Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
Hej på er,
Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd på mitt bygge. Främst för att jag jämfört med de flesta här på forumet är sämst på att meka och dels för att någon förhoppningsvis hojtar till när jag gör helt åt skogen för fel.
Köpte bilen när jag var 17år, mekade några år med den och startade den faktiskt 1 gång innan det var dags för studier. Bilen åkte in i ett gammalt garage fram tills dess att jag blev 26 och kände att det var dags att ta tag i skiten.
När jag hämtade den insåg jag att jag som 17åring inte hade några större talanger för bilmek. Allt är ihop-knepat och klåpat. Hade dessutom haft inbrott i garaget med uppbänd huv, klippta kablar och stulen ratt som resultat.
Bara riva isär och göra om och förhoppningsvis göra lite mer rätt än förra gången.
Bilen var renoverad av ägaren före ägaren före mig. Då besiktigad med B20. Det står alltså utbytt motor i pappren.
Bilen väger 940kg i pappren. Den har glasfiberskärmar runt om och saknar inredning.
Har satt ett blygsamt mål att få motorn att snurra i bilen innan sommaren. Får se hur det går...
Här står den, i samma odugliga skick som jag lämnade den för 9 år sedan.
Förvånansvärt lite rost på skivorna, förvånansvärt hårt satt de trots förvånansvärt lite rost.
Solljus, här i lackkulören "9års damm".
I röven sitter en B21 med turbo. Snett monterad intercooler för äkta bonnmekskänsla. Antagligen lättaste sättet att montera skiten enligt 17åriga jag.
Motorstyrningen är ett MS 2.2 sk. lassesprut. Vilket innebär ca 0 dokumentation. Har någon lyckats lista ut vad som behöver lödas om eller ändras för att även styra tändning med detta så hojta gärna till.
Började med att banka till huvlåset. så att huven gick att stänga.
Motorn utan snedmonterad IC. Det finns en Matias här på forumet som saknat en bränsletrycksmätare några år. Nu vet du vart den varit...
Bosch 0 280 155 830 - 391cc/min @ 3,8 bar. Borde utan problem räcka till de runt 200hk som jag tänkt i bilen till att börja med.
Hade aldrig sett dessa innan. Torx med extra pinnar?
ca 10s googlande ledde till nedstående inköp och 2st demonterade drivaxlar.
Turbon. Ser ut som att vingarna ätit något. Bör impellern bytas eller räcker det med att slipa till dem?
Bonnalyftet-2000!
Gula dämpare är rejs!
Kabelhärvan är nog det jag skäms mest över att tvingas erkänna att jag gjort själv. Inte en enda lödning. Allt är klämt ihop med blåa klämgrejer och kablar i olika dimensioner, färger och former. Kan mycket väl vara anledningen till att bilen endast startade en gång.
Aset ur bilen.
Tändspole till 740 turbo.
Renoverade bromsarna. Damaskerna var trasiga vilket gjorde att kolvarna hade rostat fast lite.
Tryckluft-skruvstäd-tryckluft-skruvstäd....
Motorn i motorbock.
A-kam... Enligt jobbarkompisen sämsta skiten på en sugmotor men han kunde inte säga hur den beter sig på en turbo?
Med mitt blygsamma mål på 200hk borde den inte sätta begränsningar?
Fördelare till volvo 240. Denna skall bytas om jag lyckas lista om man kan styra tändning med mitt sprut. I så fall blir det en med Hall-givar i. Annars har jag inte undersökt vad som krävs.
Tog med två jobbarkompisar till garaget som hjälpte till att döma ut blocket.
Topp 531 med rejält urtagna förbränningsrum.
Hemlig slang som går ned i tråget... sitter den fel? vad har den annars för funktion?
Mycket klegg i oljan. Inga metalldelar som tur är.
Ska troligtvis hämta ett block i helgen så att jag kan börja sätta ihop saker igen.
Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd på mitt bygge. Främst för att jag jämfört med de flesta här på forumet är sämst på att meka och dels för att någon förhoppningsvis hojtar till när jag gör helt åt skogen för fel.
Köpte bilen när jag var 17år, mekade några år med den och startade den faktiskt 1 gång innan det var dags för studier. Bilen åkte in i ett gammalt garage fram tills dess att jag blev 26 och kände att det var dags att ta tag i skiten.
När jag hämtade den insåg jag att jag som 17åring inte hade några större talanger för bilmek. Allt är ihop-knepat och klåpat. Hade dessutom haft inbrott i garaget med uppbänd huv, klippta kablar och stulen ratt som resultat.
Bara riva isär och göra om och förhoppningsvis göra lite mer rätt än förra gången.
Bilen var renoverad av ägaren före ägaren före mig. Då besiktigad med B20. Det står alltså utbytt motor i pappren.
Bilen väger 940kg i pappren. Den har glasfiberskärmar runt om och saknar inredning.
Har satt ett blygsamt mål att få motorn att snurra i bilen innan sommaren. Får se hur det går...
Här står den, i samma odugliga skick som jag lämnade den för 9 år sedan.
Förvånansvärt lite rost på skivorna, förvånansvärt hårt satt de trots förvånansvärt lite rost.
Solljus, här i lackkulören "9års damm".
I röven sitter en B21 med turbo. Snett monterad intercooler för äkta bonnmekskänsla. Antagligen lättaste sättet att montera skiten enligt 17åriga jag.
Motorstyrningen är ett MS 2.2 sk. lassesprut. Vilket innebär ca 0 dokumentation. Har någon lyckats lista ut vad som behöver lödas om eller ändras för att även styra tändning med detta så hojta gärna till.
Började med att banka till huvlåset. så att huven gick att stänga.
Motorn utan snedmonterad IC. Det finns en Matias här på forumet som saknat en bränsletrycksmätare några år. Nu vet du vart den varit...
Bosch 0 280 155 830 - 391cc/min @ 3,8 bar. Borde utan problem räcka till de runt 200hk som jag tänkt i bilen till att börja med.
Hade aldrig sett dessa innan. Torx med extra pinnar?
ca 10s googlande ledde till nedstående inköp och 2st demonterade drivaxlar.
Turbon. Ser ut som att vingarna ätit något. Bör impellern bytas eller räcker det med att slipa till dem?
Bonnalyftet-2000!
Gula dämpare är rejs!
Kabelhärvan är nog det jag skäms mest över att tvingas erkänna att jag gjort själv. Inte en enda lödning. Allt är klämt ihop med blåa klämgrejer och kablar i olika dimensioner, färger och former. Kan mycket väl vara anledningen till att bilen endast startade en gång.
Aset ur bilen.
Tändspole till 740 turbo.
Renoverade bromsarna. Damaskerna var trasiga vilket gjorde att kolvarna hade rostat fast lite.
Tryckluft-skruvstäd-tryckluft-skruvstäd....
Motorn i motorbock.
A-kam... Enligt jobbarkompisen sämsta skiten på en sugmotor men han kunde inte säga hur den beter sig på en turbo?
Med mitt blygsamma mål på 200hk borde den inte sätta begränsningar?
Fördelare till volvo 240. Denna skall bytas om jag lyckas lista om man kan styra tändning med mitt sprut. I så fall blir det en med Hall-givar i. Annars har jag inte undersökt vad som krävs.
Tog med två jobbarkompisar till garaget som hjälpte till att döma ut blocket.
Topp 531 med rejält urtagna förbränningsrum.
Hemlig slang som går ned i tråget... sitter den fel? vad har den annars för funktion?
Mycket klegg i oljan. Inga metalldelar som tur är.
Ska troligtvis hämta ett block i helgen så att jag kan börja sätta ihop saker igen.
Senast redigerad av mekluuba den tis okt 23, 2018 12:42 pm, redigerad totalt 11 gång.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Tog en tvätt häromdagen i det härliga januarivädret.
Skönt raggarstuk utan motor och växellåda som väger ner i bak.
Och profilbilden. Riktig motivationshöjare att få bort allt gammalt damm.
Senast redigerad av mekluuba den tis jul 04, 2017 8:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Kul
Skoj modell. Blir nog frän med den motorn.
Skoj modell. Blir nog frän med den motorn.
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Fränt objekt! Thumbs up!
Ang. skruvarna på drivaxlarna så heter dessa XZN och är rätt vanliga på äldre VW och Opel.
Ang. skruvarna på drivaxlarna så heter dessa XZN och är rätt vanliga på äldre VW och Opel.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
hej häftig bil!
men ett tipps är att slänga den toppen den kan ju inte ha nån koma alls nästan? kanske därför den inte startade?
vi kör över 500hk med stdandard 531 och vi har kört rätt mycket effekt med små portade 530. med b21et kolvarna (om du nu ska ha en sån motor) så måste man plana topparna för att få användbar kompa.
ett tipps köp en B230 motor från en -90 tals 740-940 (sug eller turbo) de är oftast i väldigt bra skick om de inte har varit skruvade i, ca 2000kr kan man hitta en fin för på skroten.
obs turbon är nog billigast att ersätta med en bättre begad som inte ätit skräp och som inte glappar så mycket. helst en 940 fulltryckare td15 tror jag de heter? låg tryckarns heter 13 men är extremt liten med allt negativt som det innebär.......
mvh jens
men ett tipps är att slänga den toppen den kan ju inte ha nån koma alls nästan? kanske därför den inte startade?
vi kör över 500hk med stdandard 531 och vi har kört rätt mycket effekt med små portade 530. med b21et kolvarna (om du nu ska ha en sån motor) så måste man plana topparna för att få användbar kompa.
ett tipps köp en B230 motor från en -90 tals 740-940 (sug eller turbo) de är oftast i väldigt bra skick om de inte har varit skruvade i, ca 2000kr kan man hitta en fin för på skroten.
obs turbon är nog billigast att ersätta med en bättre begad som inte ätit skräp och som inte glappar så mycket. helst en 940 fulltryckare td15 tror jag de heter? låg tryckarns heter 13 men är extremt liten med allt negativt som det innebär.......
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Jens, 13c i både fulltryck och lättryck
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Fränt projekt! Lite i stil med Deztallica's 940 tråd på din text tycker jag, det gillas
Slangen ner i tråget går från botten på vevhusventialtionsburken och ned under oljenivån, så den sitter rätt. Dock ser den lite vissen ut, nya mjuka finns på volvo
Slangen ner i tråget går från botten på vevhusventialtionsburken och ned under oljenivån, så den sitter rätt. Dock ser den lite vissen ut, nya mjuka finns på volvo
Tommy Landholm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
ok jag är dålig på standard turbo grejor men vist fans det en 15-16 på vissa fulltryckare? eller blandar jag ihop det med 850 vit motorn? jag som tycker en mitzu 19 ser grymt liten ser väll ingen skilnadJoakim Borg skrev:Jens, 13c i både fulltryck och lättryck
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Tack, då får jag skaffa en ny om inte nya motorn har en hel.T Landholm skrev: Slangen ner i tråget går från botten på vevhusventialtionsburken och ned under oljenivån, så den sitter rätt. Dock ser den lite vissen ut, nya mjuka finns på volvo
Jens: Turbon glappar inte. Jag Mailade en turbosnubbe på jobbet med bild och fick svaret att det är en "Det finns några olika möjligheter…den kan antingen suttit på en 23HT (TD04HL-16T) motor T5R 300hk eller 24LT(TDO4HL-12T) S/V40 2.0T 230hk ….dom såg identiska ut."
Mätte inloppet till ca 41mm, googlade snabbt men hittade inget vettigt, väntar på svar ang. exakt modell.
Det låter på dina investeringsplaner för mig som att jag skall sätta effektribban betydligt högre än jag gjort...
Tack för alla kommentarer, det ger motivation till kvällens garagebesök.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
td04 15T ska ha 42/56mm kompressor in
td04 16T/43.4/56mm
td04 13t 38.3/51mm
men är kompressorn skadad så flödar den nog inte så bra.
jag ha nya TD04 19T på lager annas med 46/58mm kompressor men du kanske spränger budgeten då? den räcker till 300 riktiga hk! pm om du vill veta vad ett bra pris är.
du kan kapa av den slangen och sen porta bort mellan väggarna i plast burken då slänger den inte ut oljan på höga varv men du ska ju inte varav så mycket så det kanse inte är nödvändigt? läs mer om den slangen i dyno tråden med min test B230 på 673hk.
mvh jens
td04 16T/43.4/56mm
td04 13t 38.3/51mm
men är kompressorn skadad så flödar den nog inte så bra.
jag ha nya TD04 19T på lager annas med 46/58mm kompressor men du kanske spränger budgeten då? den räcker till 300 riktiga hk! pm om du vill veta vad ett bra pris är.
du kan kapa av den slangen och sen porta bort mellan väggarna i plast burken då slänger den inte ut oljan på höga varv men du ska ju inte varav så mycket så det kanse inte är nödvändigt? läs mer om den slangen i dyno tråden med min test B230 på 673hk.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Välkommen Viktor
det var trevligt att se den gamle besten igen.....
det var trevligt att se den gamle besten igen.....
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Här kommer en liten update. Jadu Lidenfors, denna gången kanske den får se solljus, vem vet..
Vart å fixat ny motor. Räknar med monstereffekt så jag köpte på mig en B200K.
Skämt å sido, en B230E är det. Gått 11 000 och gick som en klocka innan den revs ur enligt förra ägaren. Den har bra komp och går runt utan missljud.
Satte ner den i motorstativet och rev av allt krimskrams!
Nått stolpskott har flyttat fördelaren och satt en frostplugg i hålet. Får titta på det. Är det samma balansaxel på B21an? I så fall kan man flytta över den... eller är det så bra att det är kuggar under frostpluggen? Nästa steg är att tvätta motorn och riva av toppen och se vad för nått gött jag hittar!
Fick slakta belysningen för att mäta upp volymen på förbränningsrummen. Hade inget fett men autosol funkar bra som tätning. Mätte upp 2st och de hamnade på 65 resp. 68cc. Ska mäta upp alla 4 lite mer exakt.
Om jag räknat rätt.... Så borde någon mm planing samt alla förbränningsrum upptagna till 68cc ge mig bra komp. ca 8,64.
B230FT har 8,7 och någon på volvo har antagligen tänkt mer än de 10min jag lade på komptänk innan hen beslutade 8,7.
Över och ut.
Vart å fixat ny motor. Räknar med monstereffekt så jag köpte på mig en B200K.
Skämt å sido, en B230E är det. Gått 11 000 och gick som en klocka innan den revs ur enligt förra ägaren. Den har bra komp och går runt utan missljud.
Satte ner den i motorstativet och rev av allt krimskrams!
Nått stolpskott har flyttat fördelaren och satt en frostplugg i hålet. Får titta på det. Är det samma balansaxel på B21an? I så fall kan man flytta över den... eller är det så bra att det är kuggar under frostpluggen? Nästa steg är att tvätta motorn och riva av toppen och se vad för nått gött jag hittar!
Fick slakta belysningen för att mäta upp volymen på förbränningsrummen. Hade inget fett men autosol funkar bra som tätning. Mätte upp 2st och de hamnade på 65 resp. 68cc. Ska mäta upp alla 4 lite mer exakt.
Om jag räknat rätt.... Så borde någon mm planing samt alla förbränningsrum upptagna till 68cc ge mig bra komp. ca 8,64.
B230FT har 8,7 och någon på volvo har antagligen tänkt mer än de 10min jag lade på komptänk innan hen beslutade 8,7.
Över och ut.
Senast redigerad av mekluuba den tis jul 04, 2017 8:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Detta kan bli intressant att följa! Lycka till med byggandet och hoppas att du får allt att lira så du får åka lite i den nu snart!
Mvh
Mvh
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Lyssna inte för mycket på dina jobbarkompisar. A-kammen är fin till 200 hästar. Mellanaxeln passar ur b21:an.
Senast redigerad av dsimila den ons jan 15, 2014 10:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Kul att någon fler bygger på 1600:an. Tycker att de är helfräna modeller. Har själv en, dock en -68. Lycka till med bygget!