Worlds Fastest Commer...
Worlds Fastest Commer...
Provar att lägga upp mitt mittmotorbygge här.
Med ett livslångt funderande och en hel hög galenskap presenteras härmed "Project Worlds Fastest Commer".
I all sin blygsamhet.
Målet är att bygga en bil med bra vägegenskaper, men med en helt galen kaross, en Commer från 1951.
Bortsett från en aerodynamik a la tegelsten ska denna kreation förhoppningsvis kunna fara runt lite fortare än de flesta förväntat sig...
Hursomhelst, en Commer är ju som alla vet (!) ett sedan länge avsomnat brittiskt märke med specialitet på kommersiella fordon. T ex lastbilar, pickups, ambulanser och husbilar/bussar.
Mitt val föll på nedanstående:
Men det här är vad jag köpte...
Sluta skaka på huvudet!!!
Den är den enda i Sverige.
Ett fynd.
...sa han som sålde den.
Med ett livslångt funderande och en hel hög galenskap presenteras härmed "Project Worlds Fastest Commer".
I all sin blygsamhet.
Målet är att bygga en bil med bra vägegenskaper, men med en helt galen kaross, en Commer från 1951.
Bortsett från en aerodynamik a la tegelsten ska denna kreation förhoppningsvis kunna fara runt lite fortare än de flesta förväntat sig...
Hursomhelst, en Commer är ju som alla vet (!) ett sedan länge avsomnat brittiskt märke med specialitet på kommersiella fordon. T ex lastbilar, pickups, ambulanser och husbilar/bussar.
Mitt val föll på nedanstående:
Men det här är vad jag köpte...
Sluta skaka på huvudet!!!
Den är den enda i Sverige.
Ett fynd.
...sa han som sålde den.
Senast redigerad av Toni den mån mar 28, 2011 10:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Tack Micke.
Bygget kommer att besiktigas som amatörbyggt.
Orginallook så långt som möjligt, med undantag för diskret breddade skärmar och en liten taksänkning (för att minska bränsleförbrukningen i farter över 250km/h...
Den ska lackas i en solid "orginalliknande" kulör.
Ramen byggs i en hemmagjord, invägd jigg och temat för dagen är mäta, mäta och åter mäta!
Hjulspindlar, skivor, ok och kuggstång är nu renoverade och uppsatta i jiggen.
Justering av camber och caster sker genom justerbara, övre bärarmsinfästningar. Bulten är M14 fingängat, kvalitet 12.9.
Bygget kommer att besiktigas som amatörbyggt.
Orginallook så långt som möjligt, med undantag för diskret breddade skärmar och en liten taksänkning (för att minska bränsleförbrukningen i farter över 250km/h...
Den ska lackas i en solid "orginalliknande" kulör.
Ramen byggs i en hemmagjord, invägd jigg och temat för dagen är mäta, mäta och åter mäta!
Hjulspindlar, skivor, ok och kuggstång är nu renoverade och uppsatta i jiggen.
Justering av camber och caster sker genom justerbara, övre bärarmsinfästningar. Bulten är M14 fingängat, kvalitet 12.9.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Framspindlarna, nav och skivor är Granadas, bromsok Volvo 240.
Fick flytta bulthålen lite.
Naven borrade jag om för 114,3 mm bultcirkel eftersom jag vill ha Cragar Smoothies.
Både fram och bak eftersom Audinaven bak oxå har 112mm... Vad gör man inte för att få rätt fälg?
Fick flytta bulthålen lite.
Naven borrade jag om för 114,3 mm bultcirkel eftersom jag vill ha Cragar Smoothies.
Både fram och bak eftersom Audinaven bak oxå har 112mm... Vad gör man inte för att få rätt fälg?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: Worlds Fastest Commer...
fan va ballt! kommer följas!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Worlds Fastest Commer...
Fränt är bara förnamnet...
Re: Worlds Fastest Commer...
Brutalt, (Bevaka tråden knappen är nu mera intryckt)
Jens Norgren
Tack Till Alfred Büchi..
Tack Till Alfred Büchi..
Re: Worlds Fastest Commer...
Sjukt fränt bygge! Ska följas slaviskt.
Re: Worlds Fastest Commer...
Tackar för alla uppmuntrande kommentarer, det är sånt som gör att man gnetar på, trots att det ibland tar emot. Minusgrader i garaget t ex.
Som ni ser på bilddatumen har jag hållit på ett tag men är långt ifrån färdig.
Sedan kom drivlina och lite framvagnsprylar från div. skrotar inramlandes.
Detta skedde i oktober -07.
Försöker att lägga upp bilderna i någorlunda kronologisk ordning, men ibland hoppar det kanske mellan dem. Ber om ursäkt i så fall.
Chassiet blev till av 40x60x3 fyrkantsrör plus en massa andra "pinnar".
Som ni ser på bilddatumen har jag hållit på ett tag men är långt ifrån färdig.
Sedan kom drivlina och lite framvagnsprylar från div. skrotar inramlandes.
Detta skedde i oktober -07.
Försöker att lägga upp bilderna i någorlunda kronologisk ordning, men ibland hoppar det kanske mellan dem. Ber om ursäkt i så fall.
Chassiet blev till av 40x60x3 fyrkantsrör plus en massa andra "pinnar".
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Worlds Fastest Commer...
En pickis skall det var, helt rätt.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Worlds Fastest Commer...
Antingen är jag bakvänd, eller så sitter motorn bak
Kan också vara en kombination av ovanstående
Anar jag pushrods i den eventuella framvagnen, frågorna är många
Kan också vara en kombination av ovanstående
Anar jag pushrods i den eventuella framvagnen, frågorna är många
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Worlds Fastest Commer...
He he, om du läser första raden i den här tråden får du en ledtråd...
Och visst ser du pushrods, men kan du gissa vad de är fästa vid?
Och visst ser du pushrods, men kan du gissa vad de är fästa vid?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Worlds Fastest Commer...
Ja, det skulle bli en Ford -55 pickis med 289, men blev en Eurod!
Vi går vidare till bakvagnen som blir en ren Audiaffär, om än rätt så blandad...
Motor: Audi 4,2 V8 1992 280hkr
Låda: Audi 100 2,5d 6-vxl manuell
Drivaxlar: Dito
Nav: Audi A6 Quattro bak
Bromsar: Dito
Fjädring: Audi A4 fram, justerbara fjäderben "Sport"
Hela idén med det här bygget är att kunna bygga hyfsat avancerat, men med en vettig budget.
Jag har kikat på sportbilar, F1or och racingfordon och tänkt att de flesta funktioner finns på skroten, men kanske inte i Titan o Kevlar.
Med vinkelslip och pelarborr kommer man rätt långt om man inte har för bråttom.
Tokigt? Tja, kanske, men för mig är byggandet, skapandet, det roliga.
Recycling om ni vill.
Jösses, vilken massa filosofi. Nu kommer lite mer bilder på rövva:
5,5 mm plåtbit blir till...
...bärarmsinfästningar.
Nedre bärarm med pushrod (egentligen en styrarm från en Ford Scorpio)
Orginal camberjusterskruv i nedre bärarmen.
Vantskruv, Biltema, påsvetsad bussningshylsa, eller Toe in/out justering
Vi går vidare till bakvagnen som blir en ren Audiaffär, om än rätt så blandad...
Motor: Audi 4,2 V8 1992 280hkr
Låda: Audi 100 2,5d 6-vxl manuell
Drivaxlar: Dito
Nav: Audi A6 Quattro bak
Bromsar: Dito
Fjädring: Audi A4 fram, justerbara fjäderben "Sport"
Hela idén med det här bygget är att kunna bygga hyfsat avancerat, men med en vettig budget.
Jag har kikat på sportbilar, F1or och racingfordon och tänkt att de flesta funktioner finns på skroten, men kanske inte i Titan o Kevlar.
Med vinkelslip och pelarborr kommer man rätt långt om man inte har för bråttom.
Tokigt? Tja, kanske, men för mig är byggandet, skapandet, det roliga.
Recycling om ni vill.
Jösses, vilken massa filosofi. Nu kommer lite mer bilder på rövva:
5,5 mm plåtbit blir till...
...bärarmsinfästningar.
Nedre bärarm med pushrod (egentligen en styrarm från en Ford Scorpio)
Orginal camberjusterskruv i nedre bärarmen.
Vantskruv, Biltema, påsvetsad bussningshylsa, eller Toe in/out justering
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;