Volvo 164 Turbo Megasquirt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

I kväll har vi byggt en frambalk då den andra var rostig som satan :angryfire:

Sen har vi måttat in intercoolern, Dom är ju gjorda för intercooler, passa som hansken i det lilla hålet :mrgreen:

Bild
Bild
Bild

Sen får ja väll lägga till en bild på vad grann bilen håller på med, Han har kofat ner nån typ av BMW spis i sin sladd 240 :mrgreen:

Bild

Nu blir det inga mer uppgraderingar på ett tag, skall på AC kurs en vecka sen skall jag till fjällen, Men då kanske toppen och turbon har kommit.
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Liljan800
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis maj 11, 2010 7:23 am
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Liljan800 »

De finns ingen snyggare bil än en volvo 164 säger jag bara..
tycker de ser jävligt snyggt ut.. Lycka till
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Tack tack :P
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Ja då var Ac kursen avklarad, även en vecka i Sälen kar avklarats :D
Och nu är det nya tag med volvon som gäller, Skulle ju bli roligt om den blev klar till sommaren.
Jag kom hem lägligt till att Bengt i Skee hade borrat hål till mina saab spridare, så det var bara att hoppa in i Knackenverket och tuffa upp till garaget i Flöghult där jag monterade toppen. Sen hittade jag en fuelrail från en bmw som inte passade alls, men blir en bra grund för den kommande railen. Här kommer en bild på spektaklet.

Bild
Volvo 164 WT
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av The »

Sitter inte spridarna lite väl rakt ner?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av mattias »

Det är rätt schysst att ha riktiga clips att hålla fast spridarna med, speciellt om de inte bottnar i toppen, så kan du återanvända kopparna från BMW-railen har du den funktionen. Annars får du göra en rail av aluminium som det ser ut på t.ex Nuke fuelrails med clips man skruvar fast efter man styrt in dom mot samma kant som orginal-clipsen låser.

Jag tror inte spridar-vinkeln är ett problem, varken till eller från om du gör den brantare, det är så pass långt in i toppen och nära ventilen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
David164
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån jun 30, 2008 6:35 pm
Ort: malå

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av David164 »

fuelrail kan du ta 2st. b230f. Kapa och löd ihop. CC måttet inte riktigt 100% rätt men det funkar utmärkt. Det är ju smidigt då bränsletrycksregulatorn är på plats å allt. :thumbright: . Jag lödde även dit större bränsleinlopp :)

Häftigt bygge, fortsätt med mycket bilder :D
0706235746
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Spridarna sitter med 11 graders lutning och en urfräst kant som dom bottnar mot, får hoppas det blir bra.

Jag tänkte att jag skulle kapa fuelrailen och passa in kopparna mot spridarna, Sedan köpa ett snäppet mindre eller större fyrkantjärn och löda ihopp dom. Sen fästa railen i dom borrade och gängade hålen som Bengt fixade vid sidan om alla spridare.

Det finns en liten klocka på BMW fuelrailen oxå, Som det står något i stil med Trykkenklokkerpresser. antar att det är en membranklocka av nått slag. Skall forska lite på om den skulle kunna användas på nått sätt för att ha koll på Bränsletrycket.
men blir väll lättast att gänga något hål i railen och dra in en slang och klocka i bilen.
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Nu har snart hela veckan gått och det känns som man inte gjort ett skit, Pga säljande av Evo5an och bilar som skall leveranservas på jobbet. Men har i alla fall provat det nya blästerskåpet på några styrdetaljer. Och sist men inte minst så har jag fått paket :hey: Min Holset HX35 Turbo!

Inte för att det e så kul att glana på en turbo men här e den.

Bild
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

I kväll har vi varit i Flöghultsgaraget och skruvat lite, Tänkte ju att jag skulle göra en fuelrail, men det gick ju åt skogen. Min Ide' var ju att löda ihopp railen likt kopparörsmetoden. (putsa lite,kleta fett och löda) smälter väldit fint in i alla skavanker och blir tätt och fint. Men den metoden funkade inte alls med aluminium! Blev bara små pärlor som ramlade av.

Nåja, tar den till jobbet o morgon och gör ett mer seriöst försök.

En kompis har oxå lyckats få till en pluggning av fördelarhålet.

Bild
Senast redigerad av Hogdalracing den fre mar 25, 2011 7:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Driddler »

Kul och snyggt bygge. Byggde själv ihop en 164 B30 med turbo och insprutning -92. Bes på SBP med den motorn . Bör vara bland de första ? :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Coolt. Pm a gärna en bild på motorn om du har, kul och se hur andra har gjort.

I Dag gick det lite bättre med fuelrailen, slängde tennet åt skogen och tog fram gasvetsen i stället, Blev ganska nöjd faktiskt, skall bara borra ur kopparna så dom får en jämn och fin yta och ett mindre hål in i railen. Sen skall jag bara hitta någon vettig bränsletrycksmätare att koppla in. Och även inlopp och retur då förstoss.

Bild
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

I dag har jag fixat lite.
Har nästan fått till ett plenium, nu skall jag bara skära ut gavlarna så dom blir räta jämtemot Intercoolern, TIG svetsa och fixa någon bra vacumstation. Sen måste jag har nya trattar, hade råkat beställt 50mm trattar, det är ju onödigt eftersom insugsutloppet bara är 38mm. :doh:
sen har jag fått paket! malpassi BTR och alla styrstag.
Har oxå blästrat en del delar och målat dom.

Bild
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

I dag har det vart latjolajban. Slutade jobbet 4, tänkte att jag skulle på ihopp mitt Plenium i dag. Kom på att jag behövde ett hålborr till trattarna på 40mm. Första turen gick till comfort, där hadde dom bara 35mm, sen åkte jag till Järnia och där hade dom ju inte mer än kastruller, och hela satser för 1000 kroner. Vill ju bara ha ett enkelt 40mm borr.
Tänkte att vi åkte ner och kollade om någon plåtslagarfirma hade öppet lite längre, och det var det men ändå blev vi borr lösa, Åkte innom jobbet och hittade en 44mm borr. Satan tänkte jag och tog med den för att kolla om det skulle gå att fula ihopp något med den. På vägen till Onion Performance ( Klurig kamrat på Lökholmen ) så svängde vi innom XL bygg som en sista chans!
och dra mej baklänges in i fågelholken så hadde dom.
Överlyklig att ha fått tag i en 40mm borr i en tillsynes värdelös Stad gick turen vidare till Lökholmen.

väl framme och där konstaterade vi oxå att borren inte passade :doh:

Det var ju innermåttet som var 40! Som tur var hade vi ju då tagit med ett 44 mm bor som då passade Perfekt!

Nog med prat, nu kommer lite bilder på fulmeket som blev av i den lilla men välutrustade källaren.

Bild
Bild

Inte alls smygreklam för sin lilla värksamhet?

Bild

Planen var ju att få tig-at det denna kvällen, men jag påbörjade det och fick klart för mig att ja kanske skulle lämna bort det till någon som i alla fall tig-at en gång förut.
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Re: Volvo 164 Turbo Megasquirt

Inlägg av Hogdalracing »

Åkte ner till Jård på Marinan (som för övrit har en Opel Rekord med B21 turbo) och frågade om han kunde tänkas svetsa mitt plenium. Det villa han men han hade väldigt dåligt med tid så han gav mig några råd och ett par bättre pinnar. Så det var bara att ta sig i kragen och åka ut till Lökholmen för ett nytt försök.

Inte direkt världens snyggaste, men det är i alla fall egengjort :D

Bild
Bild
Volvo 164 WT
Skriv svar