Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängning
Har du sandblästrat? Kan ge sådana roliga fenomen.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Ser nästan ut som om du skulle kört utan gas. Men de förmodar jag att du har koll på.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
gammal tråd? fel gas? rengjort munstycket där gasen kommer ut?
Emil "VILDEN" Carlson
Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen
Autodepån Motorsport
Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen
Autodepån Motorsport
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
När det väl börjar jävla brukar det vara enklast att dra fram ok48
Händer titt sim tätt att det är uselt material i plåt/rör lr något liknande. Pinne är i princip helt okänslig för det jämfört mot tig
Händer titt sim tätt att det är uselt material i plåt/rör lr något liknande. Pinne är i princip helt okänslig för det jämfört mot tig
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Felet ligger i MAG-svetsen och det är lögn i h-e att smälta det rätt med TIGen efteråt, jag har också försökt och det går inte.
Frågan är varför MIG/MAGen gick så dåligt? Rostig tråd, knäck på slangpaketet, gasläckage på fel ställe, fel gas...?
Har man fått in porer i svetsen så går det bara inte, det enda är att kapa bort det och göra om på nytt.
/David
Frågan är varför MIG/MAGen gick så dåligt? Rostig tråd, knäck på slangpaketet, gasläckage på fel ställe, fel gas...?
Har man fått in porer i svetsen så går det bara inte, det enda är att kapa bort det och göra om på nytt.
/David
- Fredrik Y
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 376
- Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
- Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
- Kontakt:
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Brukar ta vrålapan och slipa ur porerna så går det bra att köra över med tigen sen.
Problemet burkar väll oftast ligga i skitig gaskåpa/munstycke. men så verkar det inte vara i ditt fall.
vilken tråd körde du med?
vilken svets körde du med?
+ eller - i handtaget? (glömt bort det korrekta ordet)
vilken gas?/märke?
lång skarvsladd? 1fas?
provat montera en magnet på plåten?
och vilken volfram åkte du med i tigen?
och vilken gas/märke åkte du med i tigen?
Det kan nog diskuteras i all evighet varför man får porer ibland, och det är nog omöjligt att veta svaret om man inte är på plats själv.
I övrigt mkt fränt projekt!
mvh/
Problemet burkar väll oftast ligga i skitig gaskåpa/munstycke. men så verkar det inte vara i ditt fall.
vilken tråd körde du med?
vilken svets körde du med?
+ eller - i handtaget? (glömt bort det korrekta ordet)
vilken gas?/märke?
lång skarvsladd? 1fas?
provat montera en magnet på plåten?
och vilken volfram åkte du med i tigen?
och vilken gas/märke åkte du med i tigen?
Det kan nog diskuteras i all evighet varför man får porer ibland, och det är nog omöjligt att veta svaret om man inte är på plats själv.
I övrigt mkt fränt projekt!
mvh/
Piab
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Sofa
Esp
-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Tror du haft gaskåpan för långt från smältan. På nått sätt har du saknat gas. Att sandblästra är bara bra att göra. Det bästa nu skulle vara att slipa bort porerna och svetsa pinne. ok 48. När det gäller hjulupphängningar och liknande tycker jag det är olämpligt att använda mag.
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Jag slipade ner med roterande fil tills allt var till synes slätt igen satte emot TIGen, och så fort värmen kom, så spottade det till, sen är det som en kemreaktion.
Ang svetsutrustningen så är det samma som jag alltid haft, en äldre ESAB MAG med AGA Mison 25 (tror de är 25 på 5liters-tub?)
Sen är det en TIG på jobbet som jag använt till allt annat på bilen med mycket gott resultat. Minns inte märket, och inte heller gasen.
"På jobbet" säger jag, men så ni förstår att det är en svetsverkstad på jobbet som inte gör annat. Där finns det mesta man önskar sig.
Ska låta svetsarna på jobbet titta på det idag. Inte omöjligt att det blir OK48 till slut
Ang svetsutrustningen så är det samma som jag alltid haft, en äldre ESAB MAG med AGA Mison 25 (tror de är 25 på 5liters-tub?)
Sen är det en TIG på jobbet som jag använt till allt annat på bilen med mycket gott resultat. Minns inte märket, och inte heller gasen.
"På jobbet" säger jag, men så ni förstår att det är en svetsverkstad på jobbet som inte gör annat. Där finns det mesta man önskar sig.
Ska låta svetsarna på jobbet titta på det idag. Inte omöjligt att det blir OK48 till slut
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Hur artar det sig?
direkt du tänder tig´en där?
eller efter en liten stund då du precis ska 'lägga igen hålet'?
direkt du tänder tig´en där?
eller efter en liten stund då du precis ska 'lägga igen hålet'?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Nja, så fort värmen kommer så bubblar det.
Men jag har fått hjälp att fixa det nu med 2.0mm OK48.00-pinne.
Är nöjd så, ska kallgalva och lacka, alternativt gulkromatera. Måste göra det innan jag pressar i mina kulleder för slutmontage
Men jag har fått hjälp att fixa det nu med 2.0mm OK48.00-pinne.
Är nöjd så, ska kallgalva och lacka, alternativt gulkromatera. Måste göra det innan jag pressar i mina kulleder för slutmontage
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Satsa på lack istället för att elförzinka om du inte vill slipa upp ytorna ordentligt.
Elförzinkat gult blir snyggt och ser köpes ut om man lägger det på en blank yta, på blästrad yta ser det däremot ut som skit
Elförzinkat gult blir snyggt och ser köpes ut om man lägger det på en blank yta, på blästrad yta ser det däremot ut som skit
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Pulverlack är ju ett alternativ. Slitstarkt och snyggt enligt mig
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Kan bara hålla med. Satsa på lack.MattiasH skrev:Elförzinkat gult blir snyggt och ser köpes ut om man lägger det på en blank yta, på blästrad yta ser det däremot ut som skit
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Det blir nog sprayburken Smidigt!
Satin-matt-svart är bra.
Någon som testat verktygsbodens pulverlack-utrustning?
http://www.youtube.com/watch?v=I94W7pqXpTg" onclick="window.open(this.href);return false;
Satin-matt-svart är bra.
Någon som testat verktygsbodens pulverlack-utrustning?
http://www.youtube.com/watch?v=I94W7pqXpTg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
okej,, ibland iallfall med tiggen,, om man råkat innesluta luft nånstans, och precis när man ska lägga igen hålet så blir det tätt och det kokar satan och sprätter,, luften blir juh varm och ökar i volym då du samtidigt försöker stänga till med svets.Tegheim skrev:Nja, så fort värmen kommer så bubblar det.
Men jag har fått hjälp att fixa det nu med 2.0mm OK48.00-pinne.
Är nöjd så, ska kallgalva och lacka, alternativt gulkromatera. Måste göra det innan jag pressar i mina kulleder för slutmontage
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!