Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad)STOR uppdt.
hade det vart 1" till hade det vart intressant. Till o me 19" ser lite litet ut på bilen, skulle haft 22 ist men det ska ju gå att använda bilen åxå
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad)STOR uppdt.
hej å hå, här har man vart aktiv?
Blivit lite modds på kärran i vår, just nu håller jag på med modifiering av v-låds
balk så man får in 3.5" under bilen, även blivit nytt finare grenrör i 42.4 samt
lite putsning på topp, byggt skvalp plåtar, koppling ja allt möjligt DYRT
Kommer en uppdate när jag har råd köpa batterier till Lé Camerá
//Robert
Blivit lite modds på kärran i vår, just nu håller jag på med modifiering av v-låds
balk så man får in 3.5" under bilen, även blivit nytt finare grenrör i 42.4 samt
lite putsning på topp, byggt skvalp plåtar, koppling ja allt möjligt DYRT
Kommer en uppdate när jag har råd köpa batterier till Lé Camerá
//Robert
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad)
Hade visst laddningsbara batterier till kameran så jag slapp handla nya
Haft lite problem förra sommarn med oljetryck som ville på försvinna
när man var lite tung på foten i rödljus. Befarade att mina
lager tagit lite stryk vilket de borde så därför revs motorn ur
för ett par veckor sedan för inspektion samt lite allmän översyn.
Allt revs ur & inspekterades noggrant men lager mm såg nästan
som nytt ut så min 45kr/L olja verkar vara värd pengarna iaf
Ny högflödes 144 pump samt nya lager & nya bultar till stakarna
åkte i samt skvalpplåtar med hightech svängdörr i tråget
Goetze kolvringar kom jag även över för 535:- till 4 kolvar, satt samma
ringar orginal i motorn (utbytes motor från volvo 0.60öd).
Tyvärr har jag inga bilder på tråget just nu då de är på en annan kamera
Service Kit!
Å för första gången på 5-6år ska jag bli 17 igen
Sachs 763 samt 4-p sinter inhandlad & monterad. Målet är väl att
få den till att slira i sommar. när den gör det börjar det nog bli
dags för stadigare låda åxå då jag för tillfället åker m. M90L2
Måste ju bjuda på en bild på min medbringare omgjord för m90.
tog en från en m47 som jag av en ren slump hade liggandes
ett gäng & svarvade av till 55mm. sen svarvades 6mm ner till
rätt dia för att passa i m90ins medbringare så att den totalt
blev 49mm längre. kapa bort gamla öronen & brännde ihop
det med miggen. kört 1500mil med detta så det verkar fungera
perfa samt att det tog typ 1H totalt att göra
Hoppas man slipper gnugga avgas i backen nu då : )
Grenrör i 42mm. Allt blev bättre mot för gamla grenröret i 48mm så
det borde bli grym skillnad i spool
Svetsade stumpar på flänsen. Borra å stifta samt matchportning
före jag brännde ihop det. överseriös?
V70 gen 2 bromsar 305mm. Kom över oken på returbilen på
Norrbottens Bildemontering för 150kr st, som stulet
Skivorna är Feltemas borrade & slitsade, funkar kanonfint.
kom även över att par Bilstein Sport dämpre fram som bor
tillsammans med ett par Diesel fjädrar. styv å fin
Ok adapters i 15mm blötjärn samt svarvade distanser på 14mm. sköldarna
räckte precis!
Kolvar å stakar viktmatchat.
Sitter just nu å väntar på den andra kameran så man får lite mer bilder
på det man gjort i vår samt att toppen skall komma från planing så man får
börja sätta ihop det sista. Har även en nysydd R-sport klädsel på ingång
som är svart/grå ist för rostbrun/svartblekt : )
Växellåda lyftes dit igårkväll tillsammans med
kardan osv. Ska ut nu & se om man kan
hitta nått mer att skruva dit
över & ut
Haft lite problem förra sommarn med oljetryck som ville på försvinna
när man var lite tung på foten i rödljus. Befarade att mina
lager tagit lite stryk vilket de borde så därför revs motorn ur
för ett par veckor sedan för inspektion samt lite allmän översyn.
Allt revs ur & inspekterades noggrant men lager mm såg nästan
som nytt ut så min 45kr/L olja verkar vara värd pengarna iaf
Ny högflödes 144 pump samt nya lager & nya bultar till stakarna
åkte i samt skvalpplåtar med hightech svängdörr i tråget
Goetze kolvringar kom jag även över för 535:- till 4 kolvar, satt samma
ringar orginal i motorn (utbytes motor från volvo 0.60öd).
Tyvärr har jag inga bilder på tråget just nu då de är på en annan kamera
Service Kit!
Å för första gången på 5-6år ska jag bli 17 igen
Sachs 763 samt 4-p sinter inhandlad & monterad. Målet är väl att
få den till att slira i sommar. när den gör det börjar det nog bli
dags för stadigare låda åxå då jag för tillfället åker m. M90L2
Måste ju bjuda på en bild på min medbringare omgjord för m90.
tog en från en m47 som jag av en ren slump hade liggandes
ett gäng & svarvade av till 55mm. sen svarvades 6mm ner till
rätt dia för att passa i m90ins medbringare så att den totalt
blev 49mm längre. kapa bort gamla öronen & brännde ihop
det med miggen. kört 1500mil med detta så det verkar fungera
perfa samt att det tog typ 1H totalt att göra
Hoppas man slipper gnugga avgas i backen nu då : )
Grenrör i 42mm. Allt blev bättre mot för gamla grenröret i 48mm så
det borde bli grym skillnad i spool
Svetsade stumpar på flänsen. Borra å stifta samt matchportning
före jag brännde ihop det. överseriös?
V70 gen 2 bromsar 305mm. Kom över oken på returbilen på
Norrbottens Bildemontering för 150kr st, som stulet
Skivorna är Feltemas borrade & slitsade, funkar kanonfint.
kom även över att par Bilstein Sport dämpre fram som bor
tillsammans med ett par Diesel fjädrar. styv å fin
Ok adapters i 15mm blötjärn samt svarvade distanser på 14mm. sköldarna
räckte precis!
Kolvar å stakar viktmatchat.
Sitter just nu å väntar på den andra kameran så man får lite mer bilder
på det man gjort i vår samt att toppen skall komma från planing så man får
börja sätta ihop det sista. Har även en nysydd R-sport klädsel på ingång
som är svart/grå ist för rostbrun/svartblekt : )
Växellåda lyftes dit igårkväll tillsammans med
kardan osv. Ska ut nu & se om man kan
hitta nått mer att skruva dit
över & ut
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad)
4st DeCorsa Polaris 5 är fortfarnande på inköpslistan, vet någon av några så hojta till!
20" med eller utan gummi spelar ingen roll. 5x108 är ett önskemål men inget krav
20" med eller utan gummi spelar ingen roll. 5x108 är ett önskemål men inget krav
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
Blev några timmar i garaget idag igen
Generatorn fick sig en putsning!
klabbade ihop ett rökrör på 3.5". dock bara fram till
bakaxeln då jag känner att jag inte ids börja tråkla
in 3.5" över bakaxeln just nu
här bor det då en feltema wg. servicevänligt?
bredband samt egt
experiment. tomgångsfångare från vag. har ingen
tomgångsmotor så den är lite gnällig då man
pumpgasar & vill gå ner på 450/500rpm innan den går
upp på 900rpm igen. får se hur det funkar
Spjällhus från 850. haft ett 3" 16v org tidigare med
nån hemmapulad adapter, kom då över detta som
passar bolt on förutom armen till gaslänkaget som
flyttades från 16v spjället
Jaha vad ska det här bli då?
turbinhuset hamnade lite nära så jag kände att något som skyddar
från lite strålningsvärme kunde vara på sin plats : )
nu äta nå middag & kaffe så man orkar några timmar
till ikv
Generatorn fick sig en putsning!
klabbade ihop ett rökrör på 3.5". dock bara fram till
bakaxeln då jag känner att jag inte ids börja tråkla
in 3.5" över bakaxeln just nu
här bor det då en feltema wg. servicevänligt?
bredband samt egt
experiment. tomgångsfångare från vag. har ingen
tomgångsmotor så den är lite gnällig då man
pumpgasar & vill gå ner på 450/500rpm innan den går
upp på 900rpm igen. får se hur det funkar
Spjällhus från 850. haft ett 3" 16v org tidigare med
nån hemmapulad adapter, kom då över detta som
passar bolt on förutom armen till gaslänkaget som
flyttades från 16v spjället
Jaha vad ska det här bli då?
turbinhuset hamnade lite nära så jag kände att något som skyddar
från lite strålningsvärme kunde vara på sin plats : )
nu äta nå middag & kaffe så man orkar några timmar
till ikv
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
positiv/negativ kritik mottages tacksamt
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
Kamskyddet där blev satans syggt!
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
Ser fint ut, det ända jag är tveksam till är avsaknaden av kamremskåpa.
En lite sten mellan rem och drev så har man ett visst service behov..
En lite sten mellan rem och drev så har man ett visst service behov..
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
Jag tycker värmeskyddet blev finfint Du skulle bara byggt den i trä....
Kamremskåpa är fegt
/NXJ
Kamremskåpa är fegt
/NXJ
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den fre apr 27, 2012 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
tur det är så lite grusvägar här där jag bor då
Jo jag tänker på det varje gång jag är ute å kör men
motorn har gått ca 3.500mil i detta utförande å jag har
hittills haft "tur". har bara sett till att det är hyffsat
tätt runt bukplåten så det inte tar sig in något den
vägen iaf
Johan K: Jo den blev ganska smuttig, nu ska man bara
ge fan i å fara i pilla med chips flottiga fingrar på den
Jo jag tänker på det varje gång jag är ute å kör men
motorn har gått ca 3.500mil i detta utförande å jag har
hittills haft "tur". har bara sett till att det är hyffsat
tätt runt bukplåten så det inte tar sig in något den
vägen iaf
Johan K: Jo den blev ganska smuttig, nu ska man bara
ge fan i å fara i pilla med chips flottiga fingrar på den
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
* * * NXJ * * * skrev:Jag tycker värmeskyddet blev finfint Du skulle bara byggt de i trä....
Kamremskåpa är fegt
/NXJ
hmm. en bit 4mm plyfa, vatten, böjja, torka, aluminiumtejp =
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
HaHa just så trä is da shit...
/NXJ
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
vart tvungen tukta skotran en sistsväng innan den parkeras baki husväggen för i år.
väntar fortfarande på toppen så man får ihop den. haft den hos en snubbe i 2 veckor
nu
Jaja hursom, bjuder på en räserbild på vattnet, utan huv å allt, inte rädd för vatten på remmen
väntar fortfarande på toppen så man får ihop den. haft den hos en snubbe i 2 veckor
nu
Jaja hursom, bjuder på en räserbild på vattnet, utan huv å allt, inte rädd för vatten på remmen
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
En vacker bildRobert Markström skrev:nu äta nå middag & kaffe så man orkar några timmar
till ikv
Men vad gjorde du igår kväll efter middag å kaffe
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2(V1 Voltad) uppdat 27/4
haha ja du, i vanlig ordning när man är påväg ut genom dörren så får man främmande
så det blev mera kaffe å mindre gjort tyvärr
Imorr ska jag göra ett ryck med vevhusburken som
skall få sig en returanslutning vilket jag inte haft
tidigare så jag har fått tömma den lite då & då.
blir spännande å se om man kommer ihåg hur pinnsvetsen fungerar
då jag inte har rostfri tråd i miggen
så det blev mera kaffe å mindre gjort tyvärr
Imorr ska jag göra ett ryck med vevhusburken som
skall få sig en returanslutning vilket jag inte haft
tidigare så jag har fått tömma den lite då & då.
blir spännande å se om man kommer ihåg hur pinnsvetsen fungerar
då jag inte har rostfri tråd i miggen
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban