Sida 1 av 49
Steve fixar
Postat: ons apr 20, 2011 9:47 pm
av Steve
Köpte mig en mellangrön 242:a för några månader sen, ena framskärmen var intryckt ordentligt och den var besiktad med några tvåor
- 262_1.jpg (34.71 KiB) Visad 3087 gånger
Skärmen grovriktades och jag fixade tvåorna och sen såg den så här sportig ut
- 262_2.jpg (66.92 KiB) Visad 3087 gånger
Den grymma B21:an gick faktiskt riktigt fint...men som vanligt vill man ju ha nåt annat
- 262_3.jpg (51.08 KiB) Visad 3087 gånger
Så lite amerikanskt gjutjärn fick ta plats
- 262_4.jpg (51.69 KiB) Visad 3087 gånger
Men åttan sänkte jag bara ner i motorrummet för nöjes skull, jag hade ju redan bestämt mig för att bygga nåt riktigt ovanligt
, en 240 med M50B25
- 262_5.jpg (68.64 KiB) Visad 3087 gånger
Lite motorfästen byggdes
- 262_6.jpg (58.5 KiB) Visad 3087 gånger
- 262_7.jpg (63.24 KiB) Visad 3087 gånger
Växellådsfäste med kardanring + även en bakre kardanring samt 740 stödlager infällt i original 240-fästet, notera även fullflödes-avgassystemet...original 240 med 2 burkar
- 262_8.jpg (61.98 KiB) Visad 3087 gånger
- 262_9.jpg (64.99 KiB) Visad 3087 gånger
Byggde om kopplingspedalen och monterade hydraulisk koppling
- 262_10.jpg (32.56 KiB) Visad 3087 gånger
- 262_11.jpg (58.91 KiB) Visad 3087 gånger
Monterade batterilåda
- 262_12.jpg (40.36 KiB) Visad 3087 gånger
Hembränningsapparaten, Holley blå-pumpen suger från originalarmaturen och matar catchtanken
- 262_13.jpg (58.61 KiB) Visad 3087 gånger
Fick rotera lite av kylarbalken för att fästena skulle passa bättre till min Griffin alu-kylare
- 262_14.jpg (42.22 KiB) Visad 3087 gånger
Monterade även en IC när jag liks höll på
- 262_15.jpg (67.95 KiB) Visad 3087 gånger
Stealth IC-fästen i övre kylarplåten
- 262_16.jpg (61.82 KiB) Visad 3087 gånger
Börjar likna nåt nu, har kört ca 10-15 mil med den nu, dock med trasig LMM...men den tänker jag inte byta..
- 262_17.jpg (63.34 KiB) Visad 3087 gånger
..för i veckan fick jag ett paket i posten som innehöll nästa projekt i bilen (hur ska detta gå?
)
- 262_18.jpg (33.52 KiB) Visad 3087 gånger
Re: Steve fixar (242)
Postat: ons apr 20, 2011 10:55 pm
av Granlund
Fräsigt!
Det kommer bli en rolig sleeper.
Jag är lite avundsjuk på motorummets storlek i 240in;)
Re: Steve fixar (242)
Postat: tor apr 21, 2011 8:58 am
av Jens Gustavsson
Re: Steve fixar (242)
Postat: tor apr 21, 2011 10:22 am
av mattias
Spännande! Snyggt att du redan jobbat bort detaljer som blir nödvändiga senare, blir som inga tveksamheter.
Den blir lagom diskret också, om inte ljudet avslöjar den..
Re: Steve fixar (242)
Postat: tor apr 21, 2011 12:24 pm
av Stener
Re: Steve fixar (242)
Postat: tor apr 21, 2011 1:21 pm
av Jonas Ohlsson
kul sleepers
Re: Steve fixar (242)
Postat: lör apr 23, 2011 9:48 pm
av Steve
Gick bättre med installationen än jag trodde...nu går den iaf starta men det är mycket småfix med sprutet kvar
Re: Steve fixar (242)
Postat: lör apr 30, 2011 11:41 am
av Steve
Original 242 -76 färddator
Re: Steve fixar (242)
Postat: lör apr 30, 2011 3:55 pm
av Brag-Jr
ball bil och rätt motorval
Re: Steve fixar (242)
Postat: sön maj 08, 2011 7:40 pm
av Steve
Kopplade in ett par shiftlights, original 240
http://www.youtube.com/watch?v=vTZ5y1HOurM" onclick="window.open(this.href);return false;
(varvräknaren är dock död)
Re: Steve fixar (242)
Postat: sön maj 08, 2011 9:05 pm
av mattias
Prova även funktionen för "check engine / warning light", den kan vara praktisk!
Varvräknaren på en sån här fin gammal bil kan behöva en flyback-spänning för att kicka igång, görs enklast genom att du kopplar jord-sidan av solenoiden på ett relä mellan varvräknaren och en ledig tändutgång på VEMS:et.
Re: Steve fixar (242)
Postat: sön maj 08, 2011 9:13 pm
av Lepsyl
Tycker det var lite synd att inte åttan fick sitta i men förövrigt ser det riktigt schyst ut
Riktigt snygg med ic fästena som såg ut som dom likagärna kunde vara original.
Re: Steve fixar (242)
Postat: ons maj 11, 2011 2:00 pm
av Deztallica
Klockren!
Re: Steve fixar (242)
Postat: tor maj 12, 2011 6:23 pm
av Steve
mattias skrev:
Varvräknaren på en sån här fin gammal bil kan behöva en flyback-spänning för att kicka igång, görs enklast genom att du kopplar jord-sidan av solenoiden på ett relä mellan varvräknaren och en ledig tändutgång på VEMS:et.
Det där får du gärna förklara mer utförligt hur man gör, fattar inte hur jag ska koppla reläet
Re: Steve fixar (242)
Postat: fre maj 13, 2011 10:06 am
av Stener
Snyggt kopplat för varvräknaren. Gillar stealth