Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Kör väl en liten uppdate utan bilder då.
Nu har den fått 200mil på sig drygt. Allt verkar lira. Varvstoppet hade
jag tidigare på 7000 men den vart väldigt mycket varvigare med ny-
kammarna så jag drog i varvstoppet varje växel Flytta upp till
7300 rpm så han jag med lite bättre. Men då vill remmen gärna lägga
sig upp & ner i skivorna.
har b230 std remskiva/svängdämpare. vid 6900rpm har jag 56.7ms på
remmen.
vid 7300rpm har jag 60ms på remmen. Vad jag hittat ska man försöka hålla sig
under 45m/s. Så jag har beställt en ny skiva från KLracing på 120mm diameter.
Hoppas det avhjälper då jag inte vill ha generatorremmen in i kamremmen
//Robban
Nu har den fått 200mil på sig drygt. Allt verkar lira. Varvstoppet hade
jag tidigare på 7000 men den vart väldigt mycket varvigare med ny-
kammarna så jag drog i varvstoppet varje växel Flytta upp till
7300 rpm så han jag med lite bättre. Men då vill remmen gärna lägga
sig upp & ner i skivorna.
har b230 std remskiva/svängdämpare. vid 6900rpm har jag 56.7ms på
remmen.
vid 7300rpm har jag 60ms på remmen. Vad jag hittat ska man försöka hålla sig
under 45m/s. Så jag har beställt en ny skiva från KLracing på 120mm diameter.
Hoppas det avhjälper då jag inte vill ha generatorremmen in i kamremmen
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Runka vad snyggt insug
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7
Kör liten uppdate till. Problemet med remmar som vrider sig gäckar mig fortfarande. Ska svarva nya
bussningar i stål till Generatorn & köpa en ny remskiva till den. Sen vettefan :p
Blev ett litet besök i Mattias Sandgrens bänk idag.
Ingen laddtrycksstyrning inkopplad så bara grundladdet om 1.5-55 bar.
540hk & 566nm. Mer kommer till våren
/robban
bussningar i stål till Generatorn & köpa en ny remskiva till den. Sen vettefan :p
Blev ett litet besök i Mattias Sandgrens bänk idag.
Ingen laddtrycksstyrning inkopplad så bara grundladdet om 1.5-55 bar.
540hk & 566nm. Mer kommer till våren
/robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
har samma bekymmer med att remarna vrider sig när man varvar över 7000, många som kör med multirems kittet från klracing, funkar nog bätre
härliga sifror
härliga sifror
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Glömde nämna att det är HK mätt på naven, inte omräknat till
motorhästar. Det får ni spekulera om själva
Jo surt bara att jag just bränt 1000lapp på en 2 spårs kilremskiva
Kör nu med Gates rem & hoppas den håller bättre än Contitech remmen.
Jag ska jobba lite på detta med kilspår annars vår jag köpa vattenpumpshjul & ett nytt
vevhjul. Jag tittar på deras sida i skrivande stund & funderar över detta -
är nu med 120mm remskiva & std remhjul på Gen.
//Robban
motorhästar. Det får ni spekulera om själva
Jo surt bara att jag just bränt 1000lapp på en 2 spårs kilremskiva
Kör nu med Gates rem & hoppas den håller bättre än Contitech remmen.
Jag ska jobba lite på detta med kilspår annars vår jag köpa vattenpumpshjul & ett nytt
vevhjul. Jag tittar på deras sida i skrivande stund & funderar över detta -
Effekt för vad, generatorn eller hk i motorn. Jag har redan problem med laddning som detMindre diameter på vevaxelhjulet + större diameter på generatorn = Högsta Effekt
är nu med 120mm remskiva & std remhjul på Gen.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Jag skickade iväg kilremmar hej vilt innan ja satte dit kl multiremhjul och nu har det aldrig krånglat
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Ja nu är ni 2 mot 1 får väl bita i de sura!
Är ju som trist om remmen vänder sig & går av. Med lite otur resulterar de i
bendingvalve syndrome Hur löste ni det med servon? jag har även problem med
att den krokar av helt & flyger sin kos!
Är ju som trist om remmen vänder sig & går av. Med lite otur resulterar de i
bendingvalve syndrome Hur löste ni det med servon? jag har även problem med
att den krokar av helt & flyger sin kos!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Jag varvar 10000 med kilrem på min bil.
Vad har du för tjocklek 11.9?
Vad har du för tjocklek 11.9?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Jag lägger mig i lite och säger att jag har samma problem som Robert.. Generatorremmen går av (jag tycker jag spänner den "lagom") och servoremmen vänder sig när man pumpat varvstopp för länge.
Har likadant remhjul och 11.9 mm remmar. Varvar 7200 på 8 ventilare. Finns det smalare?
MVH Jocke
Har likadant remhjul och 11.9 mm remmar. Varvar 7200 på 8 ventilare. Finns det smalare?
MVH Jocke
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Ja kör med elservo från V50
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
man måste se till att allt linjerar perfekt om man använder orginal gamla bustningar på generatorn på volvo så har man problem än vad man gör.... svarva egna stumma bustningar i alu eller stål.
sen kommer man upp i rem hastigheter som vida över skriver rekomendationerna så har man ett problem där med. 100mm nedre remskiva = ok till ca 8000rpm har jag märkt.
120mm dim ca 7500 i bästa fall.
mvh jens
sen kommer man upp i rem hastigheter som vida över skriver rekomendationerna så har man ett problem där med. 100mm nedre remskiva = ok till ca 8000rpm har jag märkt.
120mm dim ca 7500 i bästa fall.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Tycker det är lite lustigt att det inte talats mer om dettta problem, borde inte vara lika känsligt
ämne som hemorojjder?
När ni har skutit remmar vad har ni haft för fabrikat & längder?
Jag har kört Contitech för dom kostar 45:-st. Nu när vi bromsa
i söndags så vände jag ju den & en polare for å expressköpte
remmar på OK i piteå. Då blev det Gates.
Jag åker nu med 10x1150La till Gen & vattenpump. 10x875La till pervosumpen.
Jag vill inte åka bredare rem för 10mms remmen ligger redan ganska högt upp
i KLs vevskiva.
//Robban
ämne som hemorojjder?
När ni har skutit remmar vad har ni haft för fabrikat & längder?
Jag har kört Contitech för dom kostar 45:-st. Nu när vi bromsa
i söndags så vände jag ju den & en polare for å expressköpte
remmar på OK i piteå. Då blev det Gates.
Jag åker nu med 10x1150La till Gen & vattenpump. 10x875La till pervosumpen.
Jag vill inte åka bredare rem för 10mms remmen ligger redan ganska högt upp
i KLs vevskiva.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
min bil sköt remmar för att generatorn gick för tungt för att drivas av en rem på
den lilla ca 60mm remskivan(lite slir,varmgång, rem snurrar eller gick av)
jag bytte till en 80 eller 100 mm remskiva på generatorn och spände remmen jättemycket.
har funkat sen dess men det känns inte som en 24timmarslopplösning
jag har varvat drygt 8500.
jo,dessutom det funkade inte alls med ett optima-batteri om det inte var absolut fulladdat
med ett lite slaskigare biltema så orkade generatorn putta upp spänningen utan att skjuta remmen
/F
den lilla ca 60mm remskivan(lite slir,varmgång, rem snurrar eller gick av)
jag bytte till en 80 eller 100 mm remskiva på generatorn och spände remmen jättemycket.
har funkat sen dess men det känns inte som en 24timmarslopplösning
jag har varvat drygt 8500.
jo,dessutom det funkade inte alls med ett optima-batteri om det inte var absolut fulladdat
med ett lite slaskigare biltema så orkade generatorn putta upp spänningen utan att skjuta remmen
/F
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
En kompis har kört med kl aluremskiva på veven och haft massa problem med remmar som hoppat och vänt sig.. Lösningen för hans del var att svarva ur spåren så remmarna låg djupare, mycket djupare. Antar att remmen ligger lite stadigare då, kika på remskivan på en åkgräsklippare.. Samt att hastigheten sjunker när man får remmen ännu längre in
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
På skotrar brukar remmen vända sig ifall variatorerna inte linjerar.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan