Volvo 164 Turbo Megasquirt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Har inte hänt så mycket på ett tag, Men har i alla fall gjort en beställning från USA med en massa kul som gör att arbetet kan gå vidare. Men i väntan på det har jag lyckats att få på Ventilerade skivor från 240, lite modifiering av oket så gick det bra, det som inte funkade var skivan som blev förliten, så att klossarna kom på utsidan, Ett par orginala ventilerade 164 skivor gör nog susen då dom är större :) Har även snickrat ihopp en halvdan Kolektor på ett par timmar efter jobbet.

Bild
Bild
Bild


Har även flyttat Volvon från flöghultgaraget till hemma garaget i Hogdal, förhoppningsvis skall arbetet gå fortare nu när det är närmare.

Bild
Volvo 164 WT
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av MACKE142 »

fränt projekt :thumbright: kommer följas
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Idag har vi grejjat lite. Fått på ventilerade skivor från 164, det passade fint med 240 ok efter lite modifiering. Sedan har vi konstaterat att bygga plenium innan man köpt runners är ingen bra ide, resulterade i att ett nytt plenium måste byggas! Fanns nämligen inga sådana skarpa 180 graders böjjar i dom storlekarna. :doh: Men för övrigt så var det ju inget särskilt snyggt plenium endå. Så ett steg frammåt och ett steg bakåt!

Bild

Hur tänkte ja här?
Bild
Volvo 164 WT
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av WTB »

ser riktigt fint ut :thumbright: Antar du ska köra siliconslangar mellan plenum och runners?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Ja du gissar rätt! Har precis beställt dom. Blir lättare att ta av ventilkåpan och ställa spel och sådant då :D Nackdelen är väll att det blir en kant som eventullet kan förstöra flödet, men skall endå bara ha ca 350 hk, det är vad spridarna räcker till. Lägger upp en bild i kväll hur det blev med Runnerserna. MVH
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Så här blev resultatet för ikväll. Har sågat sönder det gammla pleniumet till ett mer passande, Blir å andra sidan lite bättre på många sätt, Nu kan man fylla på olja utan större problem, blir inte så tajt mellan intercooler och plenium och så blir det ju lite mindre liter i plenumet, i stället för 9 liter som det var i det andra. Och det e ju sjuk förmycket igentligen.

Bild
Volvo 164 WT
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av MACKE142 »

Vart ju väldigt stiligt med bakåtlutningen på böjarna :D blir nog fränt insug när det blir klart :thumbright:
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Tack så mycket! Motorn får ett lite anorlunda stuk :) Vet inte vem som kom på det men fick iden från marmander här på forumet. I dag har jag fått igång mitt gammla tröskverk till MIG svets, svetsat ena gaveln & trattarna till plenium, bara spjällhusgavlen kvar som blir uppdrag i morgon. Fått silikonslangar i födelsedagspresent av mor oxå som jag provade. Börjar snart likna ett komplett insugsystem.
:lol:
Bild
Volvo 164 WT
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av MACKE142 »

ja man kan ju bara säga så mycket som att jag gillar insuget och insugsrören :headbang ser tajt ut mellan plenimumet och torpeden :)

Hur ser drivlinan ut? bakaxeln lär ju inte ha nått problem med att hålla i alla fall :thumbright:
Senast redigerad av MACKE142 den lör aug 13, 2011 6:02 pm, redigerad totalt 2 gång.
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Ja det blev mycket tajt, en felberäkning gjorde att jag fick göra ett litet motvilligt snitt i torpedfliken. Men det är ca en cm spelrum nu.

Drivlinan får bära eller brista så gott som orginal. Har hört att M400 lådan tål en del men den är ju sjukt tråkig att köra långt med, eller fortare än 90km.
Men när den brister finns det kanske planer på någon toyota mkIII r154 låda eller någon Getdrag låda. Och kanske någon bakvagn med bättre väghållning. Men planerna ligger mycket lösa ennu.

Fördelen med toyota lådan är att jag jobbar på toyota och kan få tag på drev och dylikt ganska billigt när det går sönder. Och att den har lös sprängkåpa.

http://www.turbosupras.com/pages/pages/ ... l/R154.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 164 WT
FilleMang
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: lör nov 22, 2008 8:13 pm

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av FilleMang »

Ja om du lyckas körs sönder dreven i en R154 med 350 hästar hade du varit min idol ;)
Den enda jag hört som lyckats med det är Knotan men det krävdes väl någonstans runt 800 hästar och fullgasväxlingar x-hundra mil.

Så får du tag på en R154 stoppa i den :D

Riktigt fräck bil förresten! Rolig tråd att läsa och plus i kanten för att du har med småmissarna. Gör det mycket mer intressant att läsa :)
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

MACKE142 skrev:ja man kan ju bara säga jag mycket som att jag gillar insuget och insugsrören:headbang ser tajt ut mellan plenimumet och torpeden :)

Hur ser drivlinan ut? bakaxeln lär ju inte ha nått problem med att hålla i alla fall :thumbright:
Bakaxeln? Är den tålig asså? trodde jag var tvungen att byta ut den oxå.

Ja jag får se om jag hittar en sådan låda för en hyfsad peng, men blir nog inte fören nästa vinter, har nämligen lovat tjejjen att bygga ut 50 kvadrat och byta tak på huset i sommar :?. Tack för berömmet, tyckte det är bra att man skriver allt så eventuellt andra kan ta lärdom om felen man gör.

I kväll är målet att helsvetsa runners i flänsen och en bonus om man lyckas fixa gaveln på pleniumet.
Volvo 164 WT
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av MACKE142 »

Hogdalracing skrev:Bakaxeln? Är den tålig asså? trodde jag var tvungen att byta ut den oxå.

Ja jag får se om jag hittar en sådan låda för en hyfsad peng, men blir nog inte fören nästa vinter, har nämligen lovat tjejjen att bygga ut 50 kvadrat och byta tak på huset i sommar :?. Tack för berömmet, tyckte det är bra att man skriver allt så eventuellt andra kan ta lärdom om felen man gör.

I kväll är målet att helsvetsa runners i flänsen och en bonus om man lyckas fixa gaveln på pleniumet.
va jag har hört så ska den tåla ganska mycket
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

tur det då, kanske jag slipper den kostnaden :D Fick i alla fall svetsat mina runners idag och skurit ut en gavel till pleniumet, skall bara borra hål till spjällhuset, det får bli ett lördagsprojekt det. För i morgon skall jag jaga Bäver :lol:

mission complete
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Ja ni har väll sett min kolektor som jag slängde ihopp efter jobbet en dag, det var ingen bra ide. Så I dag har man tilbringat lite tid med vinkelslip och svetsen å fixat en ny kolektor. Blev väll inte världens bästa svets men den fyller nog sin funktion endå :hey: skall ta den till jobbet i morgon och porta ur alla grader och skräp inne i kolektorn. Sen kan man ju börja måtta in Turbon :mrgreen:

Bild
Bild
Volvo 164 WT
Skriv svar