Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Kadett4wd »

Satt och funderade efter en diskussion på facebook.
Skulle man inte kunna kombinera perferiportad med stdportar?
I det fallen så skulle man kunna ha betydligt mindre periferiport för att öka livslängden, och kanske ha snällare öppnings och stängnings tider eftersom stdportarna också flödar samtidigt.
Och då på lägre varvtal ha periferiportarna stängda för att skapa snäll och fin motorgång.
Lite läck blir det givetvis inuti så effektiviteten blir inte exakt som std med porten stängd.
Men jag tror du hajar min fråga :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av alex b »

Aixro XR50 har både sidoport och periferiport med en vakumklocka som växlar mellan dem. Det är en liten wankelmotor avsedd för superkart chassin.

http://www.woelfle-engineering.com/Prod ... ne_en.html
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Kadett4wd »

siddu... ens vilda tankar fanns redan förverkligat, det betyder att man inte är helt bäng iaf =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Det heter Semi-PP på wankelspråk, googla det, så får du reda på allt du vill veta :)
Jag gjorde en variant på Semi-PP-Insug, men valbara portar, men det blev för avancerat, så la ner det.

Att ha alla portar öppnar funkar, det är många som gör på turbomaskiner (Semi-PP), men iom överlappet, så skulle det inte funka att aktivt välja portar, om man inte skiljde plenumen åt möjligen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av coupe76 »

Du kan med andra ord ta din vackra cad skiss och ta mått på allt och tillverka plenum/runners mm efter det?

Vackert så jag behöver stänga dörren och hoppas att inte sambon kommer in på en stund.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av swerobin91 »

Tegheim skrev:Det heter Semi-PP på wankelspråk, googla det, så får du reda på allt du vill veta :)
Jag gjorde en variant på Semi-PP-Insug, men valbara portar, men det blev för avancerat, så la ner det.

Att ha alla portar öppnar funkar, det är många som gör på turbomaskiner (Semi-PP), men iom överlappet, så skulle det inte funka att aktivt välja portar, om man inte skiljde plenumen åt möjligen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:shock: :thumbright:
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Mattias Hahlin »

SNYGGT! :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av NTCRS1 »

Vart ska du ha turbon? ;)
Stifler
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: sön jul 01, 2012 11:38 pm
Ort: Råneå

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Stifler »

Det du gör/ bygger är ju helt sjukt! :thumbright:

"Tur" man inte har samma kunskap och tillgång till CNC maskiner som du...

tycker det tar nog lång tid att tänka, bygga och konstruera med vanliga handverktyg! :hihi:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Ni bevisade just att man inte läser texten när det finns bilder :)
Jag la ner den formen av insug, pga sin komplexa konstruktion. Men ritat är det iaf :-)

Ver 2.0 kanske?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av fugazi »

Tegheim skrev:...men valbara portar, men det blev för avancerat, så la ner det.
Skrev han som gjorde en 4-rotor-vev... :doh:
Hade jag halva nivån på det jag gör vore jag j-vlit nöjd.... 8)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Johan_P »

Hehe Det är väl som att se en snygg brud med stora pattar stå naken framför en och babblar en massa..Inte fan lyssnar man på vad hon har att säga i det läget.... Jag skulle vilja göra ett litet garage besök hos dig... Såg väldigt avancerat ut det där insuget. Det är väl en 4 rotor du bygger men vad gör hålen 2 och 4 för något på bilderna? är det oxå insugskanaler? fast dom kommer in lite på sidan..
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Haha, gäller att lägga nivån fugazi :)

Hålen 2 & 4 är för att mata original sidoportar, dvs två portar per hål. Men som sagt, det blir inget med det nu, skulle isåfall kört med allt öppet jämt, men tror jag får in tillräckligt med luft genom periferiportarna som det är ändå :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Kadett4wd »

ja periferiportar endast lär flöda så det räcker =)
visste inte förresten det hette semi pp.

Men det hade varit kul att se nåt sofistikerat styrsystem för periferiportarna så det även 'näääästan' tätade mot rotorerna för att skapa mindre egr då de är stängda.

Nån 'närgången' rullspjällshistoria,, men kräver helt egna rotorhus för att skapa plats.

mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Här har det varit jättetyst länge. Förlåt, man blir så bortskämd med Facebook-sida och Instagram. Tar ju bara sekunder att dela med sig av nya prylar.

Här kommer en throwback!

Började göra iordning mittgavlarna för framtida bruk. Original sitter det oljepåfyllning i det yttre hålet, och frostplugg i den andra.
Eftersom jag inte ska köra i kyla, och dessutom har 3st mittgavlar och torrsumps-tank, så behöver jag inte påfyllnigen.

Svarvade pluggar och krympte i innan jag planade av och arborrade det andra hålet.
Bild
Bild

Svarvade även pluggar till det, som jag nu lagt in i kylskåpet för att krympa.
Bild
Bild
Bild

Har påbörjat invägning och rengöring av rotorer till motorn.

Före modd.
Bild

Efter ultraljudstvätt
Bild

Efter lite scotchbriteduk
Bild

Bild

Efter mycket scotchbrite och andra hjälpmedel
Bild
Bild

Mittlagring, dessa har ni sett en av innan.
Har inte gjort så mycket mer på dem. Provmonterat. Mycket fräsning kvar på dem dock.
Bild
Bild

Insug
Har inte hänt jättemycket här.
Kapade till rörböjarna iaf. Är inte riktig nöjd, och vet inte hur jag vill ha det egentligen...
Bild
Bild
Bild

En överblick på bänken.
Bild
Bild
Bild

Börjat skissa på torrsumpen...
Kan inte bestämma mig om jag ska ha ett sheetmetal-tråg, eller billet. Billet är ju coolt, men det är nog enda fördelen :)
Bild
Bild
Bild
Bild

Bilen då.
Har egentligen bara lagat lite rost, och börjat bygga lite förstärkningar till skärmfäste och huvgångjärn.
Original 140-gångjärn får inte plats längre, så Volvo 240 ser det ut att bli.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Byggde en smidig fixtur för wattlänks-propellern. Propellern ska sitta i karossen som tidigare nämnt, men det det är lättare att ha fixturen i bakaxeln, och så rikta in den ordentligt och bygga därifrån tror jag.

Bild

Ska även på Vöcks inrådan byta ut mina uniballs som sitter från 4-länkstagen till karossen emot bussningar.
Dessa kommer bli i uniball-utseende, men med delring och hylsa. Förhoppningsvis mindre skrammel.

Började svarva dem i rostfritt stål för att slippa ytbehandla. Det är ett SS2303-material som är lika starkt som rören.
Bild
Bild

Polerade dem innan fräsningen.
Bild

Svarvade även tappar till wattlänksfästerna som ska svetsas fast i mina konsoler.
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar