Steve fixar
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Även jag hade problem med biltemas mätare. Jämförde med kompisen som hade en likadan och när man slår på 12v till den skall den ligga på 0 bar. Min låg under detta vilket var ca - 2 bar vilket även var ca det den visade för lite. Kör med en AEM nu och jämfört och den visar rätt.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Har för mig att jag tänkte på de också, att den ligger inte på 0 med tändning på och motor av
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Fick lite gjort i helgen, men givetvis ska det jävlas också
Började med att byta spridare till Siemens 875cc, och eftersom dom är längre så blev det modfiering av fuelrail också då den började ta i huven. Fick även byta spridarkontakter
När jag kapade ner fuelrailen för att göra den lägre fick jag se lite amerikansk kvalité. Det där är röret som kommer från pumpen, täckte typ hälften av röret det gick in i....fast dom räcker ju ändå till 1000+ hk som dom är
Ändrare reqfuel och startade och den gick minst lika bra som förut. Sen blev det byte av skiftplåt i växelspaken då det är vända lägen i nya lådan. Var väldigt enkel att byta
Nya turbinen är en Hughes GM35 med 3500 i stall. Lär inte funka o långa loppet men man måste väl börja nånstans
Nya lådan är kortare än den gamla så fick bygga om balken och göra nytt fäste för kudden som följde med utan att jag visste om att den skulle göra det, tack tack. Har nog aldrig köpt nåt som varit lika bra paketerat förut heller
Sen monterade jag lite slangar och så och skulle skruva turbinen mot flexplattan och det var då det började skita sig. Den gick inte ända emot och var för stor spalt för att bara bricka ut den. Så det blev att ta ner lådan igen, sen svarva av distansen man har mellan turbin och flexplatta när man kör LS med vanlig äldre turbin. Men där glömde jag tänka efter före så den delade sig på mitten
Ringde efter Kirre som fick hjälpa mig att svarva en ny
Men givetvis tog vi för mycke när vi skulle svarva det sista (vi skyller på glappande skjutmått) så det blev att svarva upp ännu mer och svarva till en hylsa för att få ner måttet igen. Syns om man kollar noga på bilden
Provsatt även i kompisens Camaro epa-bygge och nu förstår jag varför det finns targaluckor
Började med att byta spridare till Siemens 875cc, och eftersom dom är längre så blev det modfiering av fuelrail också då den började ta i huven. Fick även byta spridarkontakter
När jag kapade ner fuelrailen för att göra den lägre fick jag se lite amerikansk kvalité. Det där är röret som kommer från pumpen, täckte typ hälften av röret det gick in i....fast dom räcker ju ändå till 1000+ hk som dom är
Ändrare reqfuel och startade och den gick minst lika bra som förut. Sen blev det byte av skiftplåt i växelspaken då det är vända lägen i nya lådan. Var väldigt enkel att byta
Nya turbinen är en Hughes GM35 med 3500 i stall. Lär inte funka o långa loppet men man måste väl börja nånstans
Nya lådan är kortare än den gamla så fick bygga om balken och göra nytt fäste för kudden som följde med utan att jag visste om att den skulle göra det, tack tack. Har nog aldrig köpt nåt som varit lika bra paketerat förut heller
Sen monterade jag lite slangar och så och skulle skruva turbinen mot flexplattan och det var då det började skita sig. Den gick inte ända emot och var för stor spalt för att bara bricka ut den. Så det blev att ta ner lådan igen, sen svarva av distansen man har mellan turbin och flexplatta när man kör LS med vanlig äldre turbin. Men där glömde jag tänka efter före så den delade sig på mitten
Ringde efter Kirre som fick hjälpa mig att svarva en ny
Men givetvis tog vi för mycke när vi skulle svarva det sista (vi skyller på glappande skjutmått) så det blev att svarva upp ännu mer och svarva till en hylsa för att få ner måttet igen. Syns om man kollar noga på bilden
Provsatt även i kompisens Camaro epa-bygge och nu förstår jag varför det finns targaluckor
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Drygt med lite backslag, men gick ju o fixa iaf
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Hoppas du ha kaste bort skjutmåttet
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Daniel Ingemarsson
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Eslöv/Åhus
0703288947
E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Började helgen med att bygga en ny provisorisk mellanaxel då jag troligen kommer att byta till nån stadigare bakaxel framöver. Tyvärr blev den nog inte så bra då bilen vill vibrera över 70
Golvmattan blev för liten när jag höjde tunneln + att den är från en kombi så saknas lite tyg vid baksätet så jag köpte lite balkongmatta och skarvade in
Ser inte så bra ut på bilden, men man tänker inte alls på att den är lappad nu när stolar m.m. sitter i
Fixade lite mer småsaker sen kändes den rätt färdig för provkörning och vi funderade på att köra till Umeå på Max, men 12 mil enkel väg i snöoväder kändes jobbigt med oprovad bil så blev att jag skjutsade ett par folkölsdrickande kompisar runt byn i 2-3 timmar istället Känns som den kommer att bli riktigt skoj!
Sen idag var jag och handlade på ICA och då kör man ju givetvis 240. Måste nog investera i en motorvärmare
Golvmattan blev för liten när jag höjde tunneln + att den är från en kombi så saknas lite tyg vid baksätet så jag köpte lite balkongmatta och skarvade in
Ser inte så bra ut på bilden, men man tänker inte alls på att den är lappad nu när stolar m.m. sitter i
Fixade lite mer småsaker sen kändes den rätt färdig för provkörning och vi funderade på att köra till Umeå på Max, men 12 mil enkel väg i snöoväder kändes jobbigt med oprovad bil så blev att jag skjutsade ett par folkölsdrickande kompisar runt byn i 2-3 timmar istället Känns som den kommer att bli riktigt skoj!
Sen idag var jag och handlade på ICA och då kör man ju givetvis 240. Måste nog investera i en motorvärmare
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Visst finns det nåt trick med slangklämma för att balansera och krita för att märka ut hur slangklämman skall sitta? Har för mig att jag läst nåt sånt nånstans.
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Tror helt enkelt att den är för dåligt tillverkad
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Hur mycket kast fick du på den? Slangklammer funkar fint att balansera med. Upp på pallbockar & håll en krita brevid när polarn gasar upp den lite.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Jag får nog kolla så, men tillverkningen var inte ens av folkracestandard så siktar kanske på nåt nytt Ena svetsänden var inte riktigt 100 heller
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Var noga med att uppge reg-nr sen när du beställer motorvärmare, annars är risken stor att du inte får något som passar
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Just det där med regnr är viktigt verkar det som, särskilt när man ska köpa en multiribrem till en -55 cheva med en -89 motor och diverse pumpar eliminerade
Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8
Låter som ni varit på Mekonomen i Lycksele
Lite härligt låter den ändå, men behöver en mappning och mer gasning
https://www.youtube.com/watch?v=IAsaxq2BKN4
Lite härligt låter den ändå, men behöver en mappning och mer gasning
https://www.youtube.com/watch?v=IAsaxq2BKN4