Worlds Fastest Commer...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
calle_o
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:59 am

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av calle_o »

matte_w skrev:Helt underbart bygge!! Åh vilken byggtråd också!! Kul att rodde det iland, trots motgångar mm.
+1 :thumbright:
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tack för berömmet!
Nu bråkar Photobucket igen...

Nu till frågan ang mina fjäderben bak:
Förändrar jag rideheight genom att ha en längre fjäder (samma egenskaper, men bara längre)?
Det är ju främre fjäderben från en Audi A6 som sitter bak på Commern.
Orginalfjäder är för mjuk, bottnade direkt.
Bytte sedan till Mercedes bak, kortade 2 varv, men de bottnar nästan.
Löser jag problemet genom att ha org längd på Mercedesfjädrarna?

Jäkla Photobucket...!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Daniel-635 »

Jag gissar nej, men det går naturligtvis att räkna på.
När du adderar två varv till, kommer fjäderkraften att utväxlas på två varv till.

Vilket innebär att fjädern kommer att bli mjukare. (N/mm)

Den kommer dock även att bli längre, vilket gör att inspänningsmåttet ökar, detta kan lite "ta ut varandra"

Här är en online kalkylator

http://www.planetspring.com/pages/compr ... ulator.php

Tråddiameter, Ytterdiameter, Längd, antal fjädervarv, är indata, och ut får du N/mm.

Mäter du dina fjädrar du har nu, kan du ju även se hur många N du belastar med idag.
Tänk bara på att mäta "Fri längd" så att eventuell inspänningskraft inte skojar med dig.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av blackadder »

Hur går det?

/Peter
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

I väntan på bra väder för bullerprovet och besiktning, har jag blivit uppsagd från garaget...
Nytt är funnit och innan den 31/1 skall allt vara flyttat! :doh: Allt!!!

Från 35kvm värme, toa, larm och fikarum till... iskallt fd stall med inget av det andra! :(
Men med potential: 52 kvm!!! :dance2:

Commern är "färdig" så tillvida den borde gå igenom besiktningen. (Sen commer väl lite "justeringar" efteråt...! :twisted:)

En fågel viskade i mitt öra att jag borde köpa nästa nummer av Wheels...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Giuseppe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 15, 2013 9:01 am

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Giuseppe »

Nu när Commern är klar lär det säkert bli ett grymt garageprojekt :)
Wheels skall m a o inhandlas.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Lite uppdatering:

Bild
Gamla Audikylaren (1992!!!) har gjort sitt. Orkade inte kyla på tomgång.

Bild
Ny Mustangkyl från Anab passade. Nåja...

Bild
Två 12" fläktar från Biltema borde funka. Ska klippa till en kåpa runt dem också.


Bild
Sen hörde SFRO av sig... Nu vill man inte godkänna bakbromsarna (org Audi A6 Quattro) och parallellstaget (ombyggd vantskruv M10).
För klent för mittmotor.
Gör om, gör rätt.

Bild

Bild
22 x 5, M12

Bild
Bromsar från Audi A6 Quattro V8 (ventilerade och 269mm)
Jorå, trångt i fälgarna. Men det gick!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Steve »

Dom där fläktarna drar 13A tillsammans, det blir typ 100w
Kan säkert funka med lite tur, men dom är rätt kassa :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Jo, men för 258:- ska man kanske inte förvänta sig racingprestanda.
Och skulle det inte funka har man ju inte loosat en förmögenhet.
Bara till att uppgradera... :roll:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Kul med uppdatering :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Jo, allt som kan jävlas har gjort det.
Men... never give up!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av therealpinto »

Jag har kört en hel del mittmotorbilar med små bromsar bak och de har en tendens att överhetta, så ventilerat bak är lämpligt, jag tror du kommer uppskatta den ändringen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Köper dimensioneringen fullt ut.
Det är ju logiskt att bakbromsarna får jobba mer.
Synd bara att vi kom på det så pass sent i bygget...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av The »

Bättre att komma på det sent än att missa en inbromsning pga fade
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av dundersmurfen »

Gillar inte heller Biltemas eller nån annans modell av dom fläktarna. Det är tyvärr dåligt flås i dom fast det verkar rätt ok. Vet inte exakt hur du skulle göra kåpan, men jag gillar å montera dom rätt på cellpaketet med buntband och lite gummilist emellan. Men det är klart du har kanske inget självdrag å då är det ju bra om fläktarna drar luft genom hela kylet.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar