Worlds Fastest Commer...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av maghen »

Det fanns ett kit för hydraulisk gaspedal hos summitracing förr om åren! Jag kan dock inte hitta den längre...

En wire behöver väl inte gå speciellt tungt bara för att den är lång? Jag skulle tro att det är antalet kurvor som är mest avgörande.

Ditt bygge är för övrigt mycket inspirerande!
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av c311com »

Jag har 2 st 82 mm Bosch E-gasspjäll. Det sitter en givare kopplad till gaspedalen, en slags vridpotentiometer som är kopplad till styrboxen. Styrsystemet behöver stöd för E-gas. Om systemet pajar är spjället stängt och motorn stannar. Bosch spjäll fungerar, Marelli är strul. Har även E-gas på vardagsbilen. E-gas ersätter även tomgångskrets och spjällöppningsgivare.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Intressant, men jag har wire som orginal så ECU'n vet inte vad E-gas är... :shock:
Det blir nog för mycket meck och som Gustaf säger, för dålig säkerhet om man "fixar" för mycket själv.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

maghen skrev:Det fanns ett kit för hydraulisk gaspedal hos summitracing förr om åren! Jag kan dock inte hitta den längre...

En wire behöver väl inte gå speciellt tungt bara för att den är lång? Jag skulle tro att det är antalet kurvor som är mest avgörande.

Ditt bygge är för övrigt mycket inspirerande!
Tackar!
Orginalwiren går bakåt och pedalen sitter ju framför motorn så en 180 graders böj blir det ju hur som helst.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av c311com »

Toni skrev:Intressant, men jag har wire som orginal så ECU'n vet inte vad E-gas är... :shock:
Det blir nog för mycket meck och som Gustaf säger, för dålig säkerhet om man "fixar" för mycket själv.
E-gas = elektronisk spjäll. Man ska nog börja med en annan ECU för att det ska vara värt besväret. En bra wire är lösningen.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

På moppen (för hundra år sedan!) hade man s k "pinnagas" när gashandtaget pajade.
En pinne som man virade wiren(!) runt om och så drog man! :hihi:
Vad säger SFRO om den? :hey:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av c311com »

Exempel på pedal och gaswire med mittmotor.

Bild
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av gottlieb »

Går det inte att vända på infästningen för Wiren på motorn alternativt sätta en rulle så att du slipper 180graders böjen.för en 180 graders böj är ingen höjdare jag tycker wirar med betydligt mindre böj än så börjar gå tungt.
Fast du har väl redan sett det som en utmaning att få till en hydraulisk,bara för att..
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Ha ha, jo det är nog utmaningen som gör att jag inte ser skogen för alla träd!
Som lösningen är idag ligger wiren från pedalen till höger om motorn pga att det är rätt trångt på vänstersidan. Wiren från motorn går faktiskt vinkelrätt ut åt vänster, så kan jag bara få in allt på vänstersidan borde det gå lättare...
Gör om, gör rätt.
Så här ser det ut idag, pilarna visar wirarna:

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av maghen »

En fundering som du naturligtvis kan avfärda utan föregående motivering:
Den högra ser ut som en "reglagewire", som klarar tryckande last? Jag kan tänka mig att de pga sin styvhet går extra tungt vid krökar.
Om du har returfjädern vid spjällhuset räcker det väl med en vanlig endast dragande wire? jag tycker de borde gå betydligt lättare...

Alternativt kanske du kan använda den tryckande och därmed unvika en 180° krök?
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Förstår hur du menar, men den högra wiren är nästan helt rak.
Det är en wire till en styrpulpetbåt så den kan både dra och skjuta. Samma som jag har till växelmekanismen.
Jag ska nog försöka flytta den till vänster sida, korta spjällwiren och göra ett L-format mellanstag.
Tror jag...
Äh, jag ska göra flaket färdigt först! :|
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av jol »

Eftersom du bara dra i gasspjället så använd en endast dragande vajer som denna fast på löpmeter från en gammaldags cykelmek
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... ats-27810/

Går det inte att byta sida på fästet för gasvajern (bygga en halvcirkel med vajerspår) så vajern pekar framåt eller är det gott om lite plats där? :)

Kul att se framstegen!
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tack för tipsen, commer nog att lösa sig.

En annan fråga, E-märkning av belysningen, vad gäller bil kontra MC?
E betyder ju att det uppfyller europeiska bestämmelser, siffran vilket land det är godkänt i och sedan bokstäver som talar om var lampan ska sitta.

Kan man ta ett E-märkt MC baklyse och sätta på en bil?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av therealpinto »

Nej.

Generellt sett skiljer märkningen för de flesta lyktor, speciellt positionsljus och blinkers. Huvudstrålkastare är samma.

Lite förkortad lista på märkningar för bil:
Fram:
Hel & Halvljus utan positionsljus (E) HCR
Hel & Halvljus med positionsljus (E) HCR + A
Positionsljus (E) + A

Blinkers:
Fram (E) + 1
Bak (E) + 2
Sidoblinkers (E) + 5 ev, (3)

Bak:
Bromsljus (E) + S
Bakljus (E) + R
Kombination (E) + RS

Som referens kan jag säga att MC har 11 resp 12 på blinkers.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av c311com »

Finns det någon minsta storlek på strålkastare om de är E-märkta? Det finns små E-märkta som sitter på MC och 4-hjulingar.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Skriv svar