Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5

Inlägg av larsat »

Testa en zf? (nyare) styrväxel ihop med Opel Astra G (fram till -04) eller H (efter -04) trw el-styrservo. Är nyfiken på hur det lirar med tanke på att det ska vara annan olja i nyare styrväxlar.
Nån sa att de gamla börjar läcka?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5

Inlägg av Robert Markström »

Jahapp. Bilen hemma från vinterförvaringen så nu börjar min (s)mekmånad.

Skrotade en S80 tidigare & den hade mörkgrå skinnpajj, när jag plockade ur framstolarna
noterade jag 2 små spakar som om man lyfte dem uppåt gick det fälla stolen alá 2 dörrars :thumbright:

Förarstolen hade elstyrning men det underredet fick stryka på foten då jag är nästan 194cm så jag
behöver all huvudhöjd jag kan hitta :hihi: Fick den riktigt lågt när jag modda fast stolen på 240ins skenor.
Byggde även om fällningen av stolen så man enkelt & säkert tar sig ur bilen när man sitter bak.

Bild




Har även påbörjat modda baksäte. Bökigare än jag tänkte mig men ska man ha skinnpajj måst de ju vara
på alla platser :)

240 & S80 slaktrester.
Bild

Här filéar vi baksäte med nyvässad kökskniv, skär ur & lägger i från S80ins ryggstöd samt flyttat ram för
armstöd osv så vi får mugghållare bak åxå.
Bild

Bild

"Färdiga" resultatet. S80ins rygg är i 4 delar, en bit på vardera hjulhus samt stor & liten fällbar rygg.
Ska sys ihop & klä in ryggen. Sitsen kräver ganska lite modd. Inga bilder på det dock.
Bild



Sen var det dags för en liten "Service". När jag drog ihop motorn sist så kände jag att det svek lite på ena toppbulten.
Trodde att gängorna i blocket var skrot. & jag vågade inte lossa den igen med risk att det inte skulle gå dra den alls igen
så jag drog ihop resten & höll tummarna... Nu när jag rev motorn igen ser jag att det är pinnbulten som sträckt sig
ca 1mm, inte blocket som gav sig. Tur i oturen typ, synd ARP bultarna kostar t-shirt + kallingar.

Nån som vart med om liknande? Draget totalt 5ggr & endast 2ggr med fullt moment.

Bild
Bild

Till höger på golvet skymtas motorlyften :lol:
Bild



Man lär sig bäst av sina misstag. Lacken på bilen gjorde jag för ca 5.5år sedan.
Använde ingen epoxi alls utan bara en 1-komp rostskyddsprimer & filler innan lack.
Nu fick vi sota för det. Fått några små rostangrepp men främst så delar 1-komp
rostskyddsprimern på sig, alltså separerar i sig själv så hälften är kvar på bilen &
andra halvan på baksidan av fillern. Detta är ju tämligen o-optimalt. Gör om gör rätt :doh:
Bild

Bort med allt vart vi lade 1-komp. Sen fick hela motorrummet ett tjock lager epoxi &
sen filler, vått i vått.

Bild

Bild

Nu vare bara slipa kvar. som om man inte gjort det redan....
Bild

Mitt feta ventilationssystem 8)
Bild

Lackat & klart. Blev mindre skräp i färgen denna gång samt lite blankare så jag är helnöjd.
Bild
Bild
Bild
Bild

Kommer monteras nya fjäderbenslagringar samt förstärkningsplattor under tornet
så det inte blir skålformat igen. Har riktat det nu före jag lacka då det hade blivit
rätt sfäriskt. Sen ska jag bygga mig ett eget fjäderbensstag så fort jag får plattorna
jag beställt (20st).


Sen en schnygg selfie. Sundström trynet tätar dåligt när man har så buskigt plyte så nu har
jag lite orangea hår i kranen & skägget samt huvudvärk :roll:
Bild


Ps. Jag lackar i endast kallingar så det inte ska damma från kläder etc. Damm från textilier/pappersfiber
är typ värsta skräpet då de ofta är krulliga/krokiga fibrer så dom bygger högt från underlaget & färgen
flyter då upp längs "skräpet" och dom syns jättetydligt. Nackdelen är att all vinterpäls blir orange så jag
är numer ginger :hihi:


//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- stor uppd. 28/4

Inlägg av blackadder »

Robert Markström skrev: Nackdelen är att all vinterpäls blir orange så jag
är numer ginger :hihi:


//Robban
Ha ha ha! Fan va bra! Du får köra med kilt och bräka på gaeliska :)
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- stor uppd. 28/4

Inlägg av dahla »

Vad hjälper det att lacka utan kläder när man har hårbeklädnad som skulle göra Chewbacca avundsjuk?

:thumbright:
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- stor uppd. 28/4

Inlägg av Robert Markström »

ja & kletig i ryggpubiset blir man åxå, iaf tills färgen torkat :)

Håret sitter ju fast i nyllet, får se till att det är nykammat innan man börjar bara!

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- stor uppd. 28/4

Inlägg av Robert Markström »

Gjorde slag i saken för några veckor sedan & Köpte mig en Torsen/Truetrack diff. Åkte i en nyblästrad & pulverlackad axel.
Nu har jag lite strul med att den morrar från diffen vid motorbroms eller frirullning, men inte vid gaspådrag varken framåt
eller bakåt (Backar fort som fan, läskigt). Draget med moment enligt volvos gröna häfte.

Flankspelet var 0.18, ganska lite förspänning på diffen i huset, så jag schimsade ena sidan så jag fick 0.14 i flankspel (0.13-0.18 är
volvos rekomendationer.) men det gjorde ingen skillnad.

Har inte kört den här axeln själv tidigare så ja misstänker den har nött pinion/kronhjul? inget uppenbart slitage iaf.

Byggt superavancerat mätinstrument för att mäta upp pinion höjden i gamla axeln så det är nu urplockat
ur den så jag ska prova byta hela utväxlingen.

Hur gör ni när ni byter packbox? går det köpa ni krymphylsa? Står inget om att man behöver byta den i volvohäftet iaf.
Bara 200-250nm utan krymphylsa? så jag drog min 220nm.



Passade även på att få axeln lite stummare mot bilen. Haft problem i alla år med att polybussningarna inte håller fast bitarna ordentligt. så nu blev det ledlager för hela slanten :thumbright:


Köpte färdiga nedtill från m&m motorsport. Gort egna extra dammskydd av tröskelpluggar från 940 :lol:
Bild



Mitt hempatenterade superverktyg, god repeterbarhet vid ut & i-montering i axel. +- 1/100 ca. får anses som godkänt.
Bild


översiktsbild. Fräscht & fint med nymålade bitar. Den skarpsynte noterar en märklig bussning i övre fästet.
Bild

& här är den igen. Provmonterat i ett gammalt momentstag. Stumt som sören, fettade & kapslade, Billiga (148:-st)
och det bästa av allt, i princip Bolt-on. Dom mäter 45.13 utv. 240ins stag mäter 48ish invändingt. Sen går man på biltema
& köper 1m 48mm avgasrör universal, kapar i lämpligt breda bitar, pressar i bussningarna i dem sedan bussning + avgasrörs-
distans i momentstaget. Bra passning, ungerfär samma presspassning som en std bussning. Man fick dock bända isär öronen
på axeln lite då dessa var typ 3-4mm bredare.

Tidigare hade jag lite problem med att det tugga när jag fällde på 1an, nu är det helt borta & svartsträcken fadear ut jämnt
när man släpper bromsen & åker iväg. Tidigare såg man tydligt att det studsat/tuggat sig fram.
Bild


Och i 242ans kortade stag :thumbright:
Bild



Denna bussning är det! Satt visst i saabarna åxå... :?
Bild


allt för nu :arrow:

/R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
bmwbostrom
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 15, 2016 10:46 pm

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av bmwbostrom »

:thumbright: imponerande arbeten!
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av Vr6_mannen »

Dom bussningar så trevliga ut :) hur bredda är dom ? har du något numer på dom :P
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av Ersviken »

Bra jobbat!

Allt från lackering till inredning till bakaxeljobb, sällan man ser bilägare som gör "allt" själv! :)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av Robert Markström »

Vr6_mannen skrev:Dom bussningar så trevliga ut :) hur bredda är dom ? har du något numer på dom :P

Meca.se, finns klart billigare ställen!
Bild



Tack Ersviken! Är man snål/fattig får man göra allt själv. Sen som bonus är det ju kul åxå, man
får fundera & grubbla i diverse teorier & lösningar, ofta göra fel & göra om osv. Men det är helt
klart bästa sättet lära sig på! :thumbright:

//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av Kirre »

Prata med en släkting som har meca verkstad (opel verkstad förr) och han sa att dom där får dom byta rätt ofta på vectrorna. Dock sa han att de va vägsaltet som tar död på dom
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av Robert Markström »

Jag räknar ju med att jag ev. får göra en annan lösning i framtiden om dom visar sig bli glappa fort. frågan är ju hur
mycket bättre det är med uniballar? Då måste man ju ändå trixa med dammskydd osv + att jag inbillar mig att dom inte
har nån superbra livslängd, iaf dom billigare färdiga stagen som går att köpa. Billigt experiment iaf, funkar det bra så är det
ju en riktigt bra budgetlösning. Jag drog mina gamla stag ovala i ändarna men då var det ju extra styggt med svetsdiff.
Nu äre ju torskendiff samt att bussningens kropp & diameter gör ju att det inte blir samma punktbelastning i öglan som
det blir med en bussning med en 15mm hylsa i centrum. Hade man gjort hylsorna större, säg 25mm så blir det ju mindre
svikt & jämnare tryck i öglan på staget :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av Kirre »

Ja det är ju bara att prova. Ska testa hemma knåpade polyuretan bussningar i min nu(3d printade), eldade bara ur bussningen och sparade ringen för att man får för sig att örat blir stadigare på det viset
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av Robert Markström »

Börjar väl med bussningarna. Dom har nu gått ett tag & finner inget negativt med dem. Inte nå speciellt mer
oljud, inte blitt glappa. Bakvagnen håller inte på att hoppa lös så fort de spinner lite :)

Baksätet tog ett tag innan jag fick klart. Lämnade bort ryggstödets 4a lösa delar till en sadelmakare så jag
fick dem ihopsydda. Sen hade jag klädseln liggandes i hallen hemma i typ 2 mån men nu sitter allt i bilen.
Blev riktigt trevligt med lite modernare grejjer samt att S80 stolarna var gaaaaanska mycket skönare än 240ns.


Tog igår nya tag i projektet "Fjäderbensstag" så det blev klart idag, eller ja sånär som på pulverlacken.

Pysseljanne!

Bildfree image uploading

Bildimage posting

Bildfree photo upload

Bildscreen capture software

Bildpicture upload

Bildhost image



Allt för nu!

/R


(Edit: blev tvungen byta bild host då tinypic strulade)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 13/6

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Snyggt byggt "fjäderbenstag" :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Skriv svar