Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Såhär ser det ut nu. Jag satte dit de två främre tvär-balkarna vid fötterna som kopplar ihop bur-boxarna och huvudramen.
Jag ska även sätta tillbaka en original-lik tvärbalk under stolarna, men vet inte vart stolarna hamnar ännu, så det blir i slutet innan jag släpper bilen från fixturen.

Den lilla balken som går tvärs över är bara för fixering.

Funderar på om man borde förstärka tröskeln något? Volvo är ju kända för att vara extremt stumma vid kollisioner, och tröskel-balken är ju rejäll!
Jag slipper gärna, fördelen med original-tröskel är karossvecket och enkelheten att sätta dit ett nytt golv på samma plats som det gamla där ute.


När fullburen kommer på plats kommer jag även binda ihop buren med främre kickuper osv...
Jag är ganska nöjd såhär långt, men det är svårt att se helheten tycker jag...

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av zurfer »

hur går det?

händer det nått med din bil, eller får du hjälpa bror din med hans bilar?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Jag hjälper väl honom lite oxå, och lite har väl hänt med bilen, men inget att visa direkt.

Har börjat städa undan i garaget oxå, bara det är ett projekt för sig... :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Håller på att passa in buren lite.
Svårt att bli nöjd tycker jag, men det lutar åt det nu.
Dörrsträvan, mellan axel och armbåge.
Säkerhetsmässigt bör väl hög vara bättre, men SBP vill ha den låg för att det ska gå att klättra in smidigt, eller hur?

Bild

Brotschade och gradade av mina vattenskurna 4-länksplattor idag oxå.

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av jonas landin »

Bygger du enligt nått reglemente? Kolla isf vad det säger, är ju inte säkert att högre är bättre, ska ju skydda vid sidokollission och får du tex en bil i sidan så är det nog bra om den inte sitter för högt.

Så bygg enligt reglemente och sunt förnuft så tvivlar jag inte på att det blir grymt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av knotan »

jag misstänker att detta bygge inte är enligt nått visst reglemente??? finns nog ingen tävlingsklass där den passar in???

timeattack är uteslutet med så pass modofierat, drifting samma sak.
rally kan jag inget om å inte direkt rallycross heller , (känns som det är mer asfaltsbygge)

passar nog bäst in på "öppna" evenemang , dvs det kan se ut som man vill inom rimliga gränser
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Tommy^_
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor feb 15, 2007 10:34 pm
Ort: Norrköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tommy^_ »

Ur ren säkerhets synpunkt så måste det bästa vara att stolen tar i sidosträvan vid en smäll i sidan? Som du tejpat så kommer nog bara du själv slå i röret.
Men ska du testa att tävla med bilen så kolla upp hur buren måste vara! I drifting vet jag att dom kräver dubbla rör eller ett kryss vid dörrarna tex. (även om din bil inte får tävla i drifting)
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av jonas landin »

Även om bilen i övrigt inte platsar i nån speciell klass så e det nog en fördel att bygga enligt ett reglemente, då vet man ju att det är säkert byggt och beprövat!
Vilken burtyp man väljer är ju en smaksak, men en racing/driftingbur är nog en bra start!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Jag vill gärna ha ett kryss i dörren, mest för att det är coolt! :)
Men egentligen är väl enda reglementet SFRO/SBP :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Kökarmicke »

Mellan axeln och armbågen skall den va, då e man på god väg :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Blir nog att beställa två stolar i veckan. Hopplöst att gissa vart man sitter :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
KE20
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jun 07, 2012 9:22 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av KE20 »

TR 5.8.3.2.1.2 Dörrsträvor:
En eller flera längsgående strävor ska monteras på varje sida av bilen i överensstämmelse med
skisserna 253-8, 253-9, 253-10 eller 253-11. (skisserna 253-9, 253-10 och 253-11 för bilar
homologerade fr.o.m. 2007-01-01.)
En kombination av de olika skisserna är tillåtet.
Utförandet av dörrsträvorna skall vara lika på båda sidor av bilen.
Dessa får göras demonterbara.
Dessa sidoskydd ska monteras så högt som möjligt, men dess övre fastsättningspunkt får inte vara
högre än halva dörröppningens höjd mätt från dess bas.
Om de övre fastsättningspunkterna befinner sig framför eller bakom dörröppningen, gäller
höjdbegränsningen för den del som befinner sig i själva dörröppningen.
I de fall dessa rör är utformade som ett ”X” (skiss 253-9), rekommenderas det att de nedre
infästningspunkterna på krysset ansluter till huvudbågens och främre bågen infästningspunkt i
chassiet, dessutom rekommenderas att minst en del av ”X” ska vara en hel rörpipa.
Att ansluta dörrsträva till vindrutestolpförstärkning (skiss 253-15) är tillåtet.
Vid tävling utan co-driver krävs dessa sidoskydd endast på förarsidan och det är då inte heller krav
på att utförandet skall vara lika på båda sidor av bilen.


Från; http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Teknis ... r-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Har inte haft mycket tid för bilen nu, men en sak har hunnit. Fundera! :-)
Håller på med bakåtsträvorna. Och har beslutat att sätta ett horisontalt rör emellan rambenen på "kickup'en" även bakaxeln.
Då tänkte jag även passa på att förstärka infästningen genom att bocka en 3mm plåt som är 150x150mm så den följer ramen och även går upp lite emot hjulhusen.
Sedan kommer bakåtsträvorna möta upp på detta röret så långt ut som möjligt. Rakt under kommer stötdämparens infästning sitta, då med något invinklade stötdämpare.

Bild

Jag hade först tänkt ha två bakåtsträvor som följer sin egna sida, alltså höger till höger, och sedan en diagonal emellan.
Dock har jag läst och sett att det är möjligt att sätta ett kryss direkt, dvs höger huvudbåge -> vänster ramben, och vice versa.
Vad tycks? Man slipper ju ett rör, eller till och med två om man skulle gjort kryss mellan raka bakåtsträvor.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Bockade till två 3mm plåtar idag, blev inte världens snyggaste bock, då jag bara hade skruvstycke tillgängligt :)
Nu kan jag börja med bakåtsträvorna! Gör det något att krysset hamnar ganska långt ner?
Och bör jag fästa bakåtsträvorna i det andra röret, eller ovanpå den bockade plåten?
Alla åsikter är välkomna :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av effe »

dina plastdörrar har dom varit eller är blå på utsidan
Skriv svar