Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Hur mycket justerar man på dom? Kan det inte bli endel brytningar i bussningen? Eller blir kanske så lite?
johan freiman
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
[quote="Tegheim"]
quote]
Dom här detaljerna hade ju gått fint att göra "billet"
quote]
Dom här detaljerna hade ju gått fint att göra "billet"
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Jag kan justera 30mm (det gör ca 4.5° Camber) på dessa.
Det hade blivit onödigt mycket att ta bort, när man enkelt gör ett rör och en ändbit
Det hade blivit onödigt mycket att ta bort, när man enkelt gör ett rör och en ändbit
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
ifall du inte sett.. frän!!
https://www.youtube.com/watch?v=Og2G4Fk ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=Og2G4Fk ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Jakten på framvagnen fortsätter!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Smidig lösning, fick för mig att du skulle justera caster där oxå därav bryt i bussning frågan.. snyggt jobbat iaf
johan freiman
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Lite lugnt har det varit. Bråkade lite med min egna konstruktion.
Igår punktade jag ihop konsolen och vart ju självklart tvungen att prova den i bilen också.
Ser stöddigt ut, och kommer nog hålla bra! Det ska till ytterligare en plåt för att hjälpa fjäder-tornet lite.
Igår punktade jag ihop konsolen och vart ju självklart tvungen att prova den i bilen också.
Ser stöddigt ut, och kommer nog hålla bra! Det ska till ytterligare en plåt för att hjälpa fjäder-tornet lite.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Och fast sättning på dämpara.larsat skrev:Fin motor du har i kärran nu
Men de fyller säkert sin funktion.
Anders J
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
I brist på annat gjorde jag en ny bakgrundsbild till datorn. Det är ganska motivationshöjande faktiskt!
Har även shoppat loss med den större plånboken sista tiden.
På semestern köpte jag en 13B-Renesis komplett, dvs Mazda Rx8-motor.
Sen i veckan köpte jag ett gäng motordelar till 4-rotorn i England. Så förhoppningsvis blir det lite bearbetning snart
Ähh, en till!
Har även shoppat loss med den större plånboken sista tiden.
På semestern köpte jag en 13B-Renesis komplett, dvs Mazda Rx8-motor.
Sen i veckan köpte jag ett gäng motordelar till 4-rotorn i England. Så förhoppningsvis blir det lite bearbetning snart
Ähh, en till!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Idag fick jag ett samtal om att min vevaxel är färdigslipad steg1 och kan hämtas
Notera nu att det bara är steg1, alltså för att kunna montera ihop de två små på den stora. Men det är äntligen dags att gå vidare!
Nu behöver jag bara nån som kan göra splines på en låååång axel.
Nån som sysslar med drivaxlar borde ju kunna fixa det tycker jag?
Dock så är nästa problem att jag vill ha custom-splines för att nyttja så mycket material som möjligt...
Notera nu att det bara är steg1, alltså för att kunna montera ihop de två små på den stora. Men det är äntligen dags att gå vidare!
Nu behöver jag bara nån som kan göra splines på en låååång axel.
Nån som sysslar med drivaxlar borde ju kunna fixa det tycker jag?
Dock så är nästa problem att jag vill ha custom-splines för att nyttja så mycket material som möjligt...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
om det är 90 graders splines fräser du dem juh själv,, som jag pratat om tidigare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Skapligt nervös man skulle vara om man fick förtroendet att fräsa splines i herr Tegheims vevaxel.
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Jo, jag KAN göra dem själv, men det känns tryggare att lämna det till nån som jobbar med det.
Det är fruktansvärt mycket jobb att rikta upp en delningsapparat tex. Det kanske är lätt 2-3timmar riggning, och 15min körning
Inget at vara nervös över?
Det är fruktansvärt mycket jobb att rikta upp en delningsapparat tex. Det kanske är lätt 2-3timmar riggning, och 15min körning
Inget at vara nervös över?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin
Faktiskt inte... nervös alltså..
Du kan juh montera en 'dummy' i delningsapparaten som du testfräser på.
Enda som är riktigt noga borde väl vara att få bort eventuellt kast i backarna i delningsapparaten.
Rakheten kollar du juh av med indikatorklocka bara
Jag har juh fräst tusentals axlar med splines i.
Körde nån, vad den nu hette.. Nanofräs?.
Jag har tyvärr inte möjligheter att göra detta då den maskin är såld och nu jobbar jag i maskiner som tar liiite större grejer.
Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro.
Du kan juh montera en 'dummy' i delningsapparaten som du testfräser på.
Enda som är riktigt noga borde väl vara att få bort eventuellt kast i backarna i delningsapparaten.
Rakheten kollar du juh av med indikatorklocka bara
Jag har juh fräst tusentals axlar med splines i.
Körde nån, vad den nu hette.. Nanofräs?.
Jag har tyvärr inte möjligheter att göra detta då den maskin är såld och nu jobbar jag i maskiner som tar liiite större grejer.
Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!