Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Japp, dom är blå på utsidan.
Vadå? :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av effe »

Kan vara dom jag ägt. Kul att dom kommer till användning. Kan tipsa om kolfiber dörrar men det tar vi via pm mvh effe
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängning

Inlägg av Karlskrona »

Mycket intressant bygge:) kommer att bli kanon!


http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Jag vet att krysset är lite felritat, dete ska ansluta rakt för framåtsträvorna såklart.
Men såhär tänkte jag nöja mig bakåt...

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Mattz Larsson »

Snygt.
Men om man skall på peka något så är det väll bra om krysser sitter mitt i mot
strävorna som går framåt på huvudbågen.
hoppas att du förstår.

Mattz
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av larsat »

:D jao... det ser bra ut men du verkar som jag ha ont om tid.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Mattz Larsson »

Undra när man ska lära sig att läsa allt :doh:

Mattz
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Ont om tid?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av larsat »

Ja, ont om tid att lägga på bygget? Misstänker att du har en massa annat för dig ist?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Mjo, det finns att göra :)
Man är ju inte arbetslös iaf :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Terapiarbete...

Gjorde mig två specialbultar för att få ihop ett "dummy-block".
M10x1 i ena änden, och vanlig M10 i andra.

Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

JAG BLIR TOKIG!
Jag brukar ha ganska långt tålamod, men idag brast det nästa så nåt gick sönder.

Det hela började igår när jag skulle lägga de sista fogarna på mina undre bärarmar med MAGen, då TIGen i kom åt ordentligt. Det blev bara skit. Svetsen la sig mer eller mindre ovanpå, och det såg för jävligt ut.
Nåväl, tänkte att jag skulle åka till jobbet idag och smälta ut det hela med TIGen, då det nu har byggt upp så mycket att jag åter igen kommer åt.

LÖGN i Hela vetet att få till det! Det bara kokar hela tiden... Jag blästrade, slipade rent, tvättade med avfettning, slipade, blästrade i alla möjliga och omöjliga omgångar. Men så fort jag satte till TIGen, så spottade det till och det såg ut som knäckebröd alltihop...

Min plan var ju att smälta till, blästra av en gång och grundmåla dessa idag, men den planen gick i stöpet. Vilket i sin tur innebär att jag inte hunnit svarva några bussningar eftersom det tog sån tid att skära ner och knyckla ihop svets-hel-vetet i containern...

Så... nån svetsexpert, hjälp mig? Jag vill inte lämna nåt halvdant... Skiten kommer hålla, då det är rejällt med svets, så i princip skulle ett lager spackel innan lack hjälpa, men då kan jag inte sova...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av fugazi »

Tror det är beläggningen på tråden (koppar?) som styr till det.
Har försökt samma sak själv och det blir bara skit av allt... även samma resultat om man försöker använda MIG/MAG-tråd som tillsats när man TIGar...
Men det är bara en teori, då jag INTE är nån expert!
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Tegheim »

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Inlägg av Daniel-635 »

Bäst är ju egentligen att kapa bort eländet, och börja om.
Men ibland så har man lyckats få in porer ganska djupt i materialet och då är det inte kul längre.

Om det är sömmar av mer kosmetisk karaktär så brukar jag ta en rostfri tillsats istället, det brukar lunga ner smältan rejält.

Annars få du ta en nostalgitripp och svetsa det med pinne :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar