Worlds Fastest Commer...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Provar att lägga upp mitt mittmotorbygge här.

Med ett livslångt funderande och en hel hög galenskap presenteras härmed "Project Worlds Fastest Commer".
I all sin blygsamhet.
Målet är att bygga en bil med bra vägegenskaper, men med en helt galen kaross, en Commer från 1951.
Bortsett från en aerodynamik a la tegelsten ska denna kreation förhoppningsvis kunna fara runt lite fortare än de flesta förväntat sig...

Hursomhelst, en Commer är ju som alla vet (!) ett sedan länge avsomnat brittiskt märke med specialitet på kommersiella fordon. T ex lastbilar, pickups, ambulanser och husbilar/bussar.

Mitt val föll på nedanstående:
Bild

Men det här är vad jag köpte...
Bild

Bild

Bild

Bild

Sluta skaka på huvudet!!!
Den är den enda i Sverige.
Ett fynd.
...sa han som sålde den.
Senast redigerad av Toni den mån mar 28, 2011 10:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av 7aan »

Brutalt :D:D:D:D ska följas!
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tack Micke.

Bygget kommer att besiktigas som amatörbyggt.
Orginallook så långt som möjligt, med undantag för diskret breddade skärmar och en liten taksänkning (för att minska bränsleförbrukningen i farter över 250km/h... :whistle:
Den ska lackas i en solid "orginalliknande" kulör.

Ramen byggs i en hemmagjord, invägd jigg och temat för dagen är mäta, mäta och åter mäta!

Hjulspindlar, skivor, ok och kuggstång är nu renoverade och uppsatta i jiggen.
Justering av camber och caster sker genom justerbara, övre bärarmsinfästningar. Bulten är M14 fingängat, kvalitet 12.9.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Alex0512 »

Kommer nog bli riktigt grym! :D
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Framspindlarna, nav och skivor är Granadas, bromsok Volvo 240.
Fick flytta bulthålen lite.
Naven borrade jag om för 114,3 mm bultcirkel eftersom jag vill ha Cragar Smoothies.
Både fram och bak eftersom Audinaven bak oxå har 112mm... :doh: Vad gör man inte för att få rätt fälg?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Dieselmerc »

fan va ballt! kommer följas!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Cpt Tuttle »

Fränt är bara förnamnet... :thumbright:
Användarvisningsbild
Norgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: tis apr 07, 2009 9:47 pm
Ort: Umeå

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Norgren »

Brutalt, (Bevaka tråden knappen är nu mera intryckt)
Jens Norgren

Tack Till Alfred Büchi..
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Thed_J »

Sjukt fränt bygge! Ska följas slaviskt.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tackar för alla uppmuntrande kommentarer, det är sånt som gör att man gnetar på, trots att det ibland tar emot. Minusgrader i garaget t ex. :(
Som ni ser på bilddatumen har jag hållit på ett tag men är långt ifrån färdig.

Sedan kom drivlina och lite framvagnsprylar från div. skrotar inramlandes.
Detta skedde i oktober -07.
Försöker att lägga upp bilderna i någorlunda kronologisk ordning, men ibland hoppar det kanske mellan dem. Ber om ursäkt i så fall.

Chassiet blev till av 40x60x3 fyrkantsrör plus en massa andra "pinnar".

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Worlds Fastest Commer...

Inlägg av thojo »

En pickis skall det var, helt rätt.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Daniel-635 »

Antingen är jag bakvänd, eller så sitter motorn bak :scratch:
Kan också vara en kombination av ovanstående :hihi:

Anar jag pushrods i den eventuella framvagnen, frågorna är många :?:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

He he, om du läser första raden i den här tråden får du en ledtråd...
Och visst ser du pushrods, men kan du gissa vad de är fästa vid?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av nicke.t »

kul motor val.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Ja, det skulle bli en Ford -55 pickis med 289, men blev en Eurod!

Vi går vidare till bakvagnen som blir en ren Audiaffär, om än rätt så blandad...

Motor: Audi 4,2 V8 1992 280hkr
Låda: Audi 100 2,5d 6-vxl manuell
Drivaxlar: Dito
Nav: Audi A6 Quattro bak
Bromsar: Dito
Fjädring: Audi A4 fram, justerbara fjäderben "Sport"

Hela idén med det här bygget är att kunna bygga hyfsat avancerat, men med en vettig budget.
Jag har kikat på sportbilar, F1or och racingfordon och tänkt att de flesta funktioner finns på skroten, men kanske inte i Titan o Kevlar.
Med vinkelslip och pelarborr kommer man rätt långt om man inte har för bråttom.

Tokigt? Tja, kanske, men för mig är byggandet, skapandet, det roliga.
Recycling om ni vill.

Jösses, vilken massa filosofi. Nu kommer lite mer bilder på rövva:

Bild

Bild
5,5 mm plåtbit blir till...
Bild
...bärarmsinfästningar.
Bild
Nedre bärarm med pushrod (egentligen en styrarm från en Ford Scorpio)
Bild
Orginal camberjusterskruv i nedre bärarmen.
Bild
Bild
Bild
Vantskruv, Biltema, påsvetsad bussningshylsa, eller Toe in/out justering
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar