Sida 30 av 48

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön jan 01, 2017 12:53 pm
av Steve

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön jan 01, 2017 5:32 pm
av Truls_Nordahl
Väldigt underhållande projekttråd. Många järn i elden här och en del sidor att plöja genom. :D

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön jan 22, 2017 10:34 pm
av Steve
Här händer det inte mycket. Kör bilen nästan dagligen då temperaturen håller sig varmare än -10 då jag inte har nån motorvärmare...än.
Förstår inte hur man ska kunna köra med mindre motor än så här sen? :P

Fnulade ihop en liten text igen för ett tag sen som är med i nyaste Power

Bild

Även hjälpt kompisen en massa med sitt epa-bygge. Kommer troligen ett reportage i Bilsport om nåt tag

Bild

Är faktiskt lite kul att skriva och hålla på så har ni nåt kul på gång som inte är alltför långt bort(i norrländska mått mätt) från Lycksele så kan ni ju skicka ett PM. Får gärna vara nån kul historia bakom bygget eller så och man får inte vara rädd för att det skämtas om en i texten :)

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: mån jan 30, 2017 10:48 pm
av Steve
Har ju två såna här dumpar i 242:an och undrar om man kan få tag i mjukare fjädrar nånstans billigt? Och vilken hårdhet bör man ha?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/du ... lver-.html

[GNÄLL]
"Mycket bra kvalité" Pffft! :thumbdown:
Styrningen i dom är för lång så den öppnar knappt nånting...men det spelar väl liten roll då fjädern är så styv att den aldrig öppnar
Blev inte så impad av den när jag öppnade upp den heller
Första gången jag blivit besviken på det jag köpt från KL
[/GNÄLL]

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: tis jan 31, 2017 12:00 pm
av Robert Markström
Kanske dags för en burgare då? :lol:

Köpte & satte en sån på polarens 940, från biltema. Deras var en exakt kopia på Tialen. Jag putsade ned
styrningen en bit för som du säger så är den för lång & bottnar så kolven öppnar it helt. På biltema fick
man med en mjukare & en hård som var monterad i dumpen. Med ditt monstervacum borde den väl öppna?

Jag köpte ju en Kinesisk tial Q som inte funkade alls, där var kolven för kort så den täta it mot
sätet i huset så de fick svarvas ur lite. Men då å andra sidan så öppnade den helt istället så jag behövde
inte korta styrningen :hihi: Jag fick även där med 4 olika fjädrar!

Detta är den tidiga Tial versionen, nyare heter Tail Q.

600:- för 2st fraktat & klart :arrow:

https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 233c7edf8f

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: ons feb 01, 2017 10:07 pm
av Mattias Hahlin
Vi hade två sånna på 7an. Öppnade inte alls med för hårda fjädrar så vi kapade dem på mitten helt enkelt! :thumbright:

När dumpen ligger lös i handen skall det gå "rätt enkelt" att trycka in ventilen, och på tomgång ska den stå och klappra lite. Så fort du slår på lite gas och minskar vacuumet lite så ska den stänga. Då är du hemma. Lycka till! :twisted:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: tor feb 02, 2017 12:13 am
av Steve
Bra tips där! :thumbright:

Jag kortade styrningarna och putsade upp dumparna lite invändigt innan jag monterade dom men fjädrarna var så styva att man orkade inte rubba kolvarna en millimeter. Tänkte jag skulle titta på det sen när jag fått igång bilen men den funkar ju bra att köra med ändå :whistle: :D
Får prova att korta fjädrarna sen

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: tor feb 02, 2017 8:36 pm
av Kjelle
Förvisso minskar förspänningen men när du kortar fjädern blir den styvare, kan vara bra att ha i åtanke ;-)

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: fre feb 10, 2017 4:09 pm
av Steve
Fick nya svetsändar till kardanaxel med posten idag. Går välja om man ska ha 3" eller 3.5" rör men är väl kanske lika bra att köra 3.5 på en gång. Var kan man hitta sömlösa rör till rätt kurs? Tror att dom är gjorda för ett rör som är 3.5" i ytterdiameter och med 0.083" materialtjocklek
Fast iofs har jag ju inte rätt bakaxel än så skulle ju kunna använda mig av 3" nu och 3.5" när ny bakaxel är på plats och man vet alla mått(kommer inte att hända i sommar)

Bild

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: fre feb 10, 2017 8:32 pm
av Kjelle
Använd sömmade rör, normalt sett jämnare godstjocklek=lättare att balansera och rätt ofta rakare. Kollat med Junggrens motorteknik?

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: lör feb 11, 2017 11:28 am
av Steve
Okej, det hade jag dålig koll på. Ska kolla med dom :thumbright:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön feb 12, 2017 2:44 am
av Steve
Spöat lite isbana igen och det hände en positiv sak. Hade så bra fäste att jag kunde ge nästan full gas och fick till och med WG:arna att öppna(ca 0.8 bar). Har aldrig kunnat ge mer än nån mm gas förut utan massivt hjulspinn

Bild

En negativ sak. Det är för att det slirar i lådan istället för på bakhjulen :doh:

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: sön feb 12, 2017 8:31 am
av Emil Sundquist
Men då har du ju en bra anledning att uppgradera [THUMBS UP SIGN]

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: tor feb 23, 2017 6:46 pm
av Steve
Se den här filmen först: https://www.youtube.com/watch?v=qtkpKxHFxd0

Köp sen Bilsport, är jag som skrivit :D

Bild

Extra roligt då jag även hjälpt till med bygget

Kan väl ta ett litet räkneexempel som kändes fel att ta med i artikeln, men som förklarar varför det blev ett sånt bygge

Man får ge ca 45k för en LS1 med låda och bakaxel
En sliten Camaro med LS1 går att hitta för 50k
För 1k så har man en Volvo 740 med fungerande drivlina
Banka och dona lite
Sen säljer man bygget efter några timmar på Blocket för 100k

Re: Steve fixar - 242 med twinturbo V8

Postat: fre feb 24, 2017 9:06 am
av fugazi
:thumbright: