Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av larsat »

Ska du använda orginal bakre motvikt o svänghjul m.m. så lär du ju behöva anpassa splinesen efter motvikten, finns ju säkert mängder med olika splines o delningar o kanske inte alls är rätt vinkel för att köra med pinnfräs, då måste det ju som sagt vara 90 grader.
Det är säkert enklast att fräsa nya splines efter blå figuren ovan om man får välja delning själv, men kanske inte så lätt fräsa invändig splines?
Brukar man inte pressa/stansa bort material invändigt för att få fram kilspår o splinesspår? Beror säkert på vad man har för maskiner också, men verkar vara ett jäkla kuckel de där..

Det spetsiga verktyget du köpt ser ut att kunna slitas ut snabbt i spetsen o kanske svårt att gå ner i materalet direkt med, ifall den nu är härdad kanske det är hårdare yta än en bit in?
Möjligt det går fräsa små spår med rätt delning först för att få bort ytan och sedan gå på med fräsen, är säkert inga billiga delar det där heller?

Tycker det är skitkul att svarva o fräsa men kan knappast någonting om det eg. brukar bara testa mig fram, skulle aldrig våga ge mig på ett sådär avancerat projekt :) Imponerande att du orkar hålla på.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av fugazi »

Klabbe Persson skrev:De på bilden är en kuggfräs därav radien på flankerna.
Det blir ju så själklart när du skriver det... tänkte inte ens så långt! *fantastiskt trött idag* :thumbright:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Original motvikt på en wankel sitter på kona och woodruuff-kil. Inget jag kan använda mig utav alls. Det blir egen motvikt, eget svänghjul osv. Kollar ni i bakgrunden på bilderna med veven så ligger där två original-vevar. Bakre delen är en kona som sagt.

Det där spetsiga verktyget var mest på test. Självklart testar jag i en annan bit först.
Axeln är inte härdad eller på något sätt förändrad ifrån original ämne. Yt-härdning sker när allt är klart.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Robin Olivi »

Då blir det o sticka invändiga splines på samma vis som du gjorde kilspåren?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Kadett4wd »

Har man en duktig svarv eller en bra fräs med broms i spindelmotorn kan man juh montera hyvelstål i en hållare och sedan jucka fram splines tills den lede avlöser en..

Hyvlade spår i min gamle svarv förut, funka riktigt bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Klabbe Persson »

Kadett, precis så gjorde Tony innan :) Även jag har gjort som du säger o de funkar kanon :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Men jag kommer inte göra det denna gången :)
Jag kommer gnista fram splines i motvikten, sen använda den som mall när jag fräser.
Har ingen svarv med broms/indexering.
Visst skulle jag kunna jucka i delningsapparaten, men det är ju inte kul att göra allt själv :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
TheFarfar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons aug 22, 2012 9:01 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av TheFarfar »

Har läst igenom tråden och måste säga: mycket snyggt gjort! :thumbright:
Man blir rejält imponerad av ditt tålamod och din kunskap :)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Kollade upp vad vi hade för olika delningsapparater på jobbet igår.
Ehh, det skiter sig...
Dels har ingen av dem axelgenomföring, detta kan man i värsta fall klara sig utan förvisso. Men vi har ingen som är komplett med dubbdocka, och stå och rikta en hel helg när man inte ens har nåt att gå på känns faktiskt jobbigt...
Självklart går det oxå! Men som ni vet är jag ju bekväm av mig :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Toni »

"Men som ni vet är jag ju bekväm av mig"

Årets understatement!!! :roll:

:thumbright:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Nu ska du inte vara sån! :)


Gött med lite vattenskuret att jobba med :)
Nu kan bakaxeln få sig en rejäll omgång!

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Fick hem lite prylar jag köpt i England i fredags.
1st främre, 1st bakre, och 3st mittgavel från FDns motor.

Bild
Bild

Nu kan modifieringen börja! :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Sylvan
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: tis okt 06, 2009 8:39 am
Ort: Åmål

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Sylvan »

Ska bli intressant der där.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Robin Olivi »

Såja :D
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Jolla_r
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: ons maj 25, 2011 9:58 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Jolla_r »

Tegheim skrev:Nu ska du inte vara sån! :)


Gött med lite vattenskuret att jobba med :)
Nu kan bakaxeln få sig en rejäll omgång!

Bild
Fixade Rickard det sen lr hittade du nån annan som kunde fixa? :)
Skriv svar