Jahapp. Bilen hemma från vinterförvaringen så nu börjar min (s)mekmånad.
Skrotade en S80 tidigare & den hade mörkgrå skinnpajj, när jag plockade ur framstolarna
noterade jag 2 små spakar som om man lyfte dem uppåt gick det fälla stolen alá 2 dörrars
Förarstolen hade elstyrning men det underredet fick stryka på foten då jag är nästan 194cm så jag
behöver all huvudhöjd jag kan hitta
Fick den riktigt lågt när jag modda fast stolen på 240ins skenor.
Byggde även om fällningen av stolen så man enkelt & säkert tar sig ur bilen när man sitter bak.
Har även påbörjat modda baksäte. Bökigare än jag tänkte mig men ska man ha skinnpajj måst de ju vara
på alla platser
240 & S80 slaktrester.
Här filéar vi baksäte med nyvässad kökskniv, skär ur & lägger i från S80ins ryggstöd samt flyttat ram för
armstöd osv så vi får mugghållare bak åxå.
"Färdiga" resultatet. S80ins rygg är i 4 delar, en bit på vardera hjulhus samt stor & liten fällbar rygg.
Ska sys ihop & klä in ryggen. Sitsen kräver ganska lite modd. Inga bilder på det dock.
Sen var det dags för en liten "Service". När jag drog ihop motorn sist så kände jag att det svek lite på ena toppbulten.
Trodde att gängorna i blocket var skrot. & jag vågade inte lossa den igen med risk att det inte skulle gå dra den alls igen
så jag drog ihop resten & höll tummarna... Nu när jag rev motorn igen ser jag att det är pinnbulten som sträckt sig
ca 1mm, inte blocket som gav sig. Tur i oturen typ, synd ARP bultarna kostar t-shirt + kallingar.
Nån som vart med om liknande? Draget totalt 5ggr & endast 2ggr med fullt moment.
Till höger på golvet skymtas motorlyften
Man lär sig bäst av sina misstag. Lacken på bilen gjorde jag för ca 5.5år sedan.
Använde ingen epoxi alls utan bara en 1-komp rostskyddsprimer & filler innan lack.
Nu fick vi sota för det. Fått några små rostangrepp men främst så delar 1-komp
rostskyddsprimern på sig, alltså separerar i sig själv så hälften är kvar på bilen &
andra halvan på baksidan av fillern. Detta är ju tämligen o-optimalt. Gör om gör rätt
Bort med allt vart vi lade 1-komp. Sen fick hela motorrummet ett tjock lager epoxi &
sen filler, vått i vått.
Nu vare bara slipa kvar. som om man inte gjort det redan....
Mitt feta ventilationssystem
Lackat & klart. Blev mindre skräp i färgen denna gång samt lite blankare så jag är helnöjd.
Kommer monteras nya fjäderbenslagringar samt förstärkningsplattor under tornet
så det inte blir skålformat igen. Har riktat det nu före jag lacka då det hade blivit
rätt sfäriskt. Sen ska jag bygga mig ett eget fjäderbensstag så fort jag får plattorna
jag beställt (20st).
Sen en schnygg selfie. Sundström trynet tätar dåligt när man har så buskigt plyte så nu har
jag lite orangea hår i kranen & skägget samt huvudvärk
Ps. Jag lackar i endast kallingar så det inte ska damma från kläder etc. Damm från textilier/pappersfiber
är typ värsta skräpet då de ofta är krulliga/krokiga fibrer så dom bygger högt från underlaget & färgen
flyter då upp längs "skräpet" och dom syns jättetydligt. Nackdelen är att all vinterpäls blir orange så jag
är numer ginger
//Robban