Sida 1 av 68

Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 10:17 am
av Toni
Provar att lägga upp mitt mittmotorbygge här.

Med ett livslångt funderande och en hel hög galenskap presenteras härmed "Project Worlds Fastest Commer".
I all sin blygsamhet.
Målet är att bygga en bil med bra vägegenskaper, men med en helt galen kaross, en Commer från 1951.
Bortsett från en aerodynamik a la tegelsten ska denna kreation förhoppningsvis kunna fara runt lite fortare än de flesta förväntat sig...

Hursomhelst, en Commer är ju som alla vet (!) ett sedan länge avsomnat brittiskt märke med specialitet på kommersiella fordon. T ex lastbilar, pickups, ambulanser och husbilar/bussar.

Mitt val föll på nedanstående:
Bild

Men det här är vad jag köpte...
Bild

Bild

Bild

Bild

Sluta skaka på huvudet!!!
Den är den enda i Sverige.
Ett fynd.
...sa han som sålde den.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 10:27 am
av 7aan
Brutalt :D:D:D:D ska följas!

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 10:55 am
av Toni
Tack Micke.

Bygget kommer att besiktigas som amatörbyggt.
Orginallook så långt som möjligt, med undantag för diskret breddade skärmar och en liten taksänkning (för att minska bränsleförbrukningen i farter över 250km/h... :whistle:
Den ska lackas i en solid "orginalliknande" kulör.

Ramen byggs i en hemmagjord, invägd jigg och temat för dagen är mäta, mäta och åter mäta!

Hjulspindlar, skivor, ok och kuggstång är nu renoverade och uppsatta i jiggen.
Justering av camber och caster sker genom justerbara, övre bärarmsinfästningar. Bulten är M14 fingängat, kvalitet 12.9.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 10:56 am
av Alex0512
Kommer nog bli riktigt grym! :D

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 11:06 am
av Toni
Framspindlarna, nav och skivor är Granadas, bromsok Volvo 240.
Fick flytta bulthålen lite.
Naven borrade jag om för 114,3 mm bultcirkel eftersom jag vill ha Cragar Smoothies.
Både fram och bak eftersom Audinaven bak oxå har 112mm... :doh: Vad gör man inte för att få rätt fälg?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 12:05 pm
av Dieselmerc
fan va ballt! kommer följas!

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 12:31 pm
av Cpt Tuttle
Fränt är bara förnamnet... :thumbright:

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 12:50 pm
av Norgren
Brutalt, (Bevaka tråden knappen är nu mera intryckt)

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 4:05 pm
av Thed_J
Sjukt fränt bygge! Ska följas slaviskt.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 4:20 pm
av Toni
Tackar för alla uppmuntrande kommentarer, det är sånt som gör att man gnetar på, trots att det ibland tar emot. Minusgrader i garaget t ex. :(
Som ni ser på bilddatumen har jag hållit på ett tag men är långt ifrån färdig.

Sedan kom drivlina och lite framvagnsprylar från div. skrotar inramlandes.
Detta skedde i oktober -07.
Försöker att lägga upp bilderna i någorlunda kronologisk ordning, men ibland hoppar det kanske mellan dem. Ber om ursäkt i så fall.

Chassiet blev till av 40x60x3 fyrkantsrör plus en massa andra "pinnar".

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 5:16 pm
av thojo
En pickis skall det var, helt rätt.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 8:17 pm
av Daniel-635
Antingen är jag bakvänd, eller så sitter motorn bak :scratch:
Kan också vara en kombination av ovanstående :hihi:

Anar jag pushrods i den eventuella framvagnen, frågorna är många :?:

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 9:29 pm
av Toni
He he, om du läser första raden i den här tråden får du en ledtråd...
Och visst ser du pushrods, men kan du gissa vad de är fästa vid?

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 10:11 pm
av nicke.t
kul motor val.

Re: Worlds Fastest Commer...

Postat: ons mar 02, 2011 10:29 pm
av Toni
Ja, det skulle bli en Ford -55 pickis med 289, men blev en Eurod!

Vi går vidare till bakvagnen som blir en ren Audiaffär, om än rätt så blandad...

Motor: Audi 4,2 V8 1992 280hkr
Låda: Audi 100 2,5d 6-vxl manuell
Drivaxlar: Dito
Nav: Audi A6 Quattro bak
Bromsar: Dito
Fjädring: Audi A4 fram, justerbara fjäderben "Sport"

Hela idén med det här bygget är att kunna bygga hyfsat avancerat, men med en vettig budget.
Jag har kikat på sportbilar, F1or och racingfordon och tänkt att de flesta funktioner finns på skroten, men kanske inte i Titan o Kevlar.
Med vinkelslip och pelarborr kommer man rätt långt om man inte har för bråttom.

Tokigt? Tja, kanske, men för mig är byggandet, skapandet, det roliga.
Recycling om ni vill.

Jösses, vilken massa filosofi. Nu kommer lite mer bilder på rövva:

Bild

Bild
5,5 mm plåtbit blir till...
Bild
...bärarmsinfästningar.
Bild
Nedre bärarm med pushrod (egentligen en styrarm från en Ford Scorpio)
Bild
Orginal camberjusterskruv i nedre bärarmen.
Bild
Bild
Bild
Vantskruv, Biltema, påsvetsad bussningshylsa, eller Toe in/out justering