Steve fixar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av david945 »

Även jag hade problem med biltemas mätare. Jämförde med kompisen som hade en likadan och när man slår på 12v till den skall den ligga på 0 bar. Min låg under detta vilket var ca - 2 bar vilket även var ca det den visade för lite. Kör med en AEM nu och jämfört och den visar rätt.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Har för mig att jag tänkte på de också, att den ligger inte på 0 med tändning på och motor av
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Fick lite gjort i helgen, men givetvis ska det jävlas också

Började med att byta spridare till Siemens 875cc, och eftersom dom är längre så blev det modfiering av fuelrail också då den började ta i huven. Fick även byta spridarkontakter

Bild

När jag kapade ner fuelrailen för att göra den lägre fick jag se lite amerikansk kvalité. Det där är röret som kommer från pumpen, täckte typ hälften av röret det gick in i....fast dom räcker ju ändå till 1000+ hk som dom är :)

Bild

Ändrare reqfuel och startade och den gick minst lika bra som förut. Sen blev det byte av skiftplåt i växelspaken då det är vända lägen i nya lådan. Var väldigt enkel att byta

Bild

Nya turbinen är en Hughes GM35 med 3500 i stall. Lär inte funka o långa loppet men man måste väl börja nånstans

Bild

Nya lådan är kortare än den gamla så fick bygga om balken och göra nytt fäste för kudden som följde med utan att jag visste om att den skulle göra det, tack tack. Har nog aldrig köpt nåt som varit lika bra paketerat förut heller :thumbright:

Bild

Sen monterade jag lite slangar och så och skulle skruva turbinen mot flexplattan och det var då det började skita sig. Den gick inte ända emot och var för stor spalt för att bara bricka ut den. Så det blev att ta ner lådan igen, sen svarva av distansen man har mellan turbin och flexplatta när man kör LS med vanlig äldre turbin. Men där glömde jag tänka efter före så den delade sig på mitten :doh:
Ringde efter Kirre som fick hjälpa mig att svarva en ny

Bild

Men givetvis tog vi för mycke när vi skulle svarva det sista :doh: (vi skyller på glappande skjutmått) så det blev att svarva upp ännu mer och svarva till en hylsa för att få ner måttet igen. Syns om man kollar noga på bilden

Bild

Provsatt även i kompisens Camaro epa-bygge och nu förstår jag varför det finns targaluckor :roll: :hihi:

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Klabbe Persson »

Drygt med lite backslag, men gick ju o fixa iaf :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Kirre »

Hoppas du ha kaste bort skjutmåttet :angryfire: :angryfire: :angryfire: :angryfire: :angryfire:
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: ons aug 24, 2011 3:46 pm

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Fluff »

:thumbright:
Daniel Ingemarsson

Eslöv/Åhus

0703288947

E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Började helgen med att bygga en ny provisorisk mellanaxel då jag troligen kommer att byta till nån stadigare bakaxel framöver. Tyvärr blev den nog inte så bra då bilen vill vibrera över 70

Bild

Golvmattan blev för liten när jag höjde tunneln + att den är från en kombi så saknas lite tyg vid baksätet så jag köpte lite balkongmatta och skarvade in

Bild

Ser inte så bra ut på bilden, men man tänker inte alls på att den är lappad nu när stolar m.m. sitter i

Bild

Bild

Fixade lite mer småsaker sen kändes den rätt färdig för provkörning och vi funderade på att köra till Umeå på Max, men 12 mil enkel väg i snöoväder kändes jobbigt med oprovad bil så blev att jag skjutsade ett par folkölsdrickande kompisar runt byn i 2-3 timmar istället 8) Känns som den kommer att bli riktigt skoj!

Sen idag var jag och handlade på ICA och då kör man ju givetvis 240. Måste nog investera i en motorvärmare :P

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Thunderbo1t »

:thumbright:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av dsimila »

Visst finns det nåt trick med slangklämma för att balansera och krita för att märka ut hur slangklämman skall sitta? Har för mig att jag läst nåt sånt nånstans.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Tror helt enkelt att den är för dåligt tillverkad :P
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Robert Markström »

Hur mycket kast fick du på den? Slangklammer funkar fint att balansera med. Upp på pallbockar & håll en krita brevid när polarn gasar upp den lite.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Jag får nog kolla så, men tillverkningen var inte ens av folkracestandard så siktar kanske på nåt nytt :) Ena svetsänden var inte riktigt 100 heller
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Ersviken »

Var noga med att uppge reg-nr sen när du beställer motorvärmare, annars är risken stor att du inte får något som passar :hihi:
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Kjelle »

Just det där med regnr är viktigt verkar det som, särskilt när man ska köpa en multiribrem till en -55 cheva med en -89 motor och diverse pumpar eliminerade :whistle:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Inlägg av Steve »

Låter som ni varit på Mekonomen i Lycksele :)

Lite härligt låter den ändå, men behöver en mappning och mer gasning :)
https://www.youtube.com/watch?v=IAsaxq2BKN4
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar