Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 4:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 290 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mittmotor Golf MK2 GTi 16T
InläggPostat: tis okt 15, 2013 8:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Inlägg: 271
Ort: Tvärålund / Umeå
Halloj alla turbotokar :D
Tänkte jag skulle lägga upp mitt lilla projekt.
Håller på med att bygga om en Golf MK2 CL -85 till en mittmotorbil.
Tanken är att den skall reggas som amatörbyggt fordon.
Har även tänkt göra det lätt för mig vad gäller reservdelar o slitdelar,
därav original framvagnsbalken bak.
Mitt recept för detta bygge.

Chassie:
Mk3 framvagnsbalk fram med coilovers (Ta Tecnix till å börja med)
MK2 Framvagnbak Bak med coilovers och adaptrar så de passar i originalinfästningarna.
Halvbur med lite extra förstärkningar.
Alutank fram på framvagnsbalken.

Motor:
Golf GTi 16v KR med turbo och MS sprut.

Drivlina:
02A växellåda med virestyrning.
Hydraulisk koppling
Hemmabyggt spakställ

Bromsar:
VR6 bromsok fram
Citroen C5 fram ok baktill (Har inbyggd handbroms)
Ventilerade 280mm skivor runtom
Bromsvåg

Som bilen såg ut innan bygget.
Bild

Det som är gjort nu.
Bilen tömd på rutor, inredning o motor m.m.
Framvagnsbalken på plats bak o original hm motorn provmonterad.
Fjädringsväg o frigång för hjul och drivaxlar kollade
Bild

Skriv gärna vad ni tycker och tänker :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 15, 2013 8:35 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons jan 30, 2013 9:19 pm
Inlägg: 6
Roligt bygge ..

Har du kollat med Sfro vad dom tycker om en turbo kventerad motor med efter marknads sprut.
Ett tips ta kontakt med en Sfro gubbe . Berätta vad du har gjort o tänkt göra så sliper man
En massa irriterande ändringar i bygget.
Ska bli roligt att följa ditt bygge...

_________________
Marty Cronvall
http://www.golf-racing.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 15, 2013 8:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Inlägg: 122
Ort: Luleå
Låter som ett roligt projekt! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 15, 2013 9:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Inlägg: 271
Ort: Tvärålund / Umeå
GolfRacing-->
Eftersom det blir amatörbyggt fordon skall de inte bli problem om jag håller mig på ca 200hp.
Har snackat med Gustaf på SFRO innan jag drog igång bygget.

Mvh. Danne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 16, 2013 9:04 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1332
Ort: Umeå
Tjena Danne.

Har det inte hänt mer i sommar....så där såg det
väl ute när jag och Micke tittade förbi på vägen hem från Lse.

//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 16, 2013 9:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Inlägg: 271
Ort: Tvärålund / Umeå
Det har gått rätt sakta pga upprustningen av garaget så jag kan jobba där i vinter. Men på fredag får jag dit luftvärmepumpen så de blir varmt å gött :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 20, 2013 8:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Inlägg: 271
Ort: Tvärålund / Umeå
Nu börjar jag vara färdig med garaget så jag kan börja få nått gjort på bilen.
I torsdags blev de isolering av vinden.
Bild

I fredags blev de installation av luftvärmepumpen, fanns ingen värme alls i garaget.
Inte den bästa pumpen men tror de räcker i garaget.
Bild
Bild

Lördagen gick till å dra kabel o få upp nå fler uttag på väggarna.
Blev ett 3fas o ett gäng vanliga uttag.

Idag söndag tog jag tag i bilen å höjde bakvagnsbalken 40mm och kollade så drivaxlarna gick fria.
Fick kapa bort lite på växellådan så jag fick den lika lång som en 02a låda.
Original motorkuddar skall bytas till volvo kuddar, betydligt billigare o lättare att göra infästningar till.
Bild

drivaxlarna går just så pass fria när dämparen är max inne.
Det skall ju på genomslagsgummi oxå så det är nog ingen fara på taket.
Bild

Originalmotorn från bilen har jag som provmotor.
Bild

Detta var allt för idag, hoppas på att de blir mer gjort med bilen i veckan o till helgen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 21, 2013 9:04 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons jan 30, 2013 9:19 pm
Inlägg: 6
Det var detta jag tänkte på..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90717

_________________
Marty Cronvall
http://www.golf-racing.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 21, 2013 9:11 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5040
Ort: Lykksällä
Det där gäller "Ombyggt fordon", han ska regga som amatörbyggt

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 22, 2013 7:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Inlägg: 271
Ort: Tvärålund / Umeå
När jag testade att montera mina coilovers bak så märkte jag att (muttrarna) till fjäderspänningen tog i fälgen när den hade ca 0 i camber.
Så jag bör flytta infästningen lite in mot centrum, tänkte då att man kan göra den justerbar med en gång.
Gjorde en liten ritning på hur det är tänkt att det skall bli.
Materialet blir 5mm plåt.
Bild

Två av dessa tänkte jag ha som bussningar.
Bild

tror ni det kan funka?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 24, 2013 7:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Inlägg: 271
Ort: Tvärålund / Umeå
Nu börjar fästena bli färdiga.
Det blir en plåt på ovansidan som dammskydd.
Bild
Får se om jag får tid å börja passain plåtarna i helgen.

Tänkte köpa en huvudcylinder till kopplingen och se om jag kan konvertera virekopplingen till hydraulisk.
Vet någon om denna kan funka eller har ni någe annat alternativ.
http://www.speeding.nu/product.php?cPath=56_276_370&products_id=137

Mvh. Danne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 25, 2013 10:09 pm 
Offline
Weird creator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Inlägg: 667
Ort: Umeå
Blir ju kanonbra detta!! Hoppas man får en provtur under nästa sommar

_________________
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 26, 2013 3:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 7:29 pm
Inlägg: 46
Här har du min annons på ett turbogrenrör till 16v om det kan va nått, egentligen för rakställning men du lär ju ha gott om plats bakåt :)
Kul Projekt!
viewtopic.php?f=4&t=78097&p=566375#p566375

_________________
Erik Lundberg
Falun.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 2:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 724
Ort: Umeå
OJ , denna hade jag missat trots att jag är VW-galning.
Har massor av delar från GTi och 16V och även annat VW.

Denna ska jag följa!

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 27, 2013 6:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Inlägg: 271
Ort: Tvärålund / Umeå
Micke->>
Klart du skall få åka, kan knuffarunt dig på gården :P

lumpan66->>
Jo jag såg grenröret tidigare,
men har en del annat som måste bli färdigt innan jag börjar med motorn.

Lillen->>
Du råkar inte ha en 02A låda och vr6 spindlar o bromsar?


Nu har jag vart ut å kapat i bilen.
var tvungen att flytta in de övre dämparinfästningarna så man får cambern åt rätt håll.
Passadepå att göra dem justerbara :)

Bild

Bild

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 290 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010