Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Strandstue
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jan 18, 2009 9:36 pm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4

Inlägg av Strandstue »

Hvor har du fått tak i den du koblet bremserørene sammen?
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4

Inlägg av Robert Markström »

mercedes benz W115 har en liknande på bromskretsen bak. tror även att W123 har det.

Jag köpte mina på min lokala reservdelsbutik. borde gå att få tag på lite varstans! :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4

Inlägg av janni_ruda »

sitter även på 940 bak. sitter precis framför tanken
Johan Petersson
Strandstue
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jan 18, 2009 9:36 pm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4

Inlägg av Strandstue »

da må jeg sjekke, var det bremser fra v70 00-04mod du hadde? Har det liggende her. Hvor kjøpte du slangene?
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4

Inlägg av crillevolvo »

hur har du gjort med bromsoljebehållaren för å kunna flytta den??

annars ett riktigt fint bygge.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4

Inlägg av Robert Markström »

Har vart hårdpass i garaget hela veckan så ja skulle hinna få igång bilen så det har inte blivit så
mycket uppdaterat här tyvärr :wink:


Tog fram "skillsen" & pinnsvetsen å brände fast en retur
på vevhusburken så man slipper gorma :thumbright:
Bild



1st 3.5" davnpajp
Bild



tjuvbild på insugskanal. svårt få vettiga bilder i toppen
med min superkamera
Bild



Garagesällskap :thumbright:
Bild



En topp med Goetze packning : )
Bild



Ventilkåpan fick sig en uppfräschning!
Bild
Bild



Här började jag se ljuset i turbon :hihi:
Bild



Momentstag? nästan iaf, borde funka bra enligt mina
beräkningar :thumbright:
Bild



Mycket skrot som sitter på en motor tydligen :lol:
Bild



Blev att pressa en slang, billigare än jag trodde :thumbright:
Bild



Smed ihop en ny jordfäta till generatorn
Bild



Och sen kom vi hit. Helt färdig & redo
för provstart!
Bild



Men icke sa nicke.... :hihi:
Bild


hoppas nu bara den startar, Har ev. råkat tabba mig på en
punkt men det visar sig på några minuter när jag ger mig
ut i garget igen :|

Håller tummarna :!:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av Robert Markström »

Nä nog var jag bara paranoid :hihi:



:arrow:
Bild
Bild



Enda bakslaget hittills verkar vara en liten jävla por
i min nödlösning då min aluböjj inte dykt ner i lådan ännu.
men är detta enda strulet så är gudarna nådiga :thumbright:
Bild



Provkörning återstår imorgon så vi får se
hur mycket skenladd man får med nya grenröret.
ska även ta med laptopen då jag mistänker
att jag kommer få ändra lite i VE:n :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av hockne »

Ser mycket bra ut :)
Film senare idag då :P
Audi s4 2.2 Turbo Avant
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av c_wester »

Vilken fin Boff!!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av Robert Markström »

provkörning idag. betyg? jaaa, jag satt å skrattade första milen :hihi:

blev vansinnigt mycket bättre respons. Förut var det inga problem
med fästet eftersom den var så segspoolad så jag fick inte kilot
förrän 4500rpm 2 ans växel. nu behöver jag bara lägga dit
foten så har jag ladd : ) blev lite halkigt :mrgreen:

Dock måste det till en liten mappning då den inte går riktigt
rent. ska slänga in laptopen ikv & fara å logga en sväng
så man ser vad som försigår.

återkommer ikv med loggraport :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av dundersmurfen »

vad är de som gjort skillnaden i respons, bara grenrörs tjocklek?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av Robert Markström »

grenrör i 42mm med bättre utformad kollektor, puls split hela vägen upp till wg talriken. 3.5" dp fram
till bakaxeln. samt lite extra filad topp mot för tidigare.

Är ju som svårt säga vad som gjorde exakt vad men grenröret är nog största anledningen :thumbright:

ska ut nu på en liten loggrunda nu. fastnade vid tvn :hihi:


//robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
benzorama
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor apr 07, 2011 8:58 pm
Ort: luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av benzorama »

såg mycke fin ut då du var förbi mig
du har ett mycket fint bygge=)
ses i piteå i kväll=)
mvh henrik,
Erikssonracing,
Kan följa oss på Facebook å instagram oxå
Instagram:erikssonracing
Facebookgrupp: erikssonracing
Sponsorer sökes
sponsor
Mirror.se
Dynotech.se
Simons.se
http://Www.verktygshopen.se p&t verktyg
Kenneth o e andersson byggmaskin
http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbolover82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: mån sep 28, 2009 11:01 pm
Ort: kronoberg

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av Turbolover82 »

Ser riktigt bra ut, ska du inte bjuda på en film snutt me:)
Jag kanske är trög men de här med vajern?

Mvh
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 4/5

Inlägg av Robert Markström »

Bromsslangarna fick jag fara å pressa på en hydraulik firma, inte spec billigt :roll:

Bromsvätskebehållaren flyttades med 2 st 90g plastkopplingar från
biltema (säljes i ask med massa olika strl.) sen lite slang å ett plattjärn
som agerar hållare till behållaren. inge rocket sience :thumbright:

Ang. Wiren så är tanken att den skall skona kudden så den inte slits
utav. kostade ca 25kr att tillverka :hihi: Och det verkar funka bra
än så länge : )

Skulle på RIN träffen igår i piteå men den snöade bort :doh: man
börjar ju undra vart fan man bor egentligen :hihi: var lite tråkigt
väder med 10-15cm snösörja på E4an men jag for en sväng iaf
& drack en kopp kaffe sen hem igen. så dessa 2 veckor med stress
i garaget känns som väl investerad tid just nu :whistle:


Under testkörningen upplevde jag lite tändmissar. såg inte just nå
spec på loggarna så det enda jag kunde tänka mig var mina nya
tändkablar. bytte tillbaka till mina gamla fula å skavda kablar så
var problemet borta! varför byta något som funkar fick jag lära
mig :hihi:


Ska nu försöka få lite mil på den så man ser att allt lirar sen
försöka få fingrarna ur & boka mappning :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar