Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 19, 2019 8:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 946 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 64  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 21, 2012 5:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm
Inlägg: 474
Jag känner mig nästan som en stalker i din och i Gottliebs trådar, men jag fullständigt älskar era byggen. Egentligen är det helt onödigt att ens kommentera för jag VET att det kommer att bli skitbra. Men jag skriver det ändå, Din bil är grym och skärmarna kommer att bli skitbra...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2012 11:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Malmö
Tack ska du ha. Din optimism värmer!
Sen får man väl erkänna att det är med svårighet man kan hålla sig från att kommentera alla kul ide'er och skickliga hantverkarlösningar man ser på det här forumet.
Sedan blir det ju lite press att göra saker bra... Vad ska grabbarna på forumet annars säga?
: o)

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2012 4:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Hejsan, jag kan försöka ge några tips ang. glasfiber om du vill.

Om det är möjligt skulle jag lägga skarven längst in, där ytterskärmen slutar och kanten man skruvar i börjar så att säga.
Gjutningen brukar inte bli helt hundra i skarven, och det är lättare att fixa till där den viktiga ytan slutar.
Det spelar även mindre roll om delarna till formen inte hamnar helt rätt mot varandra när man skruvar ihop dem då.

Sedan kan det vara en bra idé att gjuta in nogon slags styrningar i delningsplanen, tex. kullagerkulor, skruvar med rund skalle.
(de skruvar man då dit i den delen av formen man gör först, med tighta hål så de inte kan röra sig. Då får man en avgjutning av skallen i nästa del som den styr på.)

Sedan kan det vara bra att förlänga "sluten" på pluggen, alltså förlänga hur långt skärmkanten går in mot däcket etc.
Detta för att man ska få en avslutningskant eller vad man ska säga. Annars om inte slutet på gjutningen blir perfekt på formen så får man slipa till kanterna lite där.
Samma sak sedan på den färdiga gjutningen, kanske får slipa till kanterna lite där också.

Då har man betydligt mindre kant kvar sedan än vad det var på pluggen.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2012 8:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm
Inlägg: 855
Det ser ju kanon ut.det kommer nog blir perfekt till slut.jag är också sugen på att plasta men det verkar vara helvetes mycket jobb med det så det får bli sen..
Min enda erfarenhet av plastning är att jag plastat fast ett L88 scoop och en trans am bakspoiler på en Volvo 140 för (hjälp) 27 år sedan..så jag kan nog inte tillföra tråden så mycket på den punkten..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 24, 2012 1:46 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Malmö
j björk skrev:
Hejsan, jag kan försöka ge några tips ang. glasfiber om du vill.

Om det är möjligt skulle jag lägga skarven längst in, där ytterskärmen slutar och kanten man skruvar i börjar så att säga.
Gjutningen brukar inte bli helt hundra i skarven, och det är lättare att fixa till där den viktiga ytan slutar.
Det spelar även mindre roll om delarna till formen inte hamnar helt rätt mot varandra när man skruvar ihop dem då.

Sedan kan det vara en bra idé att gjuta in nogon slags styrningar i delningsplanen, tex. kullagerkulor, skruvar med rund skalle.
(de skruvar man då dit i den delen av formen man gör först, med tighta hål så de inte kan röra sig. Då får man en avgjutning av skallen i nästa del som den styr på.)

Sedan kan det vara bra att förlänga "sluten" på pluggen, alltså förlänga hur långt skärmkanten går in mot däcket etc.
Detta för att man ska få en avslutningskant eller vad man ska säga. Annars om inte slutet på gjutningen blir perfekt på formen så får man slipa till kanterna lite där.
Samma sak sedan på den färdiga gjutningen, kanske får slipa till kanterna lite där också.

Då har man betydligt mindre kant kvar sedan än vad det var på pluggen.


Tack för tipsen.

Jag vågade inte lägga delningen nära kanten för jag var rädd att det inte blev tillräckligt mycket negativ släppning (eller vad det nu heter) på den delen närmast skärmkanten, men jag instämmer i ditt resonemang.

Bra idé med skruvskallarna, jag borrade visserligen riktigt tighta hål för bultarna, men det kan ju aldrig bli för bra där.

Eftersom skärmkanten är gjort av ett kopparrör kunde jag inte förlänga den inåt. Jag försökte istället låta glasfiberduken "hänga ut" en bit efter röret, för att sedan kunna gjuta mot "överhänget".
Men mycket slipa blir det säkert...!

Nu ska det julas i familjen så skärmgjutningen blir nog inte förrän om ett par dagar.

God Jul på er allihop! :D :) :D

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 28, 2012 11:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Inlägg: 392
Ort: Kisa
Som du säkert läst så har Björk gått genom 7 sorger och 8 bedrövelser med sina plastdetaljer, så det vore synd att inte lyssna på hans erfarenheter. Hans slutresultat är vad jag vet riktigt bra :thumbright:
Är det bara jag som tycker det är ofränt med plastdelar på så här fräna bilar ? Troligen. Gott Nytt år Toni :thumbright: .

_________________
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 29, 2012 9:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Sådana förlängningar på tex. skärmkanter behöver inte vara i plåt nödvändigtvis.
Det går att tejpa på pappskivor (från ölkartonger förstås :hihi: )

Jag har för mig att packtejp ska fungera som yta, men annars går alutejp bra.
(finns på biltema) Den går bra att forma lite också, dvs. sträcka materialet i tapen.
Den vaxar man då, och lägger på släppfilm som på övriga skärmen.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 30, 2012 11:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Malmö
Kloka ord ska man alltid lyssna till.
Om man sedan gör annorlunda får man vara beredd att höra sången...! :doh:

Varför plast?
Av ett enda skäl - jag har inte provat att tillverka något i plast hittills.
Plåt är mycket roligare tycker jag, men nyfikenheten tog överhanden. :shock:

Idag blev iallafall första skärmen klar.
Tror jag... Ska plocka ut den ur formen i morgon. :roll:
Ev. commer bilder... :?

Gott nytt år i alla fall!!!

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 31, 2012 8:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 192
Ort: Sandefjord,Norway
Hei! Ser bra ut! Et tips for å få pluggen til å slippe er å blåse trykkluft imellom delene...funker ofte skitbra om det sitter litt fast några plasser

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 01, 2013 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Malmö
Tadaa!

Den satt lite fast i kanterna, men inga större problem att lossa skärmen från formarna. En rejäl gummiklubba gör underverk, plus att jag använt 4 lager formvax plus släppmedel.
Den ser ut att passa på bilen oxå...!
Lite spackel på några ställen, tvätta av släppmedlet och sen finslipning... sen är det bara en skärm till!

Det enda skumma är att jag glömde blanda i härdare i gelcoaten, men den har härdat hur bra som helst i alla fall!

Bild
Det är släppmedel som flagnat på ytan. Plus märken efter klubban!

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Senast redigerad av Toni ons jan 02, 2013 8:52 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 01, 2013 10:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Inlägg: 392
Ort: Kisa
Toni skrev:
Kloka ord ska man alltid lyssna till.
Om man sedan gör annorlunda får man vara beredd att höra sången...! :doh:

Varför plast?
Av ett enda skäl - jag har inte provat att tillverka något i plast hittills.
Plåt är mycket roligare tycker jag, men nyfikenheten tog överhanden. :shock:


Jag förstår :thumbright: . Det är alltid spännande med nya erfarenheter. Jag är nog lite trött av kidsen som "bygger bil" av spackel och glasfiberväv, både inuti och utanpå bilen. Det imponerar inte på mig. På dom där skärmarna finns det väl en del vikt att spara också, kan jag tro.
Ha det gott, Toni.

_________________
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110


Senast redigerad av Mattias Jonsson fre jan 04, 2013 9:53 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Worlds Fastest Commer...
InläggPostat: tis jan 01, 2013 11:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2575
Ort: Bollebygd
Blir bra som satan!
Hoppas att detta commer bli ett bra commer-år!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 02, 2013 8:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Malmö
jonas landin skrev:
Blir bra som satan!
Hoppas att detta commer bli ett bra commer-år!


:hihi:

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2013 1:50 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Inlägg: 392
Ort: Kisa
Jag visade tråden för min mor och hon sade direkt att hennes far hade en Commer. Hon beskrev den som en Opel Combo som den anställde handelsresande förfogade över. :lol: Han hade varuhus min morfar :thumbright: .

_________________
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2013 2:42 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 771
Ort: Malmö
Intressant... Enligt ett utdrag ur bilregistret finns det 5 Commer, varav min är den enda pickisen.
Den köptes 1951 av Ankarsrum's Bruk och lär ha rullat däromkring ända till början på 70-talet där den lämnades i skogen...

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 946 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 64  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010