Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Karlskrona
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm

Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Karlskrona »

Detta blir ju bara fränare och fränare :D


Www.locost.bloggplatsen.se
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Lite grovfräsning klart. Konturen verkar stämma med verkligheten :)

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av j björk »

:thumbright:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Modlendingen »

Imponerende arbeid!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Toni »

Det här bygget är som tidningen Fantomen... 8)

Olidligt spännande när det står: Forts. i nästa nummer!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Någon som har bra koll på vad man har för möjligheter till vettig ytbehandling/coating i rotorhusen?
Original är det någon form av microporös krom på en rostfri hylsa. Man har även gjort försök med nikasil tror jag.

Här har vi en variant, men iom att jag har gjutna detaljer så blir inte hårdheten mer än 900-1000HV.
http://www.brinkfornickling.se/keronite.php

Alla tips, bra som dåliga är intressant!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av E34 RRT »

blir fiint detta! antar att du har tillgång på jobbet till alla maskiner?
Niklas.E
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av knotan »

Jag tänkte just föreslå keroniten. Men jag undrar om dem kan slå hela innerytan i ett svep så att säga. Polaren har stått vid den maskinen på brinks och jag har för mej han sagt dem inte hade möjlighet att ta större detaljer på ett svep... Detta va dock några år sen. Hur dem har det idag vet jag inte... Säkrast är nog att ringa å prata med han som kör keroniten nu direkt... Kan se om jag kan luska fram numret till han som kör maskin direkt...?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Kristoffer »

Måste säga att det är fantastiskt imponerande det du gör!
Angående ytbehandling så kan du höra med http://www.bodycote.se/ om dem har någon passande ytbehandling.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Snackade med Johan Brink idag, mailade lite bilder, så jag hoppas han återkommer med nåt svar :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Robin Olivi »

Kikade lite på detta men det är svårt att hitta några alternativ som når högre hårdhet än den som föreslagits ovan. Det blir ju inte lättare när det är gjutgods. Kör dom foder original eller hur ser det ut?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Efter mycket bök med hur jag ska dra mina stöttor emot framvagnen såg jag hur Buchka har gjort.
Detta blir enklast för mig helt klart!
Då kan man även triangulera ner emot övre bärarmsinfästning sen.
Röret mellan framstöttorna ligger precis i höjd med underkant på instrumentpanelen. Kommer inte synas, och även bra ställe att hänga rattstången.

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Expat »

Tegheim skrev:Någon som har bra koll på vad man har för möjligheter till vettig ytbehandling/coating i rotorhusen?
Original är det någon form av microporös krom på en rostfri hylsa. Man har även gjort försök med nikasil tror jag.

Här har vi en variant, men iom att jag har gjutna detaljer så blir inte hårdheten mer än 900-1000HV.
http://www.brinkfornickling.se/keronite.php

Alla tips, bra som dåliga är intressant!
På sjuttiotalet hade jag en fabriks Yamaha roadracer. Den hade kromade lopp. Fick förklarat för mig att man vände förkromningsprossen
på slutet för att få en "porös" yta som kunde hålla en oljefilm
Better to be over the hill than under
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Inlägg av Tegheim »

Precis, porös krom är bra för oljefilm. Väntar på svar från en firma som gör sådant.
Dock kunde dom bara komma upp i 600HV på gjuten aluminium.


Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar