Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Lite grovfräsning klart. Konturen verkar stämma med verkligheten
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Imponerende arbeid!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Det här bygget är som tidningen Fantomen...
Olidligt spännande när det står: Forts. i nästa nummer!!!
Olidligt spännande när det står: Forts. i nästa nummer!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Någon som har bra koll på vad man har för möjligheter till vettig ytbehandling/coating i rotorhusen?
Original är det någon form av microporös krom på en rostfri hylsa. Man har även gjort försök med nikasil tror jag.
Här har vi en variant, men iom att jag har gjutna detaljer så blir inte hårdheten mer än 900-1000HV.
http://www.brinkfornickling.se/keronite.php
Alla tips, bra som dåliga är intressant!
Original är det någon form av microporös krom på en rostfri hylsa. Man har även gjort försök med nikasil tror jag.
Här har vi en variant, men iom att jag har gjutna detaljer så blir inte hårdheten mer än 900-1000HV.
http://www.brinkfornickling.se/keronite.php
Alla tips, bra som dåliga är intressant!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
blir fiint detta! antar att du har tillgång på jobbet till alla maskiner?
Niklas.E
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Jag tänkte just föreslå keroniten. Men jag undrar om dem kan slå hela innerytan i ett svep så att säga. Polaren har stått vid den maskinen på brinks och jag har för mej han sagt dem inte hade möjlighet att ta större detaljer på ett svep... Detta va dock några år sen. Hur dem har det idag vet jag inte... Säkrast är nog att ringa å prata med han som kör keroniten nu direkt... Kan se om jag kan luska fram numret till han som kör maskin direkt...?
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Måste säga att det är fantastiskt imponerande det du gör!
Angående ytbehandling så kan du höra med http://www.bodycote.se/ om dem har någon passande ytbehandling.
Angående ytbehandling så kan du höra med http://www.bodycote.se/ om dem har någon passande ytbehandling.
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Snackade med Johan Brink idag, mailade lite bilder, så jag hoppas han återkommer med nåt svar
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Kikade lite på detta men det är svårt att hitta några alternativ som når högre hårdhet än den som föreslagits ovan. Det blir ju inte lättare när det är gjutgods. Kör dom foder original eller hur ser det ut?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Efter mycket bök med hur jag ska dra mina stöttor emot framvagnen såg jag hur Buchka har gjort.
Detta blir enklast för mig helt klart!
Då kan man även triangulera ner emot övre bärarmsinfästning sen.
Röret mellan framstöttorna ligger precis i höjd med underkant på instrumentpanelen. Kommer inte synas, och även bra ställe att hänga rattstången.
Detta blir enklast för mig helt klart!
Då kan man även triangulera ner emot övre bärarmsinfästning sen.
Röret mellan framstöttorna ligger precis i höjd med underkant på instrumentpanelen. Kommer inte synas, och även bra ställe att hänga rattstången.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
På sjuttiotalet hade jag en fabriks Yamaha roadracer. Den hade kromade lopp. Fick förklarat för mig att man vände förkromningsprossenTegheim skrev:Någon som har bra koll på vad man har för möjligheter till vettig ytbehandling/coating i rotorhusen?
Original är det någon form av microporös krom på en rostfri hylsa. Man har även gjort försök med nikasil tror jag.
Här har vi en variant, men iom att jag har gjutna detaljer så blir inte hårdheten mer än 900-1000HV.
http://www.brinkfornickling.se/keronite.php
Alla tips, bra som dåliga är intressant!
på slutet för att få en "porös" yta som kunde hålla en oljefilm
Better to be over the hill than under
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Precis, porös krom är bra för oljefilm. Väntar på svar från en firma som gör sådant.
Dock kunde dom bara komma upp i 600HV på gjuten aluminium.
Dock kunde dom bara komma upp i 600HV på gjuten aluminium.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658