare att få tag på en från en Golf 2:a.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: mån dec 09, 2013 12:39 am
av TomKorkeakoski
Hej kan det här vara något för dig Husse? http://www.blocket.se/jonkoping/Delar_c ... m?ca=8&w=3

Inte min annons, men det kanske är hyfsat bolton.

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: mån dec 09, 2013 7:55 am
av Husse1
Tack för tipset, har kollat på den och kontaktat annonsören.
Men jag tror att det var en Saab 900 stång och om så är fallet så är den för bred (=Bumpstear).
Men ibland vill man bara slå sig själv i huvet för att man är så glömsk.
Hade totalt glömt att jag har en -88 Passat reservdelsbil i verkstan och var ner i går och kollade under huven på den.
Tror nog f-n att jag kan ta pump, kuggstång och rattaxel från den, ser ut att vara rätt bredd mellan inre lederna.
Dessutom GRATIS! ;)

Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT

Postat: lör jan 04, 2014 5:54 pm
av Cpt Tuttle
Vilken av Passat 88orna är det? Den gamla kantiga modellen eller den nyare? De byter ju under modellåret.