Steve fixar
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Det är min tredje 70-73 med RS-front och så har jag ägt en -68 och en Camarokopia(firebird ) från -69 så man kan nog nästan påstå det
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Fick mitt VEMS(tack mattias!) och lite andra saker idag..
Vad bör man ha för dimension på rörböjarna om man ska bygga ett grenrör?
Var köper man fuelrail-ämnen och vilken dimension bör man ha?
Vad bör man ha för dimension på rörböjarna om man ska bygga ett grenrör?
Var köper man fuelrail-ämnen och vilken dimension bör man ha?
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Gött! Jag byggde mina grenrör med 48,3x2,6 tubrör böjar. Vad har du för dimension på avgasventilen? Fuelrail ämnen kan du köpa bjprace.se.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Roman har iaf.Steve skrev:Var köper man fuelrail-ämnen och vilken dimension bör man ha?
http://turbobanditen.se/shop/?cat_id=66&head_id=24" onclick="window.open(this.href);return false;
BJPRace är det väl sämre med nuförtiden...
(Gamla sidan: http://www.bjprace.se/fuelrail/fuelrail.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
EDIT;
Fastnade lite för detta:
Butiker:
http://www.rossmachineracing.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.summitracing.com/search/Part ... Rank%7cAsc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://alutech.se/?do=viewitem&id=fuelrail1" onclick="window.open(this.href);return false;
Inspiration:
http://www.sdsefi.com/techrail.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vestgote.se/saab/900t8/megas ... gorail.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=66715" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Tack för tipsen!
Bjprace har slutat med fuelrail-ämnen
Har googlat lite och många verkar köra med 1 5/8" primär-rör i USA, men avgasporten är ju lite större än så på en BB. Funkar det bra att göra ett kort konat rör och sen köra 48,3 efter det, eller stryper det?
Vet inte så mycket om motorn än(den ska isär i vinter), ska vara en 396 som är borrad till typ 402. -290-toppar(vet inte om det är gjort nåt med dom), weiand stealth-insug, fick med en lapp där det står:
Spec kam Ch BB
244* - 254*
110*
,575" - ,603"
men är inte hundra på att det är den kammen som sitter i
Vad ska man satsa på för turbo? Har en GT47 från en FH16 550 liggandes, typ 70 in, 83 ut, AR 1.27 på avgashuset, T6-fläns
Bjprace har slutat med fuelrail-ämnen
Har googlat lite och många verkar köra med 1 5/8" primär-rör i USA, men avgasporten är ju lite större än så på en BB. Funkar det bra att göra ett kort konat rör och sen köra 48,3 efter det, eller stryper det?
Vet inte så mycket om motorn än(den ska isär i vinter), ska vara en 396 som är borrad till typ 402. -290-toppar(vet inte om det är gjort nåt med dom), weiand stealth-insug, fick med en lapp där det står:
Spec kam Ch BB
244* - 254*
110*
,575" - ,603"
men är inte hundra på att det är den kammen som sitter i
Vad ska man satsa på för turbo? Har en GT47 från en FH16 550 liggandes, typ 70 in, 83 ut, AR 1.27 på avgashuset, T6-fläns
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Se där, jag köpte mina från Racepartsolutions i landet över pölen men såg att BJP hade förut iaf.
Hmm, jag vet inte om jag missupfattar dig. Menar du om 48,3 stryper eller 1-5/8" ? 1-5/8 är ju bara 42mm och det verkar väl litet på en bigblock tycker jag. Är avgasporten rund?
Vad har du för effektmål?
Se till att få stort avgashus med så stor volym på motorn, din drivlina kommer att protestera sen med allt vrid.
Edit: Såg att dom var rektangulära på flänsen. Kör 48,3 hela vägen och fixa en övergång från rektangulärporten till det runda röret.
Hmm, jag vet inte om jag missupfattar dig. Menar du om 48,3 stryper eller 1-5/8" ? 1-5/8 är ju bara 42mm och det verkar väl litet på en bigblock tycker jag. Är avgasporten rund?
Vad har du för effektmål?
Se till att få stort avgashus med så stor volym på motorn, din drivlina kommer att protestera sen med allt vrid.
Edit: Såg att dom var rektangulära på flänsen. Kör 48,3 hela vägen och fixa en övergång från rektangulärporten till det runda röret.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Är verkligen inte mycke plats över i motorrummet, fastän det ser ut så på bilderna..
Stormotorn gör att allt annat ser så litet ut
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Du behöver ju minst min bw s480sx4
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Steve fixar (nu med en annan Camaro, start på sida 3)
Får bli som det blir nu, har inte råd med annat just nu
Började lite med grenrören i helgen, hade egentligen inte tänkt göra det så jag fick materialbrist. Men två rör per sida hann jag göra. Började med att tillverka en grej för att pressa ut rören så som passade bättre mot flänsarna..blev lite vekt men funkade hyfsat
Nån grenrörsbyggare blir jag då aldrig, får hålla på och mixtra bra länge för att få det att likna nånting(och jämfört med andras grenrör liknar det ändå skit). Så här nånting blir början iaf
Började lite med grenrören i helgen, hade egentligen inte tänkt göra det så jag fick materialbrist. Men två rör per sida hann jag göra. Började med att tillverka en grej för att pressa ut rören så som passade bättre mot flänsarna..blev lite vekt men funkade hyfsat
Nån grenrörsbyggare blir jag då aldrig, får hålla på och mixtra bra länge för att få det att likna nånting(och jämfört med andras grenrör liknar det ändå skit). Så här nånting blir början iaf
Re: Steve fixar
Klippte ihop en timelapse-film när jag lyfte ut motorn ur Camaron. Första jag har gjort så ha inte så höga förväntningar
http://www.youtube.com/watch?v=Ih-5SW_6Wkg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=Ih-5SW_6Wkg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Steve fixar
Ser bra ut med grenrören! Var ska du dra ut downpipen?
Kul med fler Camaros med turbo!
/David
Kul med fler Camaros med turbo!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Steve fixar
Planen är att dra ut downpipen bakom framdäcket, men att även ha ett vanligt system inkopplat så jag kan plugga röret som kommer ut där fram
Fast jag får se, är inte ens hundra på att jag ska ha turbo
Fast jag får se, är inte ens hundra på att jag ska ha turbo
Re: Steve fixar (Camaro)
Har inte blivit nåt Camaro-skruvande alls på sista tiden, men lite annat har det iaf blivit
Kom på att vi skulle ha haft en lite roligare knuffarcupsbil, utgångsobjektet var en 745 GL med endast 55000 mil på mätaren
Tisdagkväll lackades den utomhus i -20 och lätt snöfall
Blev ju iaf lite stil på den från håll
Torsdagkväll mappades den, B230F(55000 mil), H-kam, röda saab-spridare, kina-grenrör, nån liten originalturbo och ett MS med en snabbhärva + lite diverse andra raggarlösningar
Fredagkväll skulle vi fixa det sista på bilen, bl.a. sätta fast alla kablar...och då händer det här, tre stift gick av på db37:an
Klockan var då 22, men fick tag på en kille som hade en db37 och är nååågot bättre på att löda än mig så vid 24 var den igång igen...lastat och klart kl 1 på natten och avfärd kl 6 på morgonen, tur vi var ute i god tid för en gångs skull
Kan inte säga annat än att det var en riktigt bra tävling. Bra bana, bra funktionärer och schyssta motståndare...och inte blev det sämre av att vi vann heller
Lite stryk fick hon allt, nån som har en 740 vi kan få plocka dörrar, framskärmar och kofångare av så vi har nåt att nöta på nästa tävling?
Kom på att vi skulle ha haft en lite roligare knuffarcupsbil, utgångsobjektet var en 745 GL med endast 55000 mil på mätaren
Tisdagkväll lackades den utomhus i -20 och lätt snöfall
Blev ju iaf lite stil på den från håll
Torsdagkväll mappades den, B230F(55000 mil), H-kam, röda saab-spridare, kina-grenrör, nån liten originalturbo och ett MS med en snabbhärva + lite diverse andra raggarlösningar
Fredagkväll skulle vi fixa det sista på bilen, bl.a. sätta fast alla kablar...och då händer det här, tre stift gick av på db37:an
Klockan var då 22, men fick tag på en kille som hade en db37 och är nååågot bättre på att löda än mig så vid 24 var den igång igen...lastat och klart kl 1 på natten och avfärd kl 6 på morgonen, tur vi var ute i god tid för en gångs skull
Kan inte säga annat än att det var en riktigt bra tävling. Bra bana, bra funktionärer och schyssta motståndare...och inte blev det sämre av att vi vann heller
Lite stryk fick hon allt, nån som har en 740 vi kan få plocka dörrar, framskärmar och kofångare av så vi har nåt att nöta på nästa tävling?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 55
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 4:47 pm
- Ort: Lycksele/Luleå
Re: Steve fixar (Knuffarcupen Jörn)
Denna kommer att rull in till lse på fredag.
Kan vara nått att plocka delar ifrån
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=72019" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan vara nått att plocka delar ifrån
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=72019" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingen dör oskuld, Livet knullar alla.
Re: Steve fixar (Knuffarcupen Jörn)
Den kostar ju typ 10 ggr mer än vi lagt ut på våran så det känns inte så värt