'73 rallycross folka m. femma. 4/1 Provkörd, med film!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
'73 rallycross folka m. femma. 4/1 Provkörd, med film!
Sedan jag och brorsan blev inneboende hos en motorsportintresserad släkting har vi varit sugna på att bygga en bil tillsammans. Han har sysslat mycket med folkrace och började tröttna på det ständiga "fulmekandet" som det innebar. När ett rallycross chassi dök upp på blocket bestämde vi oss för att slå till.
Bilen är alltså en 1973 folkabubbla ombyggd som rallycrossbil. Den har fullbur och hjulupphängning från en äldre Porsche 911. Förra ägaren tävlade i Super Nationell med en pintomotor och mekanisk insprutning. Vi fick dock bilen utan motor och växellåda.
Eftersom både jag, brorsan och bilens ägare tycker det är skoj att gå lite mot normen så valde vi att skruva i en volvofemma. Vi har dessutom en hel del erfarenhet med vitmotorer så det hjälper ju också att hålla kostnaderna nere. Vill poängtera att varken jag eller brorsan kan det minsta lilla om VW eller Porsche.
Precis efter den anlände i garaget, nästan två år sedan:
Fick tag i en 170 hästars B5254F ur en 1994 850 för 1000kr.
La dessutom vantarna på en fyrväxlad låda ur en Transporter. Den ska tydligen vara något stryktåligare än en vanlig bubblalåda.
Bygge av adapterplatta. Nu i efterhand fattar vi inte riktigt varför vi gjorde den på det här viset. Någonting mer åt KEP-hållet hade varit att föredra, men skiten sitter i alla fall ihop nu.
Blev tvungna att svarva bort triggerkransen på svänghjulet. Fräste istället ett 60-2 mönster på remhjulet. Trots vibrationsdämparen funkar det jättebra.
Motorfäste med hemmagjorda acetalbussningar:
Nytt generatorfäste och något förlängt remhjul:
Fästet till vevaxelgivaren. Blev otroligt nöjd med denna detaljen.
Hemmasmidd 3" ljuddämpare. Helt i rostfritt.
Lödde ihop ett MS1 V3, ett JAW lamdbakort och fem tändsteg. Lyckades stuva ner allt i en gammal upphittad styrbox.
(Nästan) allt på plats:
Eldragning var helt klart inte den förra ägarens favoritsyssla. Härvan som satt i var bedrövlig. Byggde nytt elsystem och bytte instrumentbräda. Bytte dessutom allt bränslerelaterat, inklusive pump, slangar och filter.
Ungefär vid detta laget var motorn färdig för uppstart. Startade den först utan vatten i kylkretsen. Då gick den igång fint men när vi pytsade på vatten så ville den inte gå runt längre. Visade sig att killen som renoverat toppen råkat port hål i tre insugskanaler så det hade pinkat ner vatten i cylindrarna. Kände oss ganska less vid det laget, men det var bara att riva ner och fixa ny topp.
Sammanställning av den nya toppen:
När motorn ändå var ur passade vi på att snygga till i elhärvan. Slutade med att vi plockade ner all el och drog krympslang och nylonstrumpa på allt. Blev riktigt snyggt. Har inga bilder på det till hands det kommer. Bromsarna bak fick sig också en översyn.
Nu är vi äntligen framme i nutiden. Idag mekade vi ihop det sista med elen och drog igång motorn på riktigt.
http://www.youtube.com/watch?v=SjY_-ioMMsw" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilen är alltså en 1973 folkabubbla ombyggd som rallycrossbil. Den har fullbur och hjulupphängning från en äldre Porsche 911. Förra ägaren tävlade i Super Nationell med en pintomotor och mekanisk insprutning. Vi fick dock bilen utan motor och växellåda.
Eftersom både jag, brorsan och bilens ägare tycker det är skoj att gå lite mot normen så valde vi att skruva i en volvofemma. Vi har dessutom en hel del erfarenhet med vitmotorer så det hjälper ju också att hålla kostnaderna nere. Vill poängtera att varken jag eller brorsan kan det minsta lilla om VW eller Porsche.
Precis efter den anlände i garaget, nästan två år sedan:
Fick tag i en 170 hästars B5254F ur en 1994 850 för 1000kr.
La dessutom vantarna på en fyrväxlad låda ur en Transporter. Den ska tydligen vara något stryktåligare än en vanlig bubblalåda.
Bygge av adapterplatta. Nu i efterhand fattar vi inte riktigt varför vi gjorde den på det här viset. Någonting mer åt KEP-hållet hade varit att föredra, men skiten sitter i alla fall ihop nu.
Blev tvungna att svarva bort triggerkransen på svänghjulet. Fräste istället ett 60-2 mönster på remhjulet. Trots vibrationsdämparen funkar det jättebra.
Motorfäste med hemmagjorda acetalbussningar:
Nytt generatorfäste och något förlängt remhjul:
Fästet till vevaxelgivaren. Blev otroligt nöjd med denna detaljen.
Hemmasmidd 3" ljuddämpare. Helt i rostfritt.
Lödde ihop ett MS1 V3, ett JAW lamdbakort och fem tändsteg. Lyckades stuva ner allt i en gammal upphittad styrbox.
(Nästan) allt på plats:
Eldragning var helt klart inte den förra ägarens favoritsyssla. Härvan som satt i var bedrövlig. Byggde nytt elsystem och bytte instrumentbräda. Bytte dessutom allt bränslerelaterat, inklusive pump, slangar och filter.
Ungefär vid detta laget var motorn färdig för uppstart. Startade den först utan vatten i kylkretsen. Då gick den igång fint men när vi pytsade på vatten så ville den inte gå runt längre. Visade sig att killen som renoverat toppen råkat port hål i tre insugskanaler så det hade pinkat ner vatten i cylindrarna. Kände oss ganska less vid det laget, men det var bara att riva ner och fixa ny topp.
Sammanställning av den nya toppen:
När motorn ändå var ur passade vi på att snygga till i elhärvan. Slutade med att vi plockade ner all el och drog krympslang och nylonstrumpa på allt. Blev riktigt snyggt. Har inga bilder på det till hands det kommer. Bromsarna bak fick sig också en översyn.
Nu är vi äntligen framme i nutiden. Idag mekade vi ihop det sista med elen och drog igång motorn på riktigt.
http://www.youtube.com/watch?v=SjY_-ioMMsw" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Karl Buchka den sön apr 01, 2012 9:47 pm, redigerad totalt 6 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
banan vad fränt bygge! Detta skall följas
Tommy Landholm
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
Skitballt! =)
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
Tack ska ni ha killar!
Tog lite nya bilder ikväll.
Spolartanken som brorsan slängde ihop. Han är en riktig fena på TIG svets.
Blev sån här strumpa på allt. Tuningkabeln är dragen till instrumentbrädan och kan lätt dras bort när den inte används.
Översiktsbild:
Tog lite nya bilder ikväll.
Spolartanken som brorsan slängde ihop. Han är en riktig fena på TIG svets.
Blev sån här strumpa på allt. Tuningkabeln är dragen till instrumentbrädan och kan lätt dras bort när den inte används.
Översiktsbild:
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
Vars är wheeliebarsen så ni klarar av att både svänga och gasa då?
btw, var hittar man sån där nylonstrumpa till elkablarna? Skulle vara rätt nice å ha då man ändå ska dra om ett elsystem
btw, var hittar man sån där nylonstrumpa till elkablarna? Skulle vara rätt nice å ha då man ändå ska dra om ett elsystem
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
snyggt jobbat! vad ska ni ha bilen till sen?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
Tackar!
Cassius, vi köpte all strumpa på Farnell. De har ofta bättre priser än ELFA och har ett mycket större sortiment.
Jens, än så länge har vi tänkt skaffa vagnsbok där bilen är klassad som 'objekt', främst för att kunna komma ut och köra på träningar osv. Om suget att tävla på riktigt tar över så finns det alltid möjlighet att anpassa bilen och drivlinan till en passande klass.
Satt och mappa lite tomgång och kallstart med brorsan idag när bilen plötsligt inte ville gå igång längre. Kom ingen gnista. När vi öppnade styrboxen hittade jag följande:
Att dra jorden till alla fem tändsteg genom en liten kopparbana är tydligen inte hållbart.
Har redan ritat upp ett ordentligt kort i Eagle. Blir nog att etsa och löda ihop det imorgon.
Cassius, vi köpte all strumpa på Farnell. De har ofta bättre priser än ELFA och har ett mycket större sortiment.
Jens, än så länge har vi tänkt skaffa vagnsbok där bilen är klassad som 'objekt', främst för att kunna komma ut och köra på träningar osv. Om suget att tävla på riktigt tar över så finns det alltid möjlighet att anpassa bilen och drivlinan till en passande klass.
Satt och mappa lite tomgång och kallstart med brorsan idag när bilen plötsligt inte ville gå igång längre. Kom ingen gnista. När vi öppnade styrboxen hittade jag följande:
Att dra jorden till alla fem tändsteg genom en liten kopparbana är tydligen inte hållbart.
Har redan ritat upp ett ordentligt kort i Eagle. Blir nog att etsa och löda ihop det imorgon.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
Då var det nya kortet klart.
Passade på att belägga jordbanan med tenn.
Fotoresisten på korten flagar av någon anledning på kanterna. Blir hemskt fult när man ska etsa. Får börja klippa korten med ännu större marginaler.
Passade på att belägga jordbanan med tenn.
Fotoresisten på korten flagar av någon anledning på kanterna. Blir hemskt fult när man ska etsa. Får börja klippa korten med ännu större marginaler.
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
Äntligen en uppdatering. Har länge haft mycket strul med gasreglaget. Vajern var väldigt lång och gjorde många svängar. Länkaget var också opålitligt. Detta gjorde det nästan omöjligt att öppna spjället något annat än hela vägen. Nu i veckan bestämde jag och brorsan oss för att ta itu med problemet.
Blev en tämligen snabbmekad lösning, men allt ser lovande ut. Regulatorn tar i toppen så det blir att flytta den innan uppstart.
Blev en tämligen snabbmekad lösning, men allt ser lovande ut. Regulatorn tar i toppen så det blir att flytta den innan uppstart.
Re: '73 rallycross folka m. femma. 8/26 Separata spjäll
Helvete va rått det ser ut med en femma uthängande Ja har alltid velat se en vitmotor med föggar tappade lite hakan när ja såg sista bilden då ja trodde det va webrar (på fem cyl? ). Va ska ni ha bilen till när den är klar?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: '73 rallycross folka m. femma. 8/26 Separata spjäll
Brorsan gjorde ett kanonjobb med regulatorn. Numera sitter den mellan cylinder 4 och 5.
Efter att ha dragit nya slangar till MAP-sensorn och justerat gasvajern lite så blev det uppstartsförsök. Den sparkade igång på direkten. Tyvärr så hade vi i vår iver lyckats ha sönder en av spridarkontakterna så motorn gick bara på 4. Den lät nästan exakt som en boxer 4a ur en gammal folka. Passande.
Blommen, tackar! Måste erkänna att jag är smått allergisk mot gasare. Både jag och brorsan håller oss till insprut.
Tror jag nämnde något tidigare i tråden, men vi ska ha bilen främst bara till att gasa lite med. Motorbanan ligger ca. 10 minuter bort och vi kan t.o.m. ha bilen stående där när den är driftklar. Blir vi tävlingssugna kan vi alltid skruva i en 10-ventilare och tävla i en enklare klass.
Efter att ha dragit nya slangar till MAP-sensorn och justerat gasvajern lite så blev det uppstartsförsök. Den sparkade igång på direkten. Tyvärr så hade vi i vår iver lyckats ha sönder en av spridarkontakterna så motorn gick bara på 4. Den lät nästan exakt som en boxer 4a ur en gammal folka. Passande.
Blommen, tackar! Måste erkänna att jag är smått allergisk mot gasare. Både jag och brorsan håller oss till insprut.
Tror jag nämnde något tidigare i tråden, men vi ska ha bilen främst bara till att gasa lite med. Motorbanan ligger ca. 10 minuter bort och vi kan t.o.m. ha bilen stående där när den är driftklar. Blir vi tävlingssugna kan vi alltid skruva i en 10-ventilare och tävla i en enklare klass.
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: '73 rallycross folka med volvofemma och megasquirt
Det där känns igen och är väldigt mycket folkrace, för mig. Mycket sånt har man sett och tvingats gräva i: För långa gasvajrar skarvade med "sockerbitar" o dyl.Karl Buchka skrev:Äntligen en uppdatering. Har länge haft mycket strul med gasreglaget. Vajern var väldigt lång och gjorde många svängar. Länkaget var också opålitligt. Detta gjorde det nästan omöjligt att öppna spjället något annat än hela vägen. Nu i veckan bestämde jag och brorsan oss för att ta itu med problemet.
Blev en tämligen snabbmekad lösning, men allt ser lovande ut. Regulatorn tar i toppen så det blir att flytta den innan uppstart.
Ni som är hemma på vitknotor. Vad väger en sån där tingest egentligen?
Just svansmontaget på bubbla är ju lite av en akilleshäl och vikten på aluminium kontra hk borde därför vara gynnsamt.
För övrigt är detta en väldigt manlig bil. Borde kunna placeras i fria klassen och köras i te x. Backe. Annars får man ju inte avvika från org. cylinderantal.
från mig
Livet går vidare...
Re: '73 rallycross folka m. femma. 8/26 Separata spjäll
Det är för övrigt jag som är brorsan ofta refererad i denna tråden.
Gunnar, bilen hade många sk. folkrace lösningar när vi började meka på den. Vi har reviderat och byggt om mycket men det återstår en hel del grejor man blir riktigt trött på att se. Vikten har jag inte riktigt bra koll på. Den är klart lätt men långt ifrån det lättaste som finns, bara veven är av rejält gedigen konstruktion och väger bly.
Bygget framskrider sakta men säkert:
All kopplingshydralik har bytts ut. Karl brände ihop en kopplingspedal som fungerar med den nya tilton huvudcylindern. Den dragande CNC slavcylindern fastnade inte på bild men sitter nu på växellådan och fungerar alldeles utmärkt.
En vitfemma är långt ifrån den vackraste motorn som finns och tändkåpan gör mycket för att snygga till den. Lite drygt bara med de originalmonterade torxskruvarna så det blev några improviserade vingmuttrar.
Buffertburk för att jämna ut MAP-signalen. Kan möjligtvis vara i största laget, vi får se hur den beter sig i långa loppet.
Bockade lite 25mm rör som skall bli en motorbur och det bakre fästet till en rejäl hasplåt i 5mm alu.
Hälften av det nya stolsfästet. Är egentligen bara en adapter från en "standard" undermonterad sportstol till glidskenorna från en 240.
Undre halvan av det nya fästet. Gjort efter FIA reglemente (240 glidskena är knappast homologerad i en bubbla som reglementet kräver men det är bra riktlinjer för en säker och hållbar konstruktion).
Nu är det bara bältesinfästning kvar innan vi kan provköra för första gången. Skall låna en GoProHD av en kompis så det blir bra video med förhoppningsvis lite sladdande.
Gunnar, bilen hade många sk. folkrace lösningar när vi började meka på den. Vi har reviderat och byggt om mycket men det återstår en hel del grejor man blir riktigt trött på att se. Vikten har jag inte riktigt bra koll på. Den är klart lätt men långt ifrån det lättaste som finns, bara veven är av rejält gedigen konstruktion och väger bly.
Bygget framskrider sakta men säkert:
All kopplingshydralik har bytts ut. Karl brände ihop en kopplingspedal som fungerar med den nya tilton huvudcylindern. Den dragande CNC slavcylindern fastnade inte på bild men sitter nu på växellådan och fungerar alldeles utmärkt.
En vitfemma är långt ifrån den vackraste motorn som finns och tändkåpan gör mycket för att snygga till den. Lite drygt bara med de originalmonterade torxskruvarna så det blev några improviserade vingmuttrar.
Buffertburk för att jämna ut MAP-signalen. Kan möjligtvis vara i största laget, vi får se hur den beter sig i långa loppet.
Bockade lite 25mm rör som skall bli en motorbur och det bakre fästet till en rejäl hasplåt i 5mm alu.
Hälften av det nya stolsfästet. Är egentligen bara en adapter från en "standard" undermonterad sportstol till glidskenorna från en 240.
Undre halvan av det nya fästet. Gjort efter FIA reglemente (240 glidskena är knappast homologerad i en bubbla som reglementet kräver men det är bra riktlinjer för en säker och hållbar konstruktion).
Nu är det bara bältesinfästning kvar innan vi kan provköra för första gången. Skall låna en GoProHD av en kompis så det blir bra video med förhoppningsvis lite sladdande.