Volvo 164 Turbo Megasquirt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Hej.

Vissa har sett denna bil i en annan tråd, men jag har valt att starta en ny då receptet inte riktigt ser ut som det gjorde för 5 år sedan. Bilen har haft sömn i några år, men nu har jag fått tid och målet är att få ut den till sommaren. Arbetet börjar med att riva allt igen ( gör om gör rätt )

Detta är bilen

Bild

Och detta är motorn

Bild

Bottendelen är försedd med Bättre oljepump, K-kam, ståltransmissionsdrev och nya lager.

Detta är Toppen

Bild

Toppen är försedd med en liten portning, mirafrästa ventilsäten, nya ventiler, konverterad till blyfritt, och kompsänkt.

Tänkte jag skulle ha lite väghållning oxå så jag plockade ner framvagnen och demonterade den, bytte lite bussningar till häftigare.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och vad hände när ja tog av framvagnen? Jo jag hittade rosthål!

Bild
Bild

Åtärdat. Hittade ingen gas till svetsen så jag var tvungen att MAG-a lite, funkade väll sådär.

Här skall skall jag fixa fläns till turbon

Bild

Här är en annan bild på Turbon som är en gammal lastbilsturbo Rotormaster t04

Bild
Bild

Oj då sne bild.

Här svetsas alla små akuthål igenom torpeden igen, och motorutrymmet får sig en ny färg.

Bild

Genom sömn åren har jag samlat på mig lite roliga grejer till mitt megasquirt1 3,0. BMW spjällhus 3", spridare 450cc, Edis 6 system, triggerhjul och lite sensorer.

Just nu väntar jag på min topp som är på borrning för insprutarna och turboflänsen är på fräsning. I morgon skall jag måtta in intercoolern.

Fortsättning följer :mrgreen:
Volvo 164 WT
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av WTB »

Jäkla fin 164:a!Kommer nog bli bra detta :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Tack :P
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

I dag har Framvagnen hittat plats där den skall vara :D Hoppas den blir lite bättre nu med hårdare bussningar, sportfjädrar och dämpare.

Bild
Bild

I morgon kommer Triggerhjulet, wastegaten, ny intercooler och trattarna till insuget. :mrgreen:
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

I dag har jag inte fått gjort så mycket, Mest packat upp paket :roll:

Fick i alla fall skruvat fast resten av framvagnen. och påbörjat att montera blocket. Men kunde inte göra mer för jag har tydligen lagt svänghjulsbultarna på något "smart" ställe.

Här är mina trattar till pleniumet och min wastegate.

Bild

Intercoolern passade ju perfekt :lol:

Bild

Bild
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av freddan302 »

Riktigt snyggt! :)
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av t-lila »

Ser bra ut de här :thumbright:
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

I dag har jag och en kompis svarvat till ett triggerhjul.

Bild
Volvo 164 WT
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av svecke »

Härligt att du behåller B30 motorn i den. Fin bil. Denna tråd kommer att följas.
142 Turbo
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Man tackar.

Ja man vill ju inte "fuska" hehe, nej men tycker det är kul med gammla motorer, då finns det en hel del man kan optimera :D
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av mattias »

Eftersom du letar efter 400-500 hk, ca 1.0-1.5 bar laddtryck, så skulle jag satsa på en modernare turbo med 55-60 mm inlopp istället för den där Rotomastern.
Du letade HX55 i en säljestråd, den klarar 700-800 hk vilket blir lite onödigt högt i tak även om de är lättdrivna.
Holset HX35 eller Schwitzer S200, de skulle nog ge fint register. En HX40 är lite större och skulle passa fint.
Puls-split till T3-fläns vore trevligt. Grenrörsadapter skulle fungera fint på en sån här setup.

Vad hade du för medel i ditt avrostningsbad, och vad använde du som kraftkälla?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Oj här e en med koll :D

I mitt avrostnningsbad använde jag kaustiksoda, och en 12v batteriladdare som strömkälla, pendlade mellan 3-6 ampere. Funkade inte skärskilt bra tyckte jag. Slutade med att jag blästrade i stället.

Okej , jo jag misstänkte att det var lite för stor, läste bara att den var lättdriven och tänkte att en 3 liters sexa skulle kunna snurra igång den. Men satsar nog på en mindre då jag vill ha lite mer bottendrag. Skall hålla utkik efter dom du nämde.

Vad menar du med Grenrörsadapter?
Puls-splitt förstår jag, det är väll när man delar 123 cylindern från 456. Men har inte fått förklarat för mig varför det skulle vara bättre? Blir det mer fart på turbon då kanske?
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Roger Berglund »

Bild

Erik Wiklunds Addaptergrenrör , hoppas han inte tar illa vid att ja länka den från hans tråd till denna :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Jaha okej, skarva på orginalröret. Det kanske är ovekill att bygga ett eget, men har sett fram imot det så har lust att prova :) kanske blir skit men då vet ja att denna lösning finns. :mrgreen:

Här e lite bilder från igår. Har fått i blocket igen, och satt på triggerhjulet för att måtta in VR givaren.
Hmm vart skall det tandlösa hålet sitta så att VR givaren har passerat med 90 grader när motorn står i topp.
Blir att fundera lite.

Bild

Lackerat fronten blev oxå gjort.

Bild
Volvo 164 WT
volvoraggarn245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: lör okt 23, 2010 12:46 pm

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av volvoraggarn245 »

manligare än b30 går inte:) önskar dig lycka till med projektet :thumbright:
Skriv svar