Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2020 2:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 988 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån aug 05, 2019 9:17 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:59 am
Inlägg: 14
matte_w skrev:
Helt underbart bygge!! Åh vilken byggtråd också!! Kul att rodde det iland, trots motgångar mm.

+1 :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 03, 2019 12:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 794
Ort: Malmö
Tack för berömmet!
Nu bråkar Photobucket igen...

Nu till frågan ang mina fjäderben bak:
Förändrar jag rideheight genom att ha en längre fjäder (samma egenskaper, men bara längre)?
Det är ju främre fjäderben från en Audi A6 som sitter bak på Commern.
Orginalfjäder är för mjuk, bottnade direkt.
Bytte sedan till Mercedes bak, kortade 2 varv, men de bottnar nästan.
Löser jag problemet genom att ha org längd på Mercedesfjädrarna?

Jäkla Photobucket...!

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 03, 2019 5:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2493
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jag gissar nej, men det går naturligtvis att räkna på.
När du adderar två varv till, kommer fjäderkraften att utväxlas på två varv till.

Vilket innebär att fjädern kommer att bli mjukare. (N/mm)

Den kommer dock även att bli längre, vilket gör att inspänningsmåttet ökar, detta kan lite "ta ut varandra"

Här är en online kalkylator

http://www.planetspring.com/pages/compr ... ulator.php

Tråddiameter, Ytterdiameter, Längd, antal fjädervarv, är indata, och ut får du N/mm.

Mäter du dina fjädrar du har nu, kan du ju även se hur många N du belastar med idag.
Tänk bara på att mäta "Fri längd" så att eventuell inspänningskraft inte skojar med dig.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 28, 2019 11:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 688
Ort: Dingle
Hur går det?

/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 07, 2020 12:14 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 794
Ort: Malmö
I väntan på bra väder för bullerprovet och besiktning, har jag blivit uppsagd från garaget...
Nytt är funnit och innan den 31/1 skall allt vara flyttat! :doh: Allt!!!

Från 35kvm värme, toa, larm och fikarum till... iskallt fd stall med inget av det andra! :(
Men med potential: 52 kvm!!! :dance2:

Commern är "färdig" så tillvida den borde gå igenom besiktningen. (Sen commer väl lite "justeringar" efteråt...! :twisted:)

En fågel viskade i mitt öra att jag borde köpa nästa nummer av Wheels...

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 10, 2020 8:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jun 15, 2013 9:01 am
Inlägg: 12
Nu när Commern är klar lär det säkert bli ett grymt garageprojekt :)
Wheels skall m a o inhandlas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 13, 2020 10:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 794
Ort: Malmö
Lite uppdatering:

Bild
Gamla Audikylaren (1992!!!) har gjort sitt. Orkade inte kyla på tomgång.

Bild
Ny Mustangkyl från Anab passade. Nåja...

Bild
Två 12" fläktar från Biltema borde funka. Ska klippa till en kåpa runt dem också.


Bild
Sen hörde SFRO av sig... Nu vill man inte godkänna bakbromsarna (org Audi A6 Quattro) och parallellstaget (ombyggd vantskruv M10).
För klent för mittmotor.
Gör om, gör rätt.

Bild

Bild
22 x 5, M12

Bild
Bromsar från Audi A6 Quattro V8 (ventilerade och 269mm)
Jorå, trångt i fälgarna. Men det gick!

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 13, 2020 10:33 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5492
Ort: Lykksällä
Dom där fläktarna drar 13A tillsammans, det blir typ 100w
Kan säkert funka med lite tur, men dom är rätt kassa :D

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 13, 2020 4:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 794
Ort: Malmö
Jo, men för 258:- ska man kanske inte förvänta sig racingprestanda.
Och skulle det inte funka har man ju inte loosat en förmögenhet.
Bara till att uppgradera... :roll:

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 13, 2020 6:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2239
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kul med uppdatering :thumbright:

:arrow: NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 13, 2020 7:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 794
Ort: Malmö
Jo, allt som kan jävlas har gjort det.
Men... never give up!

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 14, 2020 7:04 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2533
Ort: Skellefteå
Jag har kört en hel del mittmotorbilar med små bromsar bak och de har en tendens att överhetta, så ventilerat bak är lämpligt, jag tror du kommer uppskatta den ändringen.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 15, 2020 8:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 794
Ort: Malmö
Köper dimensioneringen fullt ut.
Det är ju logiskt att bakbromsarna får jobba mer.
Synd bara att vi kom på det så pass sent i bygget...

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 15, 2020 9:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4889
Ort: Boden
Bättre att komma på det sent än att missa en inbromsning pga fade

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 15, 2020 7:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Gillar inte heller Biltemas eller nån annans modell av dom fläktarna. Det är tyvärr dåligt flås i dom fast det verkar rätt ok. Vet inte exakt hur du skulle göra kåpan, men jag gillar å montera dom rätt på cellpaketet med buntband och lite gummilist emellan. Men det är klart du har kanske inget självdrag å då är det ju bra om fläktarna drar luft genom hela kylet.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 988 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010