Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Satt och funderade efter en diskussion på facebook.
Skulle man inte kunna kombinera perferiportad med stdportar?
I det fallen så skulle man kunna ha betydligt mindre periferiport för att öka livslängden, och kanske ha snällare öppnings och stängnings tider eftersom stdportarna också flödar samtidigt.
Och då på lägre varvtal ha periferiportarna stängda för att skapa snäll och fin motorgång.
Lite läck blir det givetvis inuti så effektiviteten blir inte exakt som std med porten stängd.
Men jag tror du hajar min fråga
Skulle man inte kunna kombinera perferiportad med stdportar?
I det fallen så skulle man kunna ha betydligt mindre periferiport för att öka livslängden, och kanske ha snällare öppnings och stängnings tider eftersom stdportarna också flödar samtidigt.
Och då på lägre varvtal ha periferiportarna stängda för att skapa snäll och fin motorgång.
Lite läck blir det givetvis inuti så effektiviteten blir inte exakt som std med porten stängd.
Men jag tror du hajar min fråga
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Aixro XR50 har både sidoport och periferiport med en vakumklocka som växlar mellan dem. Det är en liten wankelmotor avsedd för superkart chassin.
http://www.woelfle-engineering.com/Prod ... ne_en.html
http://www.woelfle-engineering.com/Prod ... ne_en.html
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
siddu... ens vilda tankar fanns redan förverkligat, det betyder att man inte är helt bäng iaf =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det heter Semi-PP på wankelspråk, googla det, så får du reda på allt du vill veta
Jag gjorde en variant på Semi-PP-Insug, men valbara portar, men det blev för avancerat, så la ner det.
Att ha alla portar öppnar funkar, det är många som gör på turbomaskiner (Semi-PP), men iom överlappet, så skulle det inte funka att aktivt välja portar, om man inte skiljde plenumen åt möjligen.
Jag gjorde en variant på Semi-PP-Insug, men valbara portar, men det blev för avancerat, så la ner det.
Att ha alla portar öppnar funkar, det är många som gör på turbomaskiner (Semi-PP), men iom överlappet, så skulle det inte funka att aktivt välja portar, om man inte skiljde plenumen åt möjligen.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Du kan med andra ord ta din vackra cad skiss och ta mått på allt och tillverka plenum/runners mm efter det?
Vackert så jag behöver stänga dörren och hoppas att inte sambon kommer in på en stund.
Vackert så jag behöver stänga dörren och hoppas att inte sambon kommer in på en stund.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- swerobin91
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 387
- Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
- Ort: Halmstad
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Tegheim skrev:Det heter Semi-PP på wankelspråk, googla det, så får du reda på allt du vill veta
Jag gjorde en variant på Semi-PP-Insug, men valbara portar, men det blev för avancerat, så la ner det.
Att ha alla portar öppnar funkar, det är många som gör på turbomaskiner (Semi-PP), men iom överlappet, så skulle det inte funka att aktivt välja portar, om man inte skiljde plenumen åt möjligen.
LaputaMotorsport
-----------------------
Sponsorer
http://badassparts.se
http://psimotor.se
http://slanghuset.se
http://perssonsuthyrning.se
Projekt
Volvo 740gle -87 Turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=78649 Skrotad
Volvo 145 -69 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80104 Såld
BmW E30 s38 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=94030 Byggs
-----------------------
Sponsorer
http://badassparts.se
http://psimotor.se
http://slanghuset.se
http://perssonsuthyrning.se
Projekt
Volvo 740gle -87 Turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=78649 Skrotad
Volvo 145 -69 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80104 Såld
BmW E30 s38 Drifting http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=94030 Byggs
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Vart ska du ha turbon?
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det du gör/ bygger är ju helt sjukt!
"Tur" man inte har samma kunskap och tillgång till CNC maskiner som du...
tycker det tar nog lång tid att tänka, bygga och konstruera med vanliga handverktyg!
"Tur" man inte har samma kunskap och tillgång till CNC maskiner som du...
tycker det tar nog lång tid att tänka, bygga och konstruera med vanliga handverktyg!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Ni bevisade just att man inte läser texten när det finns bilder
Jag la ner den formen av insug, pga sin komplexa konstruktion. Men ritat är det iaf
Ver 2.0 kanske?
Jag la ner den formen av insug, pga sin komplexa konstruktion. Men ritat är det iaf
Ver 2.0 kanske?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Skrev han som gjorde en 4-rotor-vev...Tegheim skrev:...men valbara portar, men det blev för avancerat, så la ner det.
Hade jag halva nivån på det jag gör vore jag j-vlit nöjd....
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Hehe Det är väl som att se en snygg brud med stora pattar stå naken framför en och babblar en massa..Inte fan lyssnar man på vad hon har att säga i det läget.... Jag skulle vilja göra ett litet garage besök hos dig... Såg väldigt avancerat ut det där insuget. Det är väl en 4 rotor du bygger men vad gör hålen 2 och 4 för något på bilderna? är det oxå insugskanaler? fast dom kommer in lite på sidan..
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Haha, gäller att lägga nivån fugazi
Hålen 2 & 4 är för att mata original sidoportar, dvs två portar per hål. Men som sagt, det blir inget med det nu, skulle isåfall kört med allt öppet jämt, men tror jag får in tillräckligt med luft genom periferiportarna som det är ändå
Hålen 2 & 4 är för att mata original sidoportar, dvs två portar per hål. Men som sagt, det blir inget med det nu, skulle isåfall kört med allt öppet jämt, men tror jag får in tillräckligt med luft genom periferiportarna som det är ändå
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
ja periferiportar endast lär flöda så det räcker =)
visste inte förresten det hette semi pp.
Men det hade varit kul att se nåt sofistikerat styrsystem för periferiportarna så det även 'näääästan' tätade mot rotorerna för att skapa mindre egr då de är stängda.
Nån 'närgången' rullspjällshistoria,, men kräver helt egna rotorhus för att skapa plats.
mvh
visste inte förresten det hette semi pp.
Men det hade varit kul att se nåt sofistikerat styrsystem för periferiportarna så det även 'näääästan' tätade mot rotorerna för att skapa mindre egr då de är stängda.
Nån 'närgången' rullspjällshistoria,, men kräver helt egna rotorhus för att skapa plats.
mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Här har det varit jättetyst länge. Förlåt, man blir så bortskämd med Facebook-sida och Instagram. Tar ju bara sekunder att dela med sig av nya prylar.
Här kommer en throwback!
Började göra iordning mittgavlarna för framtida bruk. Original sitter det oljepåfyllning i det yttre hålet, och frostplugg i den andra.
Eftersom jag inte ska köra i kyla, och dessutom har 3st mittgavlar och torrsumps-tank, så behöver jag inte påfyllnigen.
Svarvade pluggar och krympte i innan jag planade av och arborrade det andra hålet.
Svarvade även pluggar till det, som jag nu lagt in i kylskåpet för att krympa.
Har påbörjat invägning och rengöring av rotorer till motorn.
Före modd.
Efter ultraljudstvätt
Efter lite scotchbriteduk
Efter mycket scotchbrite och andra hjälpmedel
Mittlagring, dessa har ni sett en av innan.
Har inte gjort så mycket mer på dem. Provmonterat. Mycket fräsning kvar på dem dock.
Insug
Har inte hänt jättemycket här.
Kapade till rörböjarna iaf. Är inte riktig nöjd, och vet inte hur jag vill ha det egentligen...
En överblick på bänken.
Börjat skissa på torrsumpen...
Kan inte bestämma mig om jag ska ha ett sheetmetal-tråg, eller billet. Billet är ju coolt, men det är nog enda fördelen
Bilen då.
Har egentligen bara lagat lite rost, och börjat bygga lite förstärkningar till skärmfäste och huvgångjärn.
Original 140-gångjärn får inte plats längre, så Volvo 240 ser det ut att bli.
Byggde en smidig fixtur för wattlänks-propellern. Propellern ska sitta i karossen som tidigare nämnt, men det det är lättare att ha fixturen i bakaxeln, och så rikta in den ordentligt och bygga därifrån tror jag.
Ska även på Vöcks inrådan byta ut mina uniballs som sitter från 4-länkstagen till karossen emot bussningar.
Dessa kommer bli i uniball-utseende, men med delring och hylsa. Förhoppningsvis mindre skrammel.
Började svarva dem i rostfritt stål för att slippa ytbehandla. Det är ett SS2303-material som är lika starkt som rören.
Polerade dem innan fräsningen.
Svarvade även tappar till wattlänksfästerna som ska svetsas fast i mina konsoler.
Här kommer en throwback!
Började göra iordning mittgavlarna för framtida bruk. Original sitter det oljepåfyllning i det yttre hålet, och frostplugg i den andra.
Eftersom jag inte ska köra i kyla, och dessutom har 3st mittgavlar och torrsumps-tank, så behöver jag inte påfyllnigen.
Svarvade pluggar och krympte i innan jag planade av och arborrade det andra hålet.
Svarvade även pluggar till det, som jag nu lagt in i kylskåpet för att krympa.
Har påbörjat invägning och rengöring av rotorer till motorn.
Före modd.
Efter ultraljudstvätt
Efter lite scotchbriteduk
Efter mycket scotchbrite och andra hjälpmedel
Mittlagring, dessa har ni sett en av innan.
Har inte gjort så mycket mer på dem. Provmonterat. Mycket fräsning kvar på dem dock.
Insug
Har inte hänt jättemycket här.
Kapade till rörböjarna iaf. Är inte riktig nöjd, och vet inte hur jag vill ha det egentligen...
En överblick på bänken.
Börjat skissa på torrsumpen...
Kan inte bestämma mig om jag ska ha ett sheetmetal-tråg, eller billet. Billet är ju coolt, men det är nog enda fördelen
Bilen då.
Har egentligen bara lagat lite rost, och börjat bygga lite förstärkningar till skärmfäste och huvgångjärn.
Original 140-gångjärn får inte plats längre, så Volvo 240 ser det ut att bli.
Byggde en smidig fixtur för wattlänks-propellern. Propellern ska sitta i karossen som tidigare nämnt, men det det är lättare att ha fixturen i bakaxeln, och så rikta in den ordentligt och bygga därifrån tror jag.
Ska även på Vöcks inrådan byta ut mina uniballs som sitter från 4-länkstagen till karossen emot bussningar.
Dessa kommer bli i uniball-utseende, men med delring och hylsa. Förhoppningsvis mindre skrammel.
Började svarva dem i rostfritt stål för att slippa ytbehandla. Det är ett SS2303-material som är lika starkt som rören.
Polerade dem innan fräsningen.
Svarvade även tappar till wattlänksfästerna som ska svetsas fast i mina konsoler.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658