Worlds Fastest Commer...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av W108 »

Jag känner mig nästan som en stalker i din och i Gottliebs trådar, men jag fullständigt älskar era byggen. Egentligen är det helt onödigt att ens kommentera för jag VET att det kommer att bli skitbra. Men jag skriver det ändå, Din bil är grym och skärmarna kommer att bli skitbra...
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tack ska du ha. Din optimism värmer!
Sen får man väl erkänna att det är med svårighet man kan hålla sig från att kommentera alla kul ide'er och skickliga hantverkarlösningar man ser på det här forumet.
Sedan blir det ju lite press att göra saker bra... Vad ska grabbarna på forumet annars säga?
: o)
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av j björk »

Hejsan, jag kan försöka ge några tips ang. glasfiber om du vill.

Om det är möjligt skulle jag lägga skarven längst in, där ytterskärmen slutar och kanten man skruvar i börjar så att säga.
Gjutningen brukar inte bli helt hundra i skarven, och det är lättare att fixa till där den viktiga ytan slutar.
Det spelar även mindre roll om delarna till formen inte hamnar helt rätt mot varandra när man skruvar ihop dem då.

Sedan kan det vara en bra idé att gjuta in nogon slags styrningar i delningsplanen, tex. kullagerkulor, skruvar med rund skalle.
(de skruvar man då dit i den delen av formen man gör först, med tighta hål så de inte kan röra sig. Då får man en avgjutning av skallen i nästa del som den styr på.)

Sedan kan det vara bra att förlänga "sluten" på pluggen, alltså förlänga hur långt skärmkanten går in mot däcket etc.
Detta för att man ska få en avslutningskant eller vad man ska säga. Annars om inte slutet på gjutningen blir perfekt på formen så får man slipa till kanterna lite där.
Samma sak sedan på den färdiga gjutningen, kanske får slipa till kanterna lite där också.

Då har man betydligt mindre kant kvar sedan än vad det var på pluggen.
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av gottlieb »

Det ser ju kanon ut.det kommer nog blir perfekt till slut.jag är också sugen på att plasta men det verkar vara helvetes mycket jobb med det så det får bli sen..
Min enda erfarenhet av plastning är att jag plastat fast ett L88 scoop och en trans am bakspoiler på en Volvo 140 för (hjälp) 27 år sedan..så jag kan nog inte tillföra tråden så mycket på den punkten..
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

j björk skrev:Hejsan, jag kan försöka ge några tips ang. glasfiber om du vill.

Om det är möjligt skulle jag lägga skarven längst in, där ytterskärmen slutar och kanten man skruvar i börjar så att säga.
Gjutningen brukar inte bli helt hundra i skarven, och det är lättare att fixa till där den viktiga ytan slutar.
Det spelar även mindre roll om delarna till formen inte hamnar helt rätt mot varandra när man skruvar ihop dem då.

Sedan kan det vara en bra idé att gjuta in nogon slags styrningar i delningsplanen, tex. kullagerkulor, skruvar med rund skalle.
(de skruvar man då dit i den delen av formen man gör först, med tighta hål så de inte kan röra sig. Då får man en avgjutning av skallen i nästa del som den styr på.)

Sedan kan det vara bra att förlänga "sluten" på pluggen, alltså förlänga hur långt skärmkanten går in mot däcket etc.
Detta för att man ska få en avslutningskant eller vad man ska säga. Annars om inte slutet på gjutningen blir perfekt på formen så får man slipa till kanterna lite där.
Samma sak sedan på den färdiga gjutningen, kanske får slipa till kanterna lite där också.

Då har man betydligt mindre kant kvar sedan än vad det var på pluggen.
Tack för tipsen.

Jag vågade inte lägga delningen nära kanten för jag var rädd att det inte blev tillräckligt mycket negativ släppning (eller vad det nu heter) på den delen närmast skärmkanten, men jag instämmer i ditt resonemang.

Bra idé med skruvskallarna, jag borrade visserligen riktigt tighta hål för bultarna, men det kan ju aldrig bli för bra där.

Eftersom skärmkanten är gjort av ett kopparrör kunde jag inte förlänga den inåt. Jag försökte istället låta glasfiberduken "hänga ut" en bit efter röret, för att sedan kunna gjuta mot "överhänget".
Men mycket slipa blir det säkert...!

Nu ska det julas i familjen så skärmgjutningen blir nog inte förrän om ett par dagar.

God Jul på er allihop! :D :) :D
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Mattias Jonsson »

Som du säkert läst så har Björk gått genom 7 sorger och 8 bedrövelser med sina plastdetaljer, så det vore synd att inte lyssna på hans erfarenheter. Hans slutresultat är vad jag vet riktigt bra :thumbright:
Är det bara jag som tycker det är ofränt med plastdelar på så här fräna bilar ? Troligen. Gott Nytt år Toni :thumbright: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av j björk »

Sådana förlängningar på tex. skärmkanter behöver inte vara i plåt nödvändigtvis.
Det går att tejpa på pappskivor (från ölkartonger förstås :hihi: )

Jag har för mig att packtejp ska fungera som yta, men annars går alutejp bra.
(finns på biltema) Den går bra att forma lite också, dvs. sträcka materialet i tapen.
Den vaxar man då, och lägger på släppfilm som på övriga skärmen.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Kloka ord ska man alltid lyssna till.
Om man sedan gör annorlunda får man vara beredd att höra sången...! :doh:

Varför plast?
Av ett enda skäl - jag har inte provat att tillverka något i plast hittills.
Plåt är mycket roligare tycker jag, men nyfikenheten tog överhanden. :shock:

Idag blev iallafall första skärmen klar.
Tror jag... Ska plocka ut den ur formen i morgon. :roll:
Ev. commer bilder... :?

Gott nytt år i alla fall!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av turbodart »

Hei! Ser bra ut! Et tips for å få pluggen til å slippe er å blåse trykkluft imellom delene...funker ofte skitbra om det sitter litt fast några plasser
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tadaa!

Den satt lite fast i kanterna, men inga större problem att lossa skärmen från formarna. En rejäl gummiklubba gör underverk, plus att jag använt 4 lager formvax plus släppmedel.
Den ser ut att passa på bilen oxå...!
Lite spackel på några ställen, tvätta av släppmedlet och sen finslipning... sen är det bara en skärm till!

Det enda skumma är att jag glömde blanda i härdare i gelcoaten, men den har härdat hur bra som helst i alla fall!

Bild
Det är släppmedel som flagnat på ytan. Plus märken efter klubban!
Senast redigerad av Toni den ons jan 02, 2013 8:52 am, redigerad totalt 1 gånger.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Mattias Jonsson »

Toni skrev:Kloka ord ska man alltid lyssna till.
Om man sedan gör annorlunda får man vara beredd att höra sången...! :doh:

Varför plast?
Av ett enda skäl - jag har inte provat att tillverka något i plast hittills.
Plåt är mycket roligare tycker jag, men nyfikenheten tog överhanden. :shock:
Jag förstår :thumbright: . Det är alltid spännande med nya erfarenheter. Jag är nog lite trött av kidsen som "bygger bil" av spackel och glasfiberväv, både inuti och utanpå bilen. Det imponerar inte på mig. På dom där skärmarna finns det väl en del vikt att spara också, kan jag tro.
Ha det gott, Toni.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den fre jan 04, 2013 9:53 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Worlds Fastest Commer...

Inlägg av jonas landin »

Blir bra som satan!
Hoppas att detta commer bli ett bra commer-år!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

jonas landin skrev:Blir bra som satan!
Hoppas att detta commer bli ett bra commer-år!
:hihi:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag visade tråden för min mor och hon sade direkt att hennes far hade en Commer. Hon beskrev den som en Opel Combo som den anställde handelsresande förfogade över. :lol: Han hade varuhus min morfar :thumbright: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Intressant... Enligt ett utdrag ur bilregistret finns det 5 Commer, varav min är den enda pickisen.
Den köptes 1951 av Ankarsrum's Bruk och lär ha rullat däromkring ända till början på 70-talet där den lämnades i skogen...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar