Steve fixar
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Har kört ett tag med Vemset och 875cc-spridare och igår startade jag upp den med en Holset HX30W
Upptäckte att det satt en spännande T-kam i den så om nån har an V eller liknande att sälja är jag intresserad!
Ska svetsa diffen ikväll och förhoppningsvis hinna koppla in hydrauliska handbromsen så man kan fara ut och leka Tokyo drift
Upptäckte att det satt en spännande T-kam i den så om nån har an V eller liknande att sälja är jag intresserad!
Ska svetsa diffen ikväll och förhoppningsvis hinna koppla in hydrauliska handbromsen så man kan fara ut och leka Tokyo drift
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Eller ska man ha en A-kam kanske? Nån som har provat och har erfarenhet?
Ska användas som brukis och att köra brett ibland
Ska användas som brukis och att köra brett ibland
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Allt utom en M är ju en förbättring från T kammen iaf en A kam har om ja minns rätt 13gr mer duration vid 1mm.
Av volvos originalkammar är det i mina ögon ju vassare ju bättre möjligen med undantag H kam på en nära på original turbo eller förgasarmotor.
Finns en utlagd bromsning med T A och K kam på dynodelen i samma motor.
Av volvos originalkammar är det i mina ögon ju vassare ju bättre möjligen med undantag H kam på en nära på original turbo eller förgasarmotor.
Finns en utlagd bromsning med T A och K kam på dynodelen i samma motor.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Har du möjlighet att ta några snabba mått på turbon? Hur mycket kompressor/avgashus bygger utåt mätt vinkelrätt från packningsytan.
Har fått kapa ur lite i innerskärmen på kadetten för att rymma original turbon, men tänkte förbereda för framtiden redan nu
Har fått kapa ur lite i innerskärmen på kadetten för att rymma original turbon, men tänkte förbereda för framtiden redan nu
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Fick ihop den med nya turbon och tillbehör rätt smidigt, provkörde lite och:
1,3 bars laddtryck vid typ 2100 rpm med WG:n ställd så slappt det gick
1,3 bar(sen slår laddtrycksspärren in) vid ca 3000 med wg-klockan helt bortplockad
La upp den här bilden på Facebook och Jens G skrev direkt att man måste porta upp WG:n, gärna få mer slaglängd på den och byta WG-klocka
Försökte hitta lite info om turbon före jag köpte den men hittade inget alls, bara en massa webshopper som skriver att den räcker till 400hk så tänkte inte alls på att ens kolla hur WG:n såg ut
Jaja, bara att bita i det sura äpplet och plocka lös den och fixa...det är ju ändå sjukt lättskruvat med 740 och B230 Känns som att den kommer att bli riktigt trevlig när den funkar som den ska!
Nån som provat en likadan turbo eller vet nån som har en i sin bil?
1,3 bars laddtryck vid typ 2100 rpm med WG:n ställd så slappt det gick
1,3 bar(sen slår laddtrycksspärren in) vid ca 3000 med wg-klockan helt bortplockad
La upp den här bilden på Facebook och Jens G skrev direkt att man måste porta upp WG:n, gärna få mer slaglängd på den och byta WG-klocka
Försökte hitta lite info om turbon före jag köpte den men hittade inget alls, bara en massa webshopper som skriver att den räcker till 400hk så tänkte inte alls på att ens kolla hur WG:n såg ut
Jaja, bara att bita i det sura äpplet och plocka lös den och fixa...det är ju ändå sjukt lättskruvat med 740 och B230 Känns som att den kommer att bli riktigt trevlig när den funkar som den ska!
Nån som provat en likadan turbo eller vet nån som har en i sin bil?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
beror på vart man köper turbo hur bra och hur mycket hjälp man får jag bruka porta till dem (ett par timmars job totalt) och informera om att klockan är för 2+bar man kan antigen byta den (fins de som passar) eller sätta in nå fjäder utvändig som jobbar mot wg.
men jag kan inte konkurrera med priserna en "on line" web shopp har som bara säljer turbos från ett lager utan kunskaper.
mvh jens
men jag kan inte konkurrera med priserna en "on line" web shopp har som bara säljer turbos från ett lager utan kunskaper.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 112
- Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
- Ort: Veddige
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Köpte en av Jens som han redan fixat WGn på å dynat lite med... ett par år sedan. Körde den på en orginal b230fk motor med maxxecu sprut och e85. laddade 0,9 bar å öste in soppa för lillebror ville de skulle panga å spotta eld. https://www.youtube.com/watch?v=h700tTqQp6k.
Edit: vi började köra den i en volvo 940 med standard sprut å msd tändbox, fulbyggd LMM gröna spridare.. all den där skiten. men de finns inte dokumenterat:)
Edit: vi började köra den i en volvo 940 med standard sprut å msd tändbox, fulbyggd LMM gröna spridare.. all den där skiten. men de finns inte dokumenterat:)
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Köpte ju av Jens till min 242 av dom anledningarna han nämner men blev så bra affär på den här så kunde inte låta bli...dumt av mig!
Har ni kört den där i bänk nåt?
Har ni kört den där i bänk nåt?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 112
- Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
- Ort: Veddige
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Nä den kördes aldrig i bänk. vågade inte testa köra med oljerestriktor på den heller men Jens kanske har erfarenheter om de?Steve skrev:Köpte ju av Jens till min 242 av dom anledningarna han nämner men blev så bra affär på den här så kunde inte låta bli...dumt av mig!
Har ni kört den där i bänk nåt?
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Ja det här är väl ungefär vad jag gör med bilen nuförtiden, byter bakdäck och drivaxlar
https://youtu.be/jxqva88vyi0
Ruskigt sugen på att skaffa mig nån riktig bil igen..
https://youtu.be/jxqva88vyi0
Ruskigt sugen på att skaffa mig nån riktig bil igen..
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
nån dag måste du göra nåt åt den där anliggande frambromsen...
Och ja, det är dags att du handlar bil från långbortistan igen.
Dina berättelser om hur det gick på bilhandlarresorna är liksom ganska underhållande.
Och ja, det är dags att du handlar bil från långbortistan igen.
Dina berättelser om hur det gick på bilhandlarresorna är liksom ganska underhållande.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Tror det räcker med historian om när vi blev stoppade av en MC-polis kl 3 på natten efter Motorveckan-lördagen
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Vad händer 2020 då?
Har ju sålt 242:an med v8 och även min 142( )
Har det mesta för att bygga och regga en 740 med v8 och manuell(eller automat), men vet inte om det känns rätt
Blev arbetslös för ett par månader sen, nån som vet av ett jobb som faktiskt är roligt? Skulle vilja prova på det nån gång
Har ju sålt 242:an med v8 och även min 142( )
Har det mesta för att bygga och regga en 740 med v8 och manuell(eller automat), men vet inte om det känns rätt
Blev arbetslös för ett par månader sen, nån som vet av ett jobb som faktiskt är roligt? Skulle vilja prova på det nån gång
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Nu äre dags att riva igång nått projekt!
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Hur vet du om de känns rätt innan du provat sjufen med V8 då?
Ludvig Lyttbacka