Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 10:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 503 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 01, 2017 11:28 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Ser nästan ut så :D

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 12:53 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
https://www.youtube.com/watch?v=FYxI0O0RLLk

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 5:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 210
Ort: Österlen/Skåne
Väldigt underhållande projekttråd. Många järn i elden här och en del sidor att plöja genom. :D

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 22, 2017 10:34 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Här händer det inte mycket. Kör bilen nästan dagligen då temperaturen håller sig varmare än -10 då jag inte har nån motorvärmare...än.
Förstår inte hur man ska kunna köra med mindre motor än så här sen? :P

Fnulade ihop en liten text igen för ett tag sen som är med i nyaste Power

Bild

Även hjälpt kompisen en massa med sitt epa-bygge. Kommer troligen ett reportage i Bilsport om nåt tag

Bild

Är faktiskt lite kul att skriva och hålla på så har ni nåt kul på gång som inte är alltför långt bort(i norrländska mått mätt) från Lycksele så kan ni ju skicka ett PM. Får gärna vara nån kul historia bakom bygget eller så och man får inte vara rädd för att det skämtas om en i texten :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 30, 2017 10:48 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Har ju två såna här dumpar i 242:an och undrar om man kan få tag i mjukare fjädrar nånstans billigt? Och vilken hårdhet bör man ha?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/du ... lver-.html

[GNÄLL]
"Mycket bra kvalité" Pffft! :thumbdown:
Styrningen i dom är för lång så den öppnar knappt nånting...men det spelar väl liten roll då fjädern är så styv att den aldrig öppnar
Blev inte så impad av den när jag öppnade upp den heller
Första gången jag blivit besviken på det jag köpt från KL
[/GNÄLL]

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 12:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Kanske dags för en burgare då? :lol:

Köpte & satte en sån på polarens 940, från biltema. Deras var en exakt kopia på Tialen. Jag putsade ned
styrningen en bit för som du säger så är den för lång & bottnar så kolven öppnar it helt. På biltema fick
man med en mjukare & en hård som var monterad i dumpen. Med ditt monstervacum borde den väl öppna?

Jag köpte ju en Kinesisk tial Q som inte funkade alls, där var kolven för kort så den täta it mot
sätet i huset så de fick svarvas ur lite. Men då å andra sidan så öppnade den helt istället så jag behövde
inte korta styrningen :hihi: Jag fick även där med 4 olika fjädrar!

Detta är den tidiga Tial versionen, nyare heter Tail Q.

600:- för 2st fraktat & klart :arrow:

https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 233c7edf8f

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 01, 2017 10:07 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Inlägg: 273
Ort: Stockholm
Vi hade två sånna på 7an. Öppnade inte alls med för hårda fjädrar så vi kapade dem på mitten helt enkelt! :thumbright:

När dumpen ligger lös i handen skall det gå "rätt enkelt" att trycka in ventilen, och på tomgång ska den stå och klappra lite. Så fort du slår på lite gas och minskar vacuumet lite så ska den stänga. Då är du hemma. Lycka till! :twisted:

_________________
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 12:13 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Bra tips där! :thumbright:

Jag kortade styrningarna och putsade upp dumparna lite invändigt innan jag monterade dom men fjädrarna var så styva att man orkade inte rubba kolvarna en millimeter. Tänkte jag skulle titta på det sen när jag fått igång bilen men den funkar ju bra att köra med ändå :whistle: :D
Får prova att korta fjädrarna sen

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 8:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 176
Ort: Lycksele
Förvisso minskar förspänningen men när du kortar fjädern blir den styvare, kan vara bra att ha i åtanke ;-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 10, 2017 4:09 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Fick nya svetsändar till kardanaxel med posten idag. Går välja om man ska ha 3" eller 3.5" rör men är väl kanske lika bra att köra 3.5 på en gång. Var kan man hitta sömlösa rör till rätt kurs? Tror att dom är gjorda för ett rör som är 3.5" i ytterdiameter och med 0.083" materialtjocklek
Fast iofs har jag ju inte rätt bakaxel än så skulle ju kunna använda mig av 3" nu och 3.5" när ny bakaxel är på plats och man vet alla mått(kommer inte att hända i sommar)

Bild

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 10, 2017 8:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 176
Ort: Lycksele
Använd sömmade rör, normalt sett jämnare godstjocklek=lättare att balansera och rätt ofta rakare. Kollat med Junggrens motorteknik?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 11, 2017 11:28 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Okej, det hade jag dålig koll på. Ska kolla med dom :thumbright:

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 12, 2017 2:44 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Spöat lite isbana igen och det hände en positiv sak. Hade så bra fäste att jag kunde ge nästan full gas och fick till och med WG:arna att öppna(ca 0.8 bar). Har aldrig kunnat ge mer än nån mm gas förut utan massivt hjulspinn

Bild

En negativ sak. Det är för att det slirar i lådan istället för på bakhjulen :doh:

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 12, 2017 8:31 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 278
Ort: Kisa
Men då har du ju en bra anledning att uppgradera [THUMBS UP SIGN]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 23, 2017 6:46 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4942
Ort: Lykksällä
Se den här filmen först: https://www.youtube.com/watch?v=qtkpKxHFxd0

Köp sen Bilsport, är jag som skrivit :D
Bild

Extra roligt då jag även hjälpt till med bygget

Kan väl ta ett litet räkneexempel som kändes fel att ta med i artikeln, men som förklarar varför det blev ett sånt bygge

Man får ge ca 45k för en LS1 med låda och bakaxel
En sliten Camaro med LS1 går att hitta för 50k
För 1k så har man en Volvo 740 med fungerande drivlina
Banka och dona lite
Sen säljer man bygget efter några timmar på Blocket för 100k

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 503 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010