Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängning

Inlägg av Ante Karlsson »

Har du sandblästrat? Kan ge sådana roliga fenomen.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Robin Olivi »

Ser nästan ut som om du skulle kört utan gas. Men de förmodar jag att du har koll på.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Em4l
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: tis okt 16, 2007 4:26 pm
Ort: Vinslöv

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Em4l »

gammal tråd? fel gas? rengjort munstycket där gasen kommer ut?
Emil "VILDEN" Carlson

Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen

Autodepån Motorsport
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av knotan »

När det väl börjar jävla brukar det vara enklast att dra fram ok48 ;-)
Händer titt sim tätt att det är uselt material i plåt/rör lr något liknande. Pinne är i princip helt okänslig för det jämfört mot tig
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av David V »

Felet ligger i MAG-svetsen och det är lögn i h-e att smälta det rätt med TIGen efteråt, jag har också försökt och det går inte.
Frågan är varför MIG/MAGen gick så dåligt? Rostig tråd, knäck på slangpaketet, gasläckage på fel ställe, fel gas...?

Har man fått in porer i svetsen så går det bara inte, det enda är att kapa bort det och göra om på nytt. :thumbdown:

/David
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Fredrik Y »

Brukar ta vrålapan och slipa ur porerna så går det bra att köra över med tigen sen.
Problemet burkar väll oftast ligga i skitig gaskåpa/munstycke. men så verkar det inte vara i ditt fall.
vilken tråd körde du med?
vilken svets körde du med?
+ eller - i handtaget? (glömt bort det korrekta ordet)
vilken gas?/märke?
lång skarvsladd? 1fas?
provat montera en magnet på plåten?
och vilken volfram åkte du med i tigen?
och vilken gas/märke åkte du med i tigen?

Det kan nog diskuteras i all evighet varför man får porer ibland, och det är nog omöjligt att veta svaret om man inte är på plats själv.
I övrigt mkt fränt projekt!
mvh/
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Pyken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre okt 22, 2010 9:58 pm
Ort: Finspång

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Pyken »

Tror du haft gaskåpan för långt från smältan. På nått sätt har du saknat gas. Att sandblästra är bara bra att göra. Det bästa nu skulle vara att slipa bort porerna och svetsa pinne. ok 48. När det gäller hjulupphängningar och liknande tycker jag det är olämpligt att använda mag.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Jag slipade ner med roterande fil tills allt var till synes slätt igen satte emot TIGen, och så fort värmen kom, så spottade det till, sen är det som en kemreaktion.

Ang svetsutrustningen så är det samma som jag alltid haft, en äldre ESAB MAG med AGA Mison 25 (tror de är 25 på 5liters-tub?)
Sen är det en TIG på jobbet som jag använt till allt annat på bilen med mycket gott resultat. Minns inte märket, och inte heller gasen.
"På jobbet" säger jag, men så ni förstår att det är en svetsverkstad på jobbet som inte gör annat. Där finns det mesta man önskar sig.
Ska låta svetsarna på jobbet titta på det idag. Inte omöjligt att det blir OK48 till slut :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Kadett4wd »

Hur artar det sig?
direkt du tänder tig´en där?
eller efter en liten stund då du precis ska 'lägga igen hålet'?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Nja, så fort värmen kommer så bubblar det.

Men jag har fått hjälp att fixa det nu med 2.0mm OK48.00-pinne.
Är nöjd så, ska kallgalva och lacka, alternativt gulkromatera. Måste göra det innan jag pressar i mina kulleder för slutmontage :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av MattiasH »

Satsa på lack istället för att elförzinka om du inte vill slipa upp ytorna ordentligt.
Elförzinkat gult blir snyggt och ser köpes ut om man lägger det på en blank yta, på blästrad yta ser det däremot ut som skit :doh:
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av 8200rpm »

Pulverlack är ju ett alternativ. Slitstarkt och snyggt enligt mig
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Robin Olivi »

MattiasH skrev:Elförzinkat gult blir snyggt och ser köpes ut om man lägger det på en blank yta, på blästrad yta ser det däremot ut som skit :doh:
Kan bara hålla med. Satsa på lack.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Det blir nog sprayburken :) Smidigt!
Satin-matt-svart är bra.
Någon som testat verktygsbodens pulverlack-utrustning?

http://www.youtube.com/watch?v=I94W7pqXpTg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Kadett4wd »

Tegheim skrev:Nja, så fort värmen kommer så bubblar det.

Men jag har fått hjälp att fixa det nu med 2.0mm OK48.00-pinne.
Är nöjd så, ska kallgalva och lacka, alternativt gulkromatera. Måste göra det innan jag pressar i mina kulleder för slutmontage :)
okej,, ibland iallfall med tiggen,, om man råkat innesluta luft nånstans, och precis när man ska lägga igen hålet så blir det tätt och det kokar satan och sprätter,, luften blir juh varm och ökar i volym då du samtidigt försöker stänga till med svets.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar