Volvo 164 Turbo Megasquirt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
Volvo 164 Turbo Megasquirt
Hej.
Vissa har sett denna bil i en annan tråd, men jag har valt att starta en ny då receptet inte riktigt ser ut som det gjorde för 5 år sedan. Bilen har haft sömn i några år, men nu har jag fått tid och målet är att få ut den till sommaren. Arbetet börjar med att riva allt igen ( gör om gör rätt )
Detta är bilen
Och detta är motorn
Bottendelen är försedd med Bättre oljepump, K-kam, ståltransmissionsdrev och nya lager.
Detta är Toppen
Toppen är försedd med en liten portning, mirafrästa ventilsäten, nya ventiler, konverterad till blyfritt, och kompsänkt.
Tänkte jag skulle ha lite väghållning oxå så jag plockade ner framvagnen och demonterade den, bytte lite bussningar till häftigare.
Och vad hände när ja tog av framvagnen? Jo jag hittade rosthål!
Åtärdat. Hittade ingen gas till svetsen så jag var tvungen att MAG-a lite, funkade väll sådär.
Här skall skall jag fixa fläns till turbon
Här är en annan bild på Turbon som är en gammal lastbilsturbo Rotormaster t04
Oj då sne bild.
Här svetsas alla små akuthål igenom torpeden igen, och motorutrymmet får sig en ny färg.
Genom sömn åren har jag samlat på mig lite roliga grejer till mitt megasquirt1 3,0. BMW spjällhus 3", spridare 450cc, Edis 6 system, triggerhjul och lite sensorer.
Just nu väntar jag på min topp som är på borrning för insprutarna och turboflänsen är på fräsning. I morgon skall jag måtta in intercoolern.
Fortsättning följer
Vissa har sett denna bil i en annan tråd, men jag har valt att starta en ny då receptet inte riktigt ser ut som det gjorde för 5 år sedan. Bilen har haft sömn i några år, men nu har jag fått tid och målet är att få ut den till sommaren. Arbetet börjar med att riva allt igen ( gör om gör rätt )
Detta är bilen
Och detta är motorn
Bottendelen är försedd med Bättre oljepump, K-kam, ståltransmissionsdrev och nya lager.
Detta är Toppen
Toppen är försedd med en liten portning, mirafrästa ventilsäten, nya ventiler, konverterad till blyfritt, och kompsänkt.
Tänkte jag skulle ha lite väghållning oxå så jag plockade ner framvagnen och demonterade den, bytte lite bussningar till häftigare.
Och vad hände när ja tog av framvagnen? Jo jag hittade rosthål!
Åtärdat. Hittade ingen gas till svetsen så jag var tvungen att MAG-a lite, funkade väll sådär.
Här skall skall jag fixa fläns till turbon
Här är en annan bild på Turbon som är en gammal lastbilsturbo Rotormaster t04
Oj då sne bild.
Här svetsas alla små akuthål igenom torpeden igen, och motorutrymmet får sig en ny färg.
Genom sömn åren har jag samlat på mig lite roliga grejer till mitt megasquirt1 3,0. BMW spjällhus 3", spridare 450cc, Edis 6 system, triggerhjul och lite sensorer.
Just nu väntar jag på min topp som är på borrning för insprutarna och turboflänsen är på fräsning. I morgon skall jag måtta in intercoolern.
Fortsättning följer
Volvo 164 WT
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Jäkla fin 164:a!Kommer nog bli bra detta
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
I dag har Framvagnen hittat plats där den skall vara Hoppas den blir lite bättre nu med hårdare bussningar, sportfjädrar och dämpare.
I morgon kommer Triggerhjulet, wastegaten, ny intercooler och trattarna till insuget.
I morgon kommer Triggerhjulet, wastegaten, ny intercooler och trattarna till insuget.
Volvo 164 WT
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
I dag har jag inte fått gjort så mycket, Mest packat upp paket
Fick i alla fall skruvat fast resten av framvagnen. och påbörjat att montera blocket. Men kunde inte göra mer för jag har tydligen lagt svänghjulsbultarna på något "smart" ställe.
Här är mina trattar till pleniumet och min wastegate.
Intercoolern passade ju perfekt
Fick i alla fall skruvat fast resten av framvagnen. och påbörjat att montera blocket. Men kunde inte göra mer för jag har tydligen lagt svänghjulsbultarna på något "smart" ställe.
Här är mina trattar till pleniumet och min wastegate.
Intercoolern passade ju perfekt
Volvo 164 WT
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Riktigt snyggt!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Ser bra ut de här
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
I dag har jag och en kompis svarvat till ett triggerhjul.
Volvo 164 WT
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Härligt att du behåller B30 motorn i den. Fin bil. Denna tråd kommer att följas.
142 Turbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Man tackar.
Ja man vill ju inte "fuska" hehe, nej men tycker det är kul med gammla motorer, då finns det en hel del man kan optimera
Ja man vill ju inte "fuska" hehe, nej men tycker det är kul med gammla motorer, då finns det en hel del man kan optimera
Volvo 164 WT
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Eftersom du letar efter 400-500 hk, ca 1.0-1.5 bar laddtryck, så skulle jag satsa på en modernare turbo med 55-60 mm inlopp istället för den där Rotomastern.
Du letade HX55 i en säljestråd, den klarar 700-800 hk vilket blir lite onödigt högt i tak även om de är lättdrivna.
Holset HX35 eller Schwitzer S200, de skulle nog ge fint register. En HX40 är lite större och skulle passa fint.
Puls-split till T3-fläns vore trevligt. Grenrörsadapter skulle fungera fint på en sån här setup.
Vad hade du för medel i ditt avrostningsbad, och vad använde du som kraftkälla?
Du letade HX55 i en säljestråd, den klarar 700-800 hk vilket blir lite onödigt högt i tak även om de är lättdrivna.
Holset HX35 eller Schwitzer S200, de skulle nog ge fint register. En HX40 är lite större och skulle passa fint.
Puls-split till T3-fläns vore trevligt. Grenrörsadapter skulle fungera fint på en sån här setup.
Vad hade du för medel i ditt avrostningsbad, och vad använde du som kraftkälla?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Oj här e en med koll
I mitt avrostnningsbad använde jag kaustiksoda, och en 12v batteriladdare som strömkälla, pendlade mellan 3-6 ampere. Funkade inte skärskilt bra tyckte jag. Slutade med att jag blästrade i stället.
Okej , jo jag misstänkte att det var lite för stor, läste bara att den var lättdriven och tänkte att en 3 liters sexa skulle kunna snurra igång den. Men satsar nog på en mindre då jag vill ha lite mer bottendrag. Skall hålla utkik efter dom du nämde.
Vad menar du med Grenrörsadapter?
Puls-splitt förstår jag, det är väll när man delar 123 cylindern från 456. Men har inte fått förklarat för mig varför det skulle vara bättre? Blir det mer fart på turbon då kanske?
I mitt avrostnningsbad använde jag kaustiksoda, och en 12v batteriladdare som strömkälla, pendlade mellan 3-6 ampere. Funkade inte skärskilt bra tyckte jag. Slutade med att jag blästrade i stället.
Okej , jo jag misstänkte att det var lite för stor, läste bara att den var lättdriven och tänkte att en 3 liters sexa skulle kunna snurra igång den. Men satsar nog på en mindre då jag vill ha lite mer bottendrag. Skall hålla utkik efter dom du nämde.
Vad menar du med Grenrörsadapter?
Puls-splitt förstår jag, det är väll när man delar 123 cylindern från 456. Men har inte fått förklarat för mig varför det skulle vara bättre? Blir det mer fart på turbon då kanske?
Volvo 164 WT
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Erik Wiklunds Addaptergrenrör , hoppas han inte tar illa vid att ja länka den från hans tråd till denna
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
Jaha okej, skarva på orginalröret. Det kanske är ovekill att bygga ett eget, men har sett fram imot det så har lust att prova kanske blir skit men då vet ja att denna lösning finns.
Här e lite bilder från igår. Har fått i blocket igen, och satt på triggerhjulet för att måtta in VR givaren.
Hmm vart skall det tandlösa hålet sitta så att VR givaren har passerat med 90 grader när motorn står i topp.
Blir att fundera lite.
Lackerat fronten blev oxå gjort.
Här e lite bilder från igår. Har fått i blocket igen, och satt på triggerhjulet för att måtta in VR givaren.
Hmm vart skall det tandlösa hålet sitta så att VR givaren har passerat med 90 grader när motorn står i topp.
Blir att fundera lite.
Lackerat fronten blev oxå gjort.
Volvo 164 WT
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lör okt 23, 2010 12:46 pm
Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt
manligare än b30 går inte:) önskar dig lycka till med projektet