Sida 1 av 87

Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: mån nov 14, 2005 5:44 pm
av Tegheim
Har sett mycket tuffa byggen på detta forum, och vill gärna delge er med mitt något annorlunda koncept.

Detta projekt finns att läsa om även på Zatzy:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959" onclick="window.open(this.href);return false;

Har gått o köpt mig en Volvo 142 -72 som är i väldigt bra skick. All rost är fixad av före ägaren, hela underredet är nylackat och bilen fullständigt nerplockad, men komplett.

Målet med denna busbil är att regga den som Ombyggt Fordon med hjälp av SFRO.

Jag ska alltså ha min turboladdade 20B-motor i volvon ihop med ZF-lådan och en 4-link bakvagn som till en början ska bestå av en 1031-axel.

Framvagn ska evetuellt byggas om för att dels få plats med motorn där jag vill ha den, dels för att kunna åka runt banan och inte bara bränna däck på strippen.

Fullbur ska monteras i samma skede som all inredning kasseras. Fullständig lack både in och utvändigt. Glasfiberdörrar ligger på hyllan för mindre vikt.

Detta är väl lite kort om vad som komma skall, mer info kommer, även bilder på åket.

Som jag vet så kommer vissa av mina kära Wankel-vänner bli lite irriterade på denna vändning, men ni får helt enkelt se det som en fräslning av den gamla volvokarossen :)

Förhoppningsvis så kanske vi syns ute till sommaren, men jag tänker inte lova nåt jag inte kan hålla.

---------------------------------------------

Idag har vi varit i garaget och städat ur bilen och rensat instrumentpanel från dynga och det viktigaste av allt! Vi har fotat!!

Bilen med motor testmonterad och den nyrenoverade framvagnen på plats

Bild

Bild

Mina nya framhejdare, 4-kolv och 299mm från Porsche 911 -96

Bild

Torpeden på insidan rensad

Bild

Rensad instrumentpanel

Bild

Den startar ju inte!!! Öppet köp??

Bild

Sa jag inte att bilen va fräsch?? Kolla bara på golvet?!

Bild

Här ska vi kapa för att lådan ska få plats :)

Bild

Postat: mån nov 14, 2005 6:29 pm
av peppe
Snacka om en Pärla!

Gillar konceptet starkt, jag är svag för wankel så denna tråd kommer följas!

Postat: tis nov 15, 2005 6:33 am
av Simon01
Inte ofta man ser så rostfria 140:s, riktigt grymt projekt!!

Postat: tis nov 15, 2005 9:51 am
av Daniel Bjälevik
Verkar vara ett roligt projekt,fränt med Wankel oxå! lycka till

//Bjäle

Postat: tis nov 15, 2005 9:57 am
av Jens Gustavsson
Det var ett nytt motor konsept i 142!

Mer Hi-tech än B20 :)

Postat: tis nov 15, 2005 11:16 am
av Tegheim
Okej, nu kommer några bilder på motorn.
Motorn sitter ihop med en BMW ZF-låda från M3. Bilen motorn sitter i på bilden är min Rx7a som fick donera motorn efter att projektet bytt håll, va meningen att motorn skulle sitta i den först, men pga av bekymmer med besiktining och raritetsvärde så blev det en Volvo som får fart istället o mazdan lugnt får glida bredvid i plats och stora fälgar :)

Notera dock att de INTE är en Rx7motor, denna 3skiviga wankel finns endast såld i Japan i en bil som heter JC Cosmo, lämnar 300hk och 414nm original med dubbelturbo.

Turbon som ska hjälpa till, Garrett GT45 ala 17kg
Bild
60mm Rosecrantz i Rostfritt såklart!
Bild
Trion som ska göra mitt liv lyckligare. Kopplingen är en Tilton 3 skivig Sinter, pallar för 1240nm och är endast 4.4kg tung och 184mm-lamell!
Bild

Sen har vi motorn o lådan utan insug och grenrör.
Bild

Och till sist motorn monterad i Rx7an, den ska alltså inte sitta där nu... :)

Bild

Mycke nöje!

Postat: tis nov 15, 2005 2:58 pm
av HaLinG
Vad väger vankeln ?

Postat: tis nov 15, 2005 3:19 pm
av 142 TiXeR
Nice!, kul att se att bygget fortsätter på ett trevligare forum än bara zatzy ;)
det där blir en dräpare!

Postat: tis nov 15, 2005 4:37 pm
av Tegheim
HaLinG skrev:Vad väger vankeln ?
Svårt att säga, har aldrig vägt den, men skulle gissa på att den kommer väga runt 180-200 klar kanske...

Postat: tis nov 15, 2005 5:02 pm
av Hanky
Coolt bygge.
Kan du inte vara så fräck att du lägger i en b20 i RX7:an?? :twisted:

Postat: mån nov 21, 2005 10:39 pm
av Tegheim
Hur mycket effekt kan man plåga en körbar 1031-axel med? Om man lyckas få ner vikten till 1100-1150kg och 750kusar, går den sönder då? :D

Kommer sitta 4-link på självklart...

Postat: tis nov 22, 2005 11:21 am
av Ersviken
låter som att risken är stor att få drivaxlar som ser ut som korkskruvar. men många kör med mkt effekt med de axlarna så detr kan vara värt att testa.

Postat: tis nov 22, 2005 5:29 pm
av henkeboi
härligt me wankel o turbo...ser fram emot att höra dendär maskin varva upp sen :twisted:

Postat: tis nov 22, 2005 11:17 pm
av Tegheim
erssa skrev:låter som att risken är stor att få drivaxlar som ser ut som korkskruvar. men många kör med mkt effekt med de axlarna så detr kan vara värt att testa.
Behåller ju orginal-bredd på axeln antar jag, sedan vill jag ju inte köra spole eller AGA-diffat, utan körbar diff, känns dyrt att sätta ihop en Chrysler 8 3/4"...

Postat: tor nov 24, 2005 3:52 am
av Janne A
Fy f-n vilken hårig maskin, den kommer att yla som en besatt :shock: