Worlds Fastest Commer...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Kadett4wd »

Flaket är lite för lågt i mitt tycke som det är nu.
du har ett naturligt mått att gå efter på hytten, den där midjan som löper runtom.
Dit upp ska flaket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Tyvärr, men nix.
Har provat det med pappmall och det ser inte klokt ut.
Kollar man bilder (avataren bl a) är flaket betydligt lägre. Får väl gå efter ögonmått o känsla...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Toni skrev: Kollar man bilder (avataren bl a) är flaket betydligt lägre. Får väl gå efter ögonmått o känsla...
Hej Toni. Kolla avataren......ska det bli original :hihi:

Du har inte sagt något om längden på flaket. Kan vi inte få se en bild med pappskivan i höjd med midjan på hytten!

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av W108 »

Jag tror att det skulle bli väldigt bra att korta in både flaköverhänget såväl som bakkanterna av skärmarna, dessutom skulle en större hjulöppning göra sig bra. Höjden på flaket kan inte bli högre, det tror inte jag ivf. vore snyggt...
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av W108 »

Ungefär såhär menar jag, som den övre bilden. Det slank med en liten taksänkning och ett fotsteg också...

Bild
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag är beredd att hålla på W108:s förslag så här långt :thumbright: . Commer det vara så mycket gummi på hjulen, Toni ?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Steve »

Jag tror inte du ska ändra formen så drastiskt på flaket längst bak, tror du ska fortsätta med samma form som du har längre fram
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Oj, tack för alla förslag o engagemang!

Den hopklippta bilden tycker jag blir för kort o tjock, d v s hjulen ser nästan groteskt stora ut.
Sedan det där med att kapa ihop en glasfiberskärm på det viset... och ändra hjulhusöppningen... någon frivillig?

Det blir nog mer gummi på gatan än på hjulen såsmåningom :twisted: men jag valde hög profil för att behålla lastbilsstuket.

Faktum är att bilen är exakt 4 m lång o flaket är 2 m, bildvinkeln gör att proportionerna blir lite cheva(!). Ska ta nya bilder i morron.
Däremot är taksänkningen helt rätt, 2". Fotstegen blir ung. som de inritade, dock med en liten "specialare" inbyggd.
Jag ska lyfta bakskärmen lite så den inte ser så nerlastad ut.

Mer bilder commer i mörrn.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av gottlieb »

W108 skrev:Ungefär såhär menar jag, som den övre bilden. Det slank med en liten taksänkning och ett fotsteg också...

Bild
Jag måste säga att jag tycker den nedre bilden ser mycket mer propertonerlig ut ,förutom taket då.på den övre ser flaket alldeles för kort ut det är ju en lastbil inte en EPA traktor,dessutom är det ju mera praktiskt med ett större flak om du har tänkt använda bilen som den är gjord för,ibland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Kadett4wd »

Jaghar inte installerat photoshop i datorn, men jag hade en massa mer idéer kring det jag skrev tidigare.
Men det krävs en del då,, men bilen skulle bli mycket sportigare.

Korta drag,, sänk sänk sänk återigen sänk ;)
Kapa av skärmarna nedtill så de går i liv med dörrarna.
flytta upp skärmkanterna, bara kanterna, inte skrämarna.
Choppa taket ett par tum, förläng inte taket ,luta bara a stolparna mera.
slutligen, flytta upp flaket så det går i linje med det där vecket jag pratade om.

Innihelskotta med jobb, men det skulle få bort telefonkioskstuket en hel del, om inte totalt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av TVR »

Jag tycker det är coolare med "telefonkioskstuket". Det är ju en lastbil. Hade det varit min bil så hade jag inte ens taksänkt!
Kul att alla har så många olika idéer!
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av jonas landin »

Varför raka sidor? Med en vinkel kan du nog vinna lite höjd utan att det ser konstigt ut!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Tudor
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jan 12, 2004 3:25 am
Ort: X-Län

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Tudor »

Nån snygg bräda på toppen av gaveln bygger volym utan att det bli stort och dominerande. :hey:
Bild
Bild
Bild
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av W108 »

Stake bed-flak har jag alltid gillat också :thumbright:

Egentligen tror jag att man själv skulle bli ganska mätt på alla "förståsigpåare" som tycker "gör si" & "gör så" om något man själv har en vision om hur man vill ha det, Jag är helt säker på att flaket kommer bli grymt bra även utan alla mer eller mindre knepiga förslag, men det är lätt att själv få en skenande fantasi när det är ett bygge man gillar. Hoppas du har överseende med oss... :?
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Worlds Fastest Commer...

Inlägg av Toni »

Ha ha, jag förstår vad du menar, men det är lugnt, annars hade jag inte postat bygget.
Samtidigt gillar jag input, även om det inte alltid stämmer med mina idéer. Bilderna med Stakebeds gav mig inputen att förbereda flakstolparna så att man kan spika ihop nåt sånt nångång...

Nu har jag hittat "felet" med flaket.
Bakskärmen satt för lågt!
50mm upp och det ser genast bättre ut. En ytterst svag krökning på ovankanten och jag är nöjd. Samtidigt ser man vilken skillnad det blir på utseendet om man bara flyttar sig en halvmeter åt sidan eller uppåt/neråt.
Idiotstirrar man skulle man kanske flytta skärmen 20 mm bakåt och samtidigt sänka den samma i framkant... vill ju följa dörrens nederkant parallelt med fotsteget.

Men kanske man skulle... fast bara lite... nä, nu ska jag konstruera tippningen!

Bild

Bild

Bild

Bild
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar