Steve fixar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Truls_Nordahl »

Väldigt underhållande projekttråd. Många järn i elden här och en del sidor att plöja genom. :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Här händer det inte mycket. Kör bilen nästan dagligen då temperaturen håller sig varmare än -10 då jag inte har nån motorvärmare...än.
Förstår inte hur man ska kunna köra med mindre motor än så här sen? :P

Fnulade ihop en liten text igen för ett tag sen som är med i nyaste Power

Bild

Även hjälpt kompisen en massa med sitt epa-bygge. Kommer troligen ett reportage i Bilsport om nåt tag

Bild

Är faktiskt lite kul att skriva och hålla på så har ni nåt kul på gång som inte är alltför långt bort(i norrländska mått mätt) från Lycksele så kan ni ju skicka ett PM. Får gärna vara nån kul historia bakom bygget eller så och man får inte vara rädd för att det skämtas om en i texten :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Har ju två såna här dumpar i 242:an och undrar om man kan få tag i mjukare fjädrar nånstans billigt? Och vilken hårdhet bör man ha?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/du ... lver-.html

[GNÄLL]
"Mycket bra kvalité" Pffft! :thumbdown:
Styrningen i dom är för lång så den öppnar knappt nånting...men det spelar väl liten roll då fjädern är så styv att den aldrig öppnar
Blev inte så impad av den när jag öppnade upp den heller
Första gången jag blivit besviken på det jag köpt från KL
[/GNÄLL]
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Robert Markström »

Kanske dags för en burgare då? :lol:

Köpte & satte en sån på polarens 940, från biltema. Deras var en exakt kopia på Tialen. Jag putsade ned
styrningen en bit för som du säger så är den för lång & bottnar så kolven öppnar it helt. På biltema fick
man med en mjukare & en hård som var monterad i dumpen. Med ditt monstervacum borde den väl öppna?

Jag köpte ju en Kinesisk tial Q som inte funkade alls, där var kolven för kort så den täta it mot
sätet i huset så de fick svarvas ur lite. Men då å andra sidan så öppnade den helt istället så jag behövde
inte korta styrningen :hihi: Jag fick även där med 4 olika fjädrar!

Detta är den tidiga Tial versionen, nyare heter Tail Q.

600:- för 2st fraktat & klart :arrow:

https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 233c7edf8f
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Mattias Hahlin »

Vi hade två sånna på 7an. Öppnade inte alls med för hårda fjädrar så vi kapade dem på mitten helt enkelt! :thumbright:

När dumpen ligger lös i handen skall det gå "rätt enkelt" att trycka in ventilen, och på tomgång ska den stå och klappra lite. Så fort du slår på lite gas och minskar vacuumet lite så ska den stänga. Då är du hemma. Lycka till! :twisted:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Bra tips där! :thumbright:

Jag kortade styrningarna och putsade upp dumparna lite invändigt innan jag monterade dom men fjädrarna var så styva att man orkade inte rubba kolvarna en millimeter. Tänkte jag skulle titta på det sen när jag fått igång bilen men den funkar ju bra att köra med ändå :whistle: :D
Får prova att korta fjädrarna sen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Kjelle »

Förvisso minskar förspänningen men när du kortar fjädern blir den styvare, kan vara bra att ha i åtanke ;-)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Fick nya svetsändar till kardanaxel med posten idag. Går välja om man ska ha 3" eller 3.5" rör men är väl kanske lika bra att köra 3.5 på en gång. Var kan man hitta sömlösa rör till rätt kurs? Tror att dom är gjorda för ett rör som är 3.5" i ytterdiameter och med 0.083" materialtjocklek
Fast iofs har jag ju inte rätt bakaxel än så skulle ju kunna använda mig av 3" nu och 3.5" när ny bakaxel är på plats och man vet alla mått(kommer inte att hända i sommar)

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Kjelle »

Använd sömmade rör, normalt sett jämnare godstjocklek=lättare att balansera och rätt ofta rakare. Kollat med Junggrens motorteknik?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Okej, det hade jag dålig koll på. Ska kolla med dom :thumbright:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Spöat lite isbana igen och det hände en positiv sak. Hade så bra fäste att jag kunde ge nästan full gas och fick till och med WG:arna att öppna(ca 0.8 bar). Har aldrig kunnat ge mer än nån mm gas förut utan massivt hjulspinn

Bild

En negativ sak. Det är för att det slirar i lådan istället för på bakhjulen :doh:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Emil Sundquist »

Men då har du ju en bra anledning att uppgradera [THUMBS UP SIGN]
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Se den här filmen först: https://www.youtube.com/watch?v=qtkpKxHFxd0

Köp sen Bilsport, är jag som skrivit :D

Bild

Extra roligt då jag även hjälpt till med bygget

Kan väl ta ett litet räkneexempel som kändes fel att ta med i artikeln, men som förklarar varför det blev ett sånt bygge

Man får ge ca 45k för en LS1 med låda och bakaxel
En sliten Camaro med LS1 går att hitta för 50k
För 1k så har man en Volvo 740 med fungerande drivlina
Banka och dona lite
Sen säljer man bygget efter några timmar på Blocket för 100k
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av fugazi »

:thumbright:
Skriv svar